Impressie van jumping fitness

Jumping Fitness, al enige tijd op sportscholen in Nederland te volgen, groeit in bekendheid en de lessen zijn voller dan ooit. Suus volgde deze les bij Fit by Me in Capelle en kwam enthousiast en voldaan van deze les terug.

Nancy Beke ontvangt me in haar sportschool voor een les Jumping Fitness. Zij had mij eerder geattendeerd op deze, volgens haar te gek leuke les. Een zaadje was bij mij geplant om deze les bij haar te volgen. De trampolines staan al klaar en andere fanatieke dames druppelen een voor een binnen. Jumping Fitness is te volgen voor jong en oud, getraind en ongetraind. Iedereen kan mee doen en dat maakt dat ik tussen een gevarieerde groep sta. Iets wat ik erg fijn vind. (Ik heb toch nog altijd een beeld van alleen maar strak getrainde mensen die de sportschool bezoeken).

Samen met nog een dame maak ik voor het eerst kennis met Jumping Fitness en daarom doet Nancy een aantal basis(sprong)vormen voor. Ze vertelt dat het vooral belangrijk is om continue in een lichte squat-houding te staan. Zodat de sprongen in de trampoline kort, laag en stevig blijven. Het is dus niet het lichte gespring in de trampoline van vroeger waarbij het altijd de uitdaging was om zo hoog mogelijk te komen en eventueel salto’s te maken. Deze squat-houding zorgt voor een continue druk op de bovenbenen en ook de hamstring en billen worden hierbij aangespannen. Ja, ja, ja, dit is een ultieme training voor strakke billen!! We stappen de trampoline op en ik oefen de basishouding en wat sprongetjes. Wat een lol, het brengt het kind in mij terug.

We beginnen de les met een rustige warming-up op de trampoline. Het is fijn dat dit nog even op een rustig tempo gaat zodat ik kan wennen. Wennen aan het ritme dat bijgehouden moet worden met de sprongen én het evenwicht waar ook aanspraak op wordt gedaan. Hierna beginnen we met het echte werk. Op een lekker ritmisch tempo bouncen we van links naar rechts, enkel, dubbel, knieën heffen, kicks, jumping jacks, ze komen allemaal aan bod. Nancy corrigeert me als ik in plaats van op mijn gehele voet op mijn voorvoet land, daardoor kan ik verzuring in mijn kuiten krijgen en dan houd ik het niet de hele les vol. Na deze correctie heb ik de smaak te pakken en kan ook goed laag blijven in de sprongen. (lees verder onder video)

 

Jumping vraagt veel van de benen en de conditie. Het is een echte intervaltraining en ik hijg, ondanks mijn toch wel beste basisconditie, als een paard. Tussendoor kom ik even op adem, droog zweetdruppels af en neem af en toe een slokje water. Voor de afwisseling maakt Nancy bij de Jumping Fitness les gebruik van haltertjes om ook de armen mee te nemen in de training. Anders komen deze niet aan bod in de training en heb je dus geen totale workout. Zo springen we met z’n allen de les door.

Moeilijk wat choreografie betreft is Jumping Fitness niet, daarom kan iedereen mee doen aan deze les. Ook is de belasting op het onderlichaam en de gewrichten, stukken minder dan lessen die op een normale ondergrond plaatsvinden, waardoor het minder blessuregevoelig is. Al met al een complete workout die het kind in je naar boven brengt. Je wordt enorm vrolijk ook van deze les.

Suus

Wil je deze les ook gaan volgen, kijk dan of eens op de site van Jumping Fitness. Daar vind je o.a. alle locaties waar het aangeboden wordt. sportschool in jouw buurt deze les aanbiedt.

Sportvrouw TOP | TSHIRT | LONGSLEEVE – voorverkoop t/m 17 februari

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.