Begin dit jaar vertelde Martine ons over haar plannen om een halve marathon te lopen. Geen kleinigheid, en dus gaat Martine goed voorbereid te werk. Ze maakt een afspraak bij Koen de Jong voor een inspanningstest en wat blijkt? Met Martine’s conditie is helemaal niets mis.

Mijn ervaringen met het Sportrusten schema en de ademhalingsoefeningen voor de 10 kilometer waren zo positief, dat ik dit ook weer ga doen voor de halve marathon. Om precies mijn hartslagzones te weten en dus goed voorbereid aan de training te beginnen, heb ik een afspraak gemaakt bij Koen de Jong voor een inspanningstest.

En zo reed ik op een zonnige woensdagochtend naar Nederhorst den Berg voor die inspanningstest en een rustmeting. Qua planning kwam het niet heel erg geweldig uit, anderhalve week voor een prestatieloop en dan een training moeten skippen om uitgerust aan de test te beginnen. Maar goed, het alternatief was nog minder aantrekkelijk, want dan zou ik pas een aantal weken later terecht kunnen.

De kennismaking met Koen, de uitleg over de testen en het vertellen van mijn doel om de test te doen gebeurde allemaal heel ontspannen met een kop thee voor me. Daarna werd het serieuzer. Ik kreeg een hartslagband om met daaraan een kastje dat onder meer de ademfrequentie meet. Toen kwam de rustmeting. Ongeveer 10 minuten zat ik rustig. Ik vulde een formuliertje in en las wat in een tijdschrift. De opdracht die ik kreeg was dat ik niet op m’n ademhaling moest letten. Enfin, dat werkt dus niet. Je weet wel, het roze olifant-effect (of als je Kirsten heet, de paarse krokodil).

Na tien minuten was het tijd om een ademhalingsoefening te doen, en te bekijken of deze ook het gewenste effect heeft. Rustig inademen, langer uitademen en dan even een adempauze, letterlijk dus. De eerste variant had meteen het gewenste effect, namelijk een rustiger ademhalingspatroon en daarbij een dalende hartslag. Die oefening mocht ik 4 minuten volhouden.

De hometrainer waar ik de inspanningstest op ging doen, was een onooglijk maar geavanceerde exemplaar. Elke minuut ging de weerstand met 20 Watt omhoog, en ik moest blijven trappen op minimaal 70 rpm. Het begin was nog wel makkelijk maar het werd echt wel heel erg afzien. Met mijn ademhaling ging het nog wel maar mijn benen werden steeds zwaarder en gingen licht pijn doen. Het werd steeds lastiger de trapfrequentie vol te houden en heel langzaam zakte het traptempo. Toen ik bijna niet meer kon, moedigde Koen me nog even extra aan. Ik moest nog 40 seconden, nog 30, nog 20, nog 10, 5… Pffff, eindelijk ging die weerstand eraf. Natuurlijk stopte ik niet meteen, ik bewoog rustig door terwijl ik weer op adem kwam.

Eenmaal weer aan tafel bespraken we een deel van de uitslag al. De kern is helder: ik ben een duursporter. Goh, komt dat even goed uit. Een halve marathon uitlopen zal geen probleem zijn. Met een heleboel adviezen en mijn ideale hartslag voor de halve marathon stond ik na twee uur weer buiten. Het volledige rapport inclusief de adviezen ontving ik een paar dagen later per mail.

Nu ik de test heb gedaan, weet ik mijn maximale hartslag, omslagpunt, VO2max en hartslagzones. Met specifiek uitgelicht de hartslag die ik het beste kan volhouden tijdens een halve marathon, en waarop ik dus ook gericht kan gaan trainen. De komende maanden ga ik hiermee aan de slag. In ieder geval 1x per week lopen op hm-hartslag, 1x rustig aan vogels kijken en een intervaltraining met de loopgroep. En als ik écht aan de gang ga met trainen voor de halve marathon, dan komt een tweede training op hm-hartslag bij. Pittig maar leuk. Ik heb me net ingeschreven voor de halve van Amsterdam, die is in oktober.

Wist je trouwens dat zo’n inspanningstest sowieso heel interessant en nuttig is? We lopen vrijwel allemaal met een sporthorloge of app op de telefoon en krijgen dan na de training een zoneverdeling op het scherm. Hartstikke mooi natuurlijk, maar het zegt eigenlijk niets omdat het geen persoonlijk gemeten zones zijn. Als je nou zo’n test doet, kun je de instellingen van je telefoon of app aanpassen en dus nog effectiever trainen.

spirit of mo online kopen

Kom ook eens kijken in onze Stoere Vrouwen Sporten Shop, daar vind je ook boeken over sportrusten en ademhaling