hardlopen met een lagere hartslag

Sportrusten is toch dat hardlopen met ademhaling? Waarbij je maar 14 km traint voor je marathon? Het is meer dan dat. Het is een hele goede manier om bewust te trainen op hartslag. Martine probeert het uit en leert over hartslag en herstel.

Sportrusten is geen onbekend fenomeen voor Martine. Een paar jaar geleden las ze op aanraden van haar schoonzusje Verademing. De ademhalingstest bleek een eye opener: Martine ademde alsof ze aan het sprinten was. Maar dat voelde helemaal niet zo!

 

Een te hoge hartslag

Ik vond mezelf zo rustig en ontspannen. Yeah right, dus niet. Ik wilde er meer over weten, ging op onderzoek uit en zo ontdekte ik Sportrusten. Al lezend, maakte ik de optelsom. Al een jaar of drie liep ik hard, maar echt vooruit kwam ik niet. Met hardlopen merkte ik wél dat ik mijn ademhaling niet onder controle kreeg. Ik zag mogelijkheden, en ging ermee aan de slag. Helaas van korte duur, door een blessure mocht ik niet meer hardlopen en dat was het dan.

 

Beginnen met sportrusten

Enfin, vorig jaar heb ik na een aantal blessures en een operatie het hardlopen weer opgepakt. In december ben ik gestart met 100 dagen sportrusten in de hoop een mooie 10km-tijd neer te zetten in maart.

Sportrusten gaat over gericht trainen op hartslag, regelmatig vogels kijken en af en toe knetterhard lopen en elke dag een ademhalingsoefening doen. Maar het gaat ook over het herstel en herstel kun je meten met je rusthartslag. En aan de hand van je hartslag kun je ook nagaan of de ademhalingsoefening werkt.

 

Ademhalingsoefeningen voor een lagere hartslag

Ruim twee maanden doe ik dat nu, die ademhalingsoefeningen. En elke ochtend meet ik mijn rusthartslag. Het is wel wat gedoe en het kost ook wel tijd ’s ochtends vroeg. Het mooie is, ik zie dat het werkt! Tijdens de oefening, zo’n 10 minuten, zie ik mijn hartslag dalen. Als ik het ’s ochtends doe, dan noteer ik de laagste waarde als rusthartslag. Doe ik het ’s avonds, dan is het vooral voor mezelf, om tot rust te komen. Een soort meditatief momentje. Ach, eigenlijk doe ik zo’n oefening de hele dag door af en toe. Bij het halen van de koffie, wachten op de printer, in de metro.

Die rusthartslag gebruik ik sinds een paar weken ook echt als indicator of ik wel of niet ga trainen. Is de rusthartslag vijf slagen hoger dan normaal? Dan doe ik geen intensieve training maar een rustige vogels kijken training. Is de rusthartslag meer dan vijf slagen hoger? Dan sla ik de training helemaal over omdat ik nog niet voldoende hersteld ben.

 

smartwatch meet lagere hartslag door sportrusten

Dalende rusthartslag door sportrusten

Het allermooiste effect is dat ik een dalende tendens zie in mijn rusthartslag. En dat is een teken dat ik in vorm kom. En in vorm komen is goed. Behalve deze week. De vorm is ver te zoeken. Ik zie aan mijn hartslag dat het niet best gaat met me. Verkouden, vol hoofd, en moe. Het is een gevoel dat ik een tijd geleden nog naast me neer zou leggen. Ik zou gaan trainen, want dat kon best. Maar nu, nu zie ik dat mijn rusthartslag hoog is, hoger dan anders en dat al een aantal dagen op rij. Dus beslist mijn verstandige ik om nog maar een dagje niet te gaan sporten.

 

-Martine-

2 Comments
  1. Ha Martine,

    Mooi verhaal! Ik ben nog maar net begonnen met Sportrusten, en dus ook met de ademhalingsoefeningen. Ik moet zeggen dat ik het nog heel lastig vind. Ik ben heel erg benieuwd of ik over twee maanden hetzelfde kan zeggen. Ik merk wel al dat ik er aan begin te wennen. Maar een echt dalende hartslag, nee dat effect heeft het nog niet echt bij mij. En ik ben ook nog lang niet zo ver dat ik er mijn schema op aanpas. Maar aangezien ik nog maar op dag 13 ben, gun ik mijzelf nog wat meer tijd om mijn basis te leren kennen, mijn lichaam en hoe dat reageert op moeheid, verkoudheid en stressmomenten.

    Lieke

  2. Wat leuk om te horen Lieke!
    Die dalende hartslag in rust kreeg ik na zo’n twee maanden pas, dus je hebt nog alle tijd om dat te ervaren! Neem de tijd en noteer je bijzonderheden, dan weet je na een tijdje ook hoe je de verschillen moet interpreteren.
    Enne, veel succes op weg naar de marathon van Leiden.
    Martine

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.