“EN NU GAAN MIJN CHOCOLADEREEP EN IK WEER RUSTIG VERDER MENSTRUEREN ZONDER TE LUISTEREN NAAR DE POLITIEK CORRECTE MENING VAN THE PEANUT GALLERY” plaatste ik gisteren in grote koeienletters op Facebook. Niet je meest gebalanceerde uitspraak, maar wel een goede weergave van hoe ik me voelde.

Ik heb net een erg drukke periode gehad met twee grote klussen, Stoere Vrouwen Sporten en een nieuw trainingsregime omdat ik sprinten wil. Daar komt ook nog eens bij dat ik net ongesteld geworden ben en dat ik hartgrondig niet te genieten ben. Eigenlijk zou ik er goed aan doen om even een wandeling te maken, een stukje te rennen of te gaan mountainbiken in het bos. Maar dat heb ik de laatste dagen niet gedaan. Wel heb ik Netflix aangezet en héél véél afleveringen gezien van Dr House – die overigens net als ik ook niet te genieten is. Ik kan namelijk geen hardloop- of mountainbikeschoenen aan, want ik heb een net nieuwe – nog genezende – tatoeage op de bovenkant van mijn voet.

Vandaag voel ik me een beetje gefuckt. Ik ervaar stress en heb behoefte aan een break. Niet heel erg hoor, maar wel een beetje. En dat soort momenten vind ik altijd erg gaaf om eens nader te bekijken. Er een stukje over te schrijven en mijn ervaring en gedachten te delen. Want zo kunnen al die andere vrouwen – die ongesteld, heel druk, een beetje gefuckt en door een nog genezende tatoeage op hun voet niet in staat tot sporten zijn – zichzelf herkennen in mijn disbalans en komen we samen tot een wijsheid die we in toekomstige ongestelde, drukke gefuckte, vers getatoeëerde situaties kunnen toepassen…..

Altijd handig!

 

Druk, druk, druk

Toen ik een paar jaar geleden nog wedstrijdrenster wilde zijn, veel trainde en in het weekend aan de start van kleine wedstrijdjes stond, voelde ik me heel vaak gestresseerd en gefuckt. Ik woonde toen nog op mezelf in een klein duur huisje in Amsterdam Zuid. Ik moest erg hard werken om met mijn schrijven genoeg te verdienen, had geen vriendje die me zo nu en dan mentaal een beetje bij kon staan en deed ongenadig hard mijn best om met mijn net sportende lijf mee te komen met ervaren fietsers. Bijna alles wat ik deed was op een net wat te hoog niveau voor mij. En ik dacht dat het me met de tanden op elkaar en doorzetten methode wel zou lukken.

Dat bleek niet het geval, want na een tijdje zette ik huilend en overtraind mijn fiets tegen de muur en moest erkennen dat het me allemaal net even te veel was. Net beginnen als schrijver en dat vak nog helemaal ontdekken terwijl je voor grote bladen als Fiets! en de Flair schrijft is een vorm van schrijverstopsport. Het redden in de duurste buurt van de hoofdstad, amper boodschappen kunnen doen en toch dag in dag uit met de beste en creatieve ideeën en concepten komen is ook niet niks. En wedstrijdjes willen rijden terwijl je nog niet zo lang fiets, hiervoor tien tot vijftien uur per week trainen en continue moeten aanklampen vraagt ook veel van je vermogen tot doorzetten.

 

Belastbaarheid van een hobby sporter

Wat ik eigenlijk deed was een soort levenstriatlon op een hoog niveau. En dat houdt niemand heel lang vol. Dit heeft te maken met onze belastbaarheid. Als de energie die we hebben een emmertje is en we door te trainen of hard te werken energie uit dat emmertje halen, hebben we ook iets nodig om het terug erin te stoppen. Een rustdag bijvoorbeeld, of een ontspannen ritje met wat vrienden. Maar ook een vakantie of een middag spelen met je neefje en nichtje. Als we dat doen, tappen we het emmertje weer vol en kunnen we er fris tegen aan.

