Af en toe heb je zo’n moment waarop je denkt: zoals het nu gaat is het niet hoe ik het wil. Ik dacht dat al een tijdje en wel in combinatie met een langzaam stijgende lijn op mijn weegschaal, minder activiteiten in de buitenlucht en een algehele verminderde conditie en weerstand. Maar ja, om dan vervolgens ook echt tot actie over te gaan, kost mij toch altijd iets meer moeite.

Laat ik jullie eerst even iets meer over mijn sportieve zelf vertellen. Ik ben Rhodé en ga vanaf nu schrijven voor stoerevrouwensporten.nl.
Ik ben al jaren als recreatieve (hard)loper actief en heb af en toe wat fanatiekere periodes. En loop zo nu en dan een wedstrijdje. Toen ik in het voorjaar van 2012 werd uitgedaagd om in die zomer mee te doen met een triatlon ging ik intensiever trainen.

Volgens mij vond dat gesprek plaats in de kroeg en heb ik meteen enthousiast ‘Ja!’ geroepen. Daar heb ik absoluut geen spijt van gehad, maar eenmaal nuchter besloot ik wel dat het handig was om dan wat te gaan trainen.
De 5 km hardlopen zag ik wel zitten, het zat hem vooral in het zwemmen en het fietsen. Dat deed ik nog niet. Dus ik ben maar gaan zwemmen. Eerst nog gewoon baantjes met mijn hoofd boven water. Daarna een echte zwemtraining en uiteindelijk zelfs wat baantjes borst crawl.
En ik kocht een tweedehands mountainbike. Daarmee ging ik op de bonnefooi het bos in. Ik had eigenlijk geen idee wat ik aan het doen was, maar deed van alles iets en vond de afwisseling erg lekker. Het was zo leuk dat ik me – toen het uiteindelijk tijd was voor die eerste triatlon – inschreef voor een tweede triatlon.

Ik begon ook bewuster te eten. Van nature ben ik een echte snoepkont met een specialisatie in emotie eten. Het liefst zoet, veel en van alles. Toen ik merkte dat mijn lijf die hoeveelheid suiker maar niets vond ben ik er resoluut mee gestopt en at geen geraffineerde suikers meer. Ik ontdekte hoe ik mezelf  nog meer kon optimaliseren middels voedsel. En dat resulteerde in veganistisch eten. Maar zelfs suikervrij en veganistisch bleef ik een zoetekauw en ben fanatiek aan het bakken geslagen. En daarover ging ik bloggen en had succes, mijn recepten werden populair.

So far so good.

Totdat ik het drukker kreeg op mijn werk, meer wilde trainen, meer wilde schrijven en nog creatiever wilde worden met voedsel. Ik kreeg een anti-reactie. Ik verwachte meer van mezelf dan ik in de praktijk kon leveren en had geen ruimte meer om te genieten van wat ik deed. Het resultaat daarvan bracht mij bij mijn weegschaal, want ik liet mijn trainingen los, at weer onbewust en stopte met schrijven. Ik heb in juli 2013 nog wel in Holten meegedaan met de triatlon, ontzettend genoten maar totaal niet getraind.

Inmiddels ben ik dus een half jaar verder en heb ik naast de 10 extra kilo’s aan motivatie weer echt de ruimte om te schrijven en met mezelf aan de slag te gaan. Ik heb weer zin in training en mooie voeding. En daarom ben ik begonnen met een soort 30 dagen squat challenge én ga ik recepten delen en bloggen op stoerevrouwensporten.nl
Jullie zullen de komende tijd dus wel van me horen. Omdat mijn 30 dagen challenge me zo beviel wil ik hem graag met jullie delen. Mijn uitdaging was een soort 3 in 1, namelijk een squat, plank en groene smoothie chalenge die dertig dagen duurt. Een mooie manier om de knop weer om te zetten. Ik had eerder al vaak genoeg van 30 day challenges gehoord maar nog nooit één zelf ondernomen en het bevalt me super goed! Inmiddels zit ik op dag 11 en tot nu toe ervaar ik de volgende voordelen:

  1. Een periode die te overzien is: dit hoef ik niet de rest van mijn leven te blijven doen,
  2. Elke dag het gevoel: dat heb ik weer mooi gefixt.
  3. Als ik het liefst vanuit het werk horizontaal blijf (bankhang positie) en ik check mijn squats af heb ik daarna weer energie voor 10 of nou ja 5!
  4. Mijn groene smoothies zijn soms niet te drinken maar wel gezond en ik wil ze op hebben met als resultaat dat ik eindeloze mini slokjes van mijn smoothie neem en geen tijd heb om iets anders te eten.
  5. Sowieso is een smoothie echt een heerlijk begin, tussendoor of afsluiter van de dag. Makkelijk verteerbaar en bomvol goeds.
  6. ’s ochtends uit bed een zonnegroetje en een plankje… check! Ook prima als warming up voor een rondje rennen.
  7. Het kost me op dagbasis tot nu toe max 5 minuten…. Ik weet alleen nog niet of dat haalbaar blijft wanneer ik op dag 30 250 squats moet doen

Schema’s voor de squats en de plank challenges zijn te vinden via google. De schema’s van beide challenges staan in mijn telefoon en hangen naast elkaar op mijn keukenkastje zodat ik ze op dagbasis daadwerkelijk af kan strepen.

Voor groene smoothies heb ik nog geen schema gevonden maar er zijn genoeg recepten in omloop op het world wide web en ik zal ook zeker enkele van mijn meer geslaagde varianten met jullie delen.

Liefs Rhodé

p.s. Mijn eerste recept vind je hier, geniet ervan!

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.