IJsklimmen, en dat gewoon in Nederland

Wat is het weer koud hè? Zonder sjaal en handschoenen gaan wij ’s ochtends de deur niet uit. Grappig genoeg had Suus het helemaal niet koud toen ze laatst ging ijsklimmen. Gewoon in Nederland!

Veel mensen hebben weleens gehoord van indoor wandklimmen en het buiten rotsklimmen. Of doen dit misschien zelf wel. Gezekerd aan een klimgordel omhoog klimmen langs de gekleurde routes. Of buiten op zoek naar de beste route om langs de rost omhoog te klimmen. In Nederland is deze sport groeiende. De klimhallen schieten als paddenstoelen uit de grond en een variant, boulderen, wint ook enorm aan terrein. Je vindt tegenwoordig zo een hal waar je deze gave en uitdagende sporten kan gaan proberen. En echt te beklimmen rotsen vind je niet al te ver over de grens. Ik klim, na een cursus indoorklimmen, zo af en toe een wand en de kick die het klimmen geeft……ik zou zeggen: probeer het, je kan er verslaafd aan raken!

Klimmen op de Bever Ice Wall in Den Haag

Een variant op het buiten rotsklimmen is ijsklimmen. Een sport die niet dagelijks te beoefenen is in Nederland. Maar wie eens iets anders wil doen dan de ‘standaard’ wintersporten als hij op wintersportvakantie gaat, of zijn klimkunsten wil uitbreiden, is de Bever Ice wall in Den Haag een mooie ervaring.

Ik ging de uitdaging aan en volgde een clinic bij hun samen met fietsvriendin Yvonne. Yvonne heeft geen klimervaring en kan mij feedback geven hoe het is om dit gewoon een keertje te doen zonder die ervaring. Met een rugzak met daarin een sterke maar stretchy broek, een thermo-ondershirtje en een warme fleecetrui gingen we op weg naar de Ice Wall.

Een tikkeltje gespannen of we dit wel zou kunnen of dat we al bibberend en klappertandend aan het stuntelen zouden slagen betraden we de Bever winkel waar Judith ons ontving voor de clinic. Judith vertelt dat het ijsklimmen op de wand voor iedereen toegankelijk is vanaf 14 jaar en je geen klimervaring hoeft te hebben. Dat stelt Yvon sgerust.

We krijgen een klimgordel, klimhelm, bergschoenen, handschoenen en een softshell jack aan alvorens we de hal betreden. De hal voelt fris aan, maar niet te koud. Judith vertelt ons: jullie krijgen het snel genoeg warm. Voor het eerst wordt er kennis gemaakt met stijgijzers. Het is nog even een karwei om deze goed aan te krijgen, maar zonder dit hulpmiddel wordt het lastig grip krijgen in het harde ijs. Dan volgen de ijsbijlen, die er best indrukwekkend uitzien.

Met ijsbijlen en stijgijzers naar boven

Judith legt ons uit en toont hoe we de ijswand moeten beklimmen. En niet geheel onbelangrijk, hoe we weer naar beneden kunnen als we moe worden of niet meer verder durven. Dan mogen we samen beginnen. Ik zit vol adrenaline en heb er zin in! De ijsbijlen slaan we in kommetjes die gevormd zijn door het ijs en één voor één volgen onze voeten,. Onze voeten die met de stijgijzers, met scherpe punten, grip krijgen. Het voelt heel stabiel aan en ik moet toegeven dat ik het makkelijker vind dan een beginnersroute op een normale indoor klimwand.

Yvon gaat ook als een speer omhoog en kletst ondertussen vrolijk door. Halverwege stoppen we om, zoals Judith ons vertelde, het abseilen met het automatisch zekersysteem te ervaren. We kijken elkaar aan wie dit als eerste gaat proberen.

‘Ik ga wel eerst’, zeg ik dan heel stoer. IJsbijl één los en nummer twee, maar dan……..ik moet nu de wand geheel loslaten en op een of andere manier zegt alles in mij dat dat geen goed plan is. Ik roep keihard: ‘Ik snap er niks van, hoe moet ik dat nou doen!’, terwijl het gewoon een kwestie van loslaten is. Maar ja doe dit maar eens op zo’n 6 meter hoogte. Yvon zegt: ‘Zal ik eerst?’ Waarop ik antwoord: ‘Nee joh dit moet ik toch gewoon kunnen, ik kan dat in de hal ook.’ Ik lig helemaal in een deuk om mijn eigen gemuts van het loslaten, maar dan toch lukt het me!.

Met ijsklimmen gebruik je alle spieren in je lijf

Yvon heeft mij zien dubben en dat maakt dat zij het nu ook eng vindt. Maar ook haar lukt het! We hebben de smaak te pakken en mogen nog een aantal keer de wand te lijf met de bijlen en ijzers. Lachen en gieren wat af en durven steeds hoger. Ook het abseilen gaat makkelijker. Dan zit de tijd er alweer op. Dat is snel gegaan. Moe ben ik nog niet maar omdat ik te krampachtig de ijsbijlen vast had voel ik wel enige verkramping in mijn handen. Ik had het waarschijnlijk ook niet nog langer volgehouden. Je gebruikt met het ijsklimmen eigenlijk wel alle spieren in je lichaam. Zeker voor een eerste klim span je veel spieren aan. Het is toch spannend en je moet eerst vertrouwen krijgen in de ijsbijlen en stijgijzers. Vol van de clinic vertellen we Judith hoe gaaf we dit vonden!

Zowel voor iemand zonder enige ervaring als een ervaren klimmer is dit echt enorm leuk om te doen. Gewoon voor de lol of als een eerste ervaring in het serieuze ijsklimmen in de wintersportgebieden. De clinic biedt beide. In een uur tijd krijg je een volledige clinic. Dat een half uur voorbereiding met uitleg en een half uur daadwerkelijk ijsklimmen. Check de website van Bever voor meer info.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.