Dat emmertje is onze belastbaarheid en halen we er te veel uit? Dan vullen we het niet zomaar meer aan. Tijdens die periode in Amsterdam haalde ik dagelijks drie keer energie uit mijn emmer. Die van het fietsen, die van het leven in Amsterdam en die van het schrijven. En ik had weinig tijd meer over mijn emmer te vullen. Na verloop van tijd kwam de bodem in zicht. Dat had voor mij een signaal moeten zijn dat ik pauze had moeten nemen. Maar in plaats daarvan trainde ik nog wat harder. Ik vroeg te veel van mijn belastbaarheid en raakte overtraind.

 

Overtraining

Elke sporter die overtraind is geweest kan je vertellen dat het vreselijk is. Het is vooral een enorme schok, want vlak voordat je overtraind raakt, lijkt alles top te gaan. Je bent in vorm, kunt bergen opfietsen en er lijkt geen einde aan je energie te komen, maar dan ineens – als hij op is – sta je met je trillende onderlip naast je racefiets of hardloopschoenen. Ineens lukt het niet meer en de methode die je altijd kende, die van harder je best doen, werkt niet meer.

Een aantal van de symptomen van overtraindheid zijn: een verminderd prestatie vermogen, rusteloosheid, geen zin iets te doen, vermoeidheid, concentatieproblemen, verhoogde hartslag, spierstijfheid en zelfs minder eetlust en gewichtsverlies. Overtrainde sporters herstellen vaak door rust en dan een langzame opbouw met een duidelijke structuur en net iets minder ‘moeten’. Deze sporters moeten eigenlijk opnieuw leren sporten, maar dan op een gezondere manier.

 

Sporters burn-out

Berichten over overtraining gaan meestal over topsporters. En dat is op het eerste gezicht eigenlijk heel logisch. Zij sporten immers erg veel. Maar wist je dat hobbysporters meer kans maken op overtraining? Alleen bij hun heet het meestal niet zo. Bij ons gewone stervelingen noemen we het simpelweg een burn-out. Want dat is overtraining – een mooi woord voor een doodgewone burn-out. Ofwel het volledig opeten van al je energie. En dat is waarom wij gewone mensen een grotere kans hebben op overtraining.

Naast onze sport die we allemaal met veel passie doen, hebben we ook nog ons leven: de kinderen, ons werk, die ene deadline, de verhuizing of van alles weet ik wel niet wat meer. Omdat we ons in tegenstelling tot een topsporter op een aantal dingen tegelijk richten eten we zonder het in de gaten te hebben van meerdere kanten ons emmertje leeg. Het is dus juist voor ons extra belangrijk om een goede balans te bewaren tussen in- en ontspanning en daarmee steeds uit te gaan van onze eigen belastbaarheid.

11062347_10152838096101687_6470710164008086300_o (1)

Meer stress? Meer bewegen!

Ik hanteer meestal de regel dat als mijn werkstress toeneemt, ik ook meer ontspannen trainingsrondjes moet maken. Op die manier gebruik ik beweging als energiebron en blijf ik in balans. In mijn geval was mijn belastbaarheid deze week – door de deadline, het steeds drukker wordende werk voor Stoere Vrouwen Sporten en mijn zo nu en dan schommelende hormonen – net even lager. En ik ben er tegen mijn eigen regels in net even wat minder verstandig mee omgegaan. Zou ik me nu zonder pauze in de volgende deadline storten? Dan zou ik mijn emmertje nog leger maken. Niet iets wat je heel vaak moet doen.

Beter had ik dit weekend nagedacht alvorens een dot inkt in mijn voet te laten plempen. Want dan had ik wel schoenen aangekund en dit weekend lekker kunnen wandelen, hardlopen of mountainbiken en mijn emmertje kunnen vullen. Ik ga zo maar even lekker op mijn blote voeten wandelen in de weilanden langs de IJssel.

Liefs Rose

 

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en YouTube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Wist je trouwens dat je het SVS platform heel gemakkelijk kunt supporten. Dat doe je door via onze site te kopen bij onze partners. Dan krijgen wij namelijk een kleine vergoeding. Dat geldt bijvoorbeeld voor de linkjes naar de Body & Fit shopFuturumshopWiggle en Decathlon.  Maar bijvoorbeeld ook voor Bol.comDille & Kamille,  Holland & BarrettfonQ en CoolBlue. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site. Dankjewel alvast, want van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden.
Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.