Hoe mijn CPC dit jaar toch een groot succes bleek

foto pier van schevingingen voor cpc loop

Niets zo belangrijk als het hebben van een sportief doel. Het motiveert je om net dat beetje extra uit jezelf te halen. Marieke schreef zich in voor de CPC. Een stevige loop die meestal onder de zwaarste omstandigheden gelopen wordt. Dit jaar niet, het weer was te slecht. Maar voor Marieke bleek het verlies maar klein…

Een paar maanden heb ik niet wekelijks gesport. Dat voelde niet goed, en dus gaf ik me op voor de 10 kilometer van de City Pier City. Voor mij bijna een jaarlijks terugkerend evenement, begin maart in Den Haag. En meer dan ooit ook een doel om naartoe te trainen in de winter.

 

Sporten in een trainingsgroep

Vorig jaar liep ik ‘m ongetraind, dat was zwaar en niet voor herhaling vatbaar. Nu heb ik me opgegeven voor de CPC-trainingen bij The Hague Road Runners. Tot vijf jaar geleden was dat mijn loopclub en nu train ik daar dus weer. Twee keer in de week onder begeleiding van een trainer. Met ook nog de wekelijkse bootcamp heb ik m’n sportritme weer helemaal te pakken na een paar moeizame maanden.

>>Fit na je veertigste met krachttraining

Mijn eerste hardlooprondje ging goed: 8 kilometer in totaal inclusief een duurloop van 40 minuten. Check, dat kon ik nog. Het tempo was rustig, ik kon nog praten zonder te hijgen. Dat kwam goed uit want zo konden een vriendin en ik weer even lekker bijkletsen over onze vorderingen. Dat ik in de langzame groep zit, vind ik wel even slikken. Mijn basistempo is soms wat te snel waardoor ik moet afremmen. Misschien niet altijd leuk, maar het is wel verstandig.

Trainen met de groep werkt motiverend voor me. Ik vind het gezellig en zie er naar uit te gaan trainen.

 

Afzien en confrontatie tijdens bootcamp

Bootcamp oppakken was een stuk zwaarder! Ik startte bij één van mijn favoriete trainers en die begon gelijk goed: 4x 1 minuut muurzitten en planken. Bijna niet te doen! Daarna een hoop cardio-achtige dingen: lunges, rennen, squats, rennen, squat jumps, rennen… En toen kwam ook nog het zware blok: 40 jumping jacks, 40 mountain climbers, 30 schouder tiks, 20 dips en 10x roeien zittend op een bank met daarna een rondje rennen. En dan de hele set nog een keer, en nog heel veel keren.

>>Beginnen met hardlopen als je het een tijdje niet gedaan hebt

Bij mij ging het moeizaam en hijgend hobbelde ik zelfs bij het rennen – mijn sterkste onderdeel – achteraan. Ik had zelfs pauzes nodig om op adem te komen. De hele training werd ik gecorrigeerd op mijn houding, dat ik dieper kon… Het werd pas echt erg toen ik die roei-oefening niet bleek te kunnen. Zelfs niet met hulp.

 

Is sporten wel zo leuk?

Ik kreeg er pijn van in m’n rug en moest van de trainer gaan planken. Dat kwam hard aan zeg. Ik ben nooit de beste, dat hoeft ook niet, maar de slechtste in alles en dan ook nog een oefening moeten overslaan…!?

De spierpijn nadien was vreselijk. Ik kwam ook helemaal hyper thuis, had bere honger en wist toen nog niet dat ik de dagen erna amper zou kunnen traplopen. Na het hardlopen voelde ik me trouwens ook zo, dus mijn lichaam reageert en dat voelt goed.

>> Lees ook: Het wondermiddel magnesium

Het was heel confronterend dat het bootcampen zo slecht ging. En even was het ontmoedigend. Ik had mijn sportieve doel, maar vooral wilde ik na een paar maanden weinig sporten mijn sportieve Mojo weer oppakken. En daar leek dit niet op. Het was afzien en ik voelde bij alles het resultaat van een tijdje niet echt sporten.

 

Op tijd klaar voor de CPC

Toch liet ik me daardoor niet uit het veld slaan.De trainer had wel een punt. Ik moest gewoon weer trouw mijn core stability doen zodat ik begin maart voor de CPC weer fit zou zijn.

Dus dat is wat ik deed. Een paar keer in de week oefeningen thuis. Weer netjes planken, mijn bootcamp training en hardlopen met de hardloopgroep. Met de CPC als sportief doel wat als een wortel aan een hengel voor me uit hing veranderde ik langzaam weer wat meer in een sporter. Mijn energie veranderde, mijn lichaam sterker en mijn focus kwam terug.

>>Ben ik eigenlijk wel sportief?

Toch jammer dat het hardloopvent dit weekend werd afgezegd. Het weer was voor de organisatie te slecht. Voor mij niet, samen liep ik met mijn hardloopgroep een rondje in de stromende regen. De CPC is dan misschien niet door gegaan, maar mijn sportieve Mojo heb ik weer terug.

Ik heb zin in het voorjaar, de zomer. Hardlopen en fietsen.

X Marieke

 

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en YouTube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Wist je trouwens dat je het SVS platform heel gemakkelijk kunt supporten. Dat doe je door via onze site te kopen bij onze partners. Dan krijgen wij namelijk een kleine vergoeding. Dat geldt bijvoorbeeld voor de linkjes naar Futurumshop, Wiggle en Decathlon.  Maar bijvoorbeeld ook voor Bol.comDille & Kamille,  Holland & BarrettfonQ en CoolBlue. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site. Dankjewel alvast, want van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden.
Marieke
Marieke

Zoek op internet naar een afbeelding van een sportief gezin en Marieke, haar man en kinderen zouden zo naar boven kunnen komen. Een leven zonder sport kan zij zich niet voorstellen. Marieke vertelt graag verhalen. Over sport, alleen, met je kinderen en/of op vakantie. Maar ook over voeding en haar ups en downs. Zelf heeft ze te maken met migraine en een te hoge bloeddruk. Deze bloggende MTB-, racefiets-, hardloop- en SUP-vrouw gaat op onderzoek uit om uit te vinden hoe ze met sport, beweging en levensstijl haar medicijngebruik kan beperken.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.