1 luie week

Ik zet aan, laat mijn benen het werk doen, gebruik mijn kracht en …. “Kut! Dat doet pijn!” Ik moet nog maar een paar meter en het schiet in mijn rug. Niet zo erg dat ik meteen krom sta, maar net wel erg genoeg om het bij elke stap te voelen. Ik wandel terug.

Niets aan de hand hoor, we zijn bezig met de warming-up en we doen een paar versnellingen. Dat is heen rennen en terug wandelen en dan weer rennen. Terwijl ik wandel voel ik mijn rug ook een beetje, maar met een beetje bewegen trekt dat er wel weer uit. Ik begin aan de tweede versnelling. Langzaam opbouwen en dan steeds iets harder en dat zo’n honderd meter lang. Maar ook nu voel ik mijn rug en ik bedenk me dat ik de hele training nog moet. “Oh wat ben ik toch ook een oen!” zeg ik tegen mezelf en ga op de baan liggen om met wat oefeningen mijn rug los te maken.

De Full Body September Fit Workout die we sinds vorige week samen met alle leden van onze Stoere Vrouwen Trainen groep doen, is een groot succes. Elke dag een andere spiergroep, uitdagende oefeningen en een opbouwend schema van een maand zorgen ervoor dat we samen onze grenzen opzoeken en echt sterker worden.
Ik heb de uitdaging in elkaar gezet en me laten inspireren door de oefeningen die ik zelf dagelijks doe. Daar zat veel werk in: de workout uitschrijven, het schema maken en natuurlijk ook iets met foto’s doen. Hierdoor droeg ik vorige week elke dag sportkleren en was met de workout bezig.
De foto’s hebben hun werk gedaan. Ze zijn mooi en ik zie er sportief uit, maar de realieteit van vorige week is dat ik verder geen bal heb uitgevoerd. Ik heb niet getraind en een hele luie week gehad. Ik trainde niet op de baan en deed ook mijn dagelijkse oefeningen nauwelijks. Wel hield ik een Netflix marathon. Daar kwam ik goed mee weg… theoretisch, want ik maakte wel elke dag die foto’s voor de september workout. Om die foto’s te maken moets ik steeds in de houding van mijn oefeningen en dat? Dat is eigenlijk ook sport, toch? Precies!

Een rustweekje is natuurlijk helemaal niet erg, sterker nog: het moet kunnen op zijn tijd. Het is zelfs wel goed. Sport is immers niet altijd maar doordouwen, beter worden doe je met een perfecte balans tussen in en ontspanning. Maar sprinter willen worden op je 38e en een weekje geen corestability doen? Daar kom je dus niet mee weg.

Ik schrijf altijd wel dat corestability belangrijk is en dat een goede core de basis van een hoge snelheid is. Ik doe mijn oefeningen terwijl ik nog steeds denk dat ik er slecht in ben, maar nu ik voel wat het resultaat van een week zonder coretraining doet, weet ik echt hoe belangrijk het is. Het is een wereld van verschil. En dan heb ik het niet eens over een hele extreme core workout. Ik doe meestal gewoon elke dag een beetje en dan waar ik zin in heb. De ene dag wat planken, dan wat sit ups en de andere dag allemaal oefeningen met mijn fitnessbal. Het hoeft allemaal niet zo zwaar, zolang ik me dagelijks maar even met die core bezig houd. Want doe ik dat niet? Dan moet mijn rug veel te veel doen als ik een beetje snelheid wil maken op de atletiekbaan.

Grappig hoe dat werkt. Ik merk soms dat lezeressen denken dat ik supersportief en sterk ben. Dat ik elke dag met sport bezig ben en dat ik met mijn lijf veel kan. Dat is niet gek, ik vertel de mensen die ik train om dagelijks oefeningen te doen en schrijf erover op mijn blog. Maar in werkelijkheid laat ik het ook wel eens bij zitten en doe minder dan gepland. Dat is een kant van de sportblogger die je ook wel eens mag zien. Een kant waar ik zelf best wel vrede mee heb. Ik ken mezelf en heb vertrouwen in mijn keuzes. Ik heb soms een luie week nodig, een weekje netflix en chips. Daar staat tegenover dat ik daarna weer weken lang train en werk. Inmiddels weet ik dat ik het altijd weer oppak. Want ik sport niet omdat het moet of omdat ik slank wil zijn. Ik sport omdat ik het wil en omdat ik het – als ik het niet doe – mis.

Ik heb vrede met mijn luie week dus. Maar één ding hè? De volgende keer als ik zo’n luie week heb, mag ik de atletiekbaan pas weer op nadat ik drie dagen corestability heb gedaan. Damn, wat heb ik die core nodig!

Ook meer aan je core doen? Kijk dan eens op onze workoutpagina, daar staan workouts per spiergroep en we hebben inmiddels al een flinke vooraad aan trainingen van de afgelopen anderhalf jaar. In onze Full Body September Fit Workout zitten ook veel coreoefeningen, we zitten nog maar in week 2, dus je kan nog aanhaken.

7 x corestability oefeningen

Actieve Core oefeningen

De dwarse buikspier, een kleine workout met groot resultaat

Of probeer deze filmpjes eens, dat zet ook wel zoden aan de dijk

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.