Sport is mijn motivatie

Ik hoor regelmatig van mensen dat ze het idee hebben dat ik echt onwijs veel sport. Dat ik daar altijd zin in heb en met heel veel energie enorm gemotiveerd ben. Dat is helemaal niet zo.

Vorige week heb ik echt geen bal gedaan! Ik was echt hét gezicht van inactiviteit. Ik las boekjes, hing wat op de bank, dronk kopjes koffie in de stad, at lekker een taartje hier en daar en genoot daar met volle teugen van.

Daar ben ik heel goed in namelijk, in dat niets doen. En dat verbaast mensen. Dan vragen ze me hoe ik mezelf dan toch altijd weer weet te motiveren en dan leg ik uit dat ik dat niet hoef. Want hoewel ik aardslui ben, geniet ik ook onwijs naar sport en op de sporadische inactieve week na wil ik altijd wel iets doen.

Ik begrijp dat meestal niet zo dat er sporters zijn die een sport blijven doen waarbij ze zichzelf steeds moeten motiveren, onder de kont schoppen of over de streep moeten trekken. Ik vraag me dan oprecht af of je dan wel de juiste sport doet. Is er niet iets wat je veel liever zou doen? Of kan je de omstandigheden wat veranderen zodat je er meer van geniet?

Rennen, fietsen, zwemmen of wandelen en natuurlijk in periodes wat krachttraining. Dat zijn de sporten die ik doe. Zelden tegelijk, maar juist afwisselend per periode. In het najaar geniet ik van fietsen en in de winter ook nog wel. In het voorjaar en zomer heb ik hardloopkriebels. Zodra de zon schijnt, lig ik ook maar al te graag in het water van het buitenbad.

Ik ben een doe maar wat sporter die ervan geniet te bewegen. Het ritme van mijn pas of slag. Of het geluid van mijn ketting die over tandwielen gaat. Daar kan ik naar verlangen als ik wakker word. Op het moment is het zwembad echt mijn place to be. Dan trek ik baantjes en kijk ik naar de tekening van het water en het licht op de blauwe bodem van het bad. Een kilometer meestal. Soms wat meer en soms wat minder. En bij voorkeur met vriendinnen. Zalig is dat.

Maar hardlopen vind ik ook te gek momenteel. Vooral ‘s avonds rond een uur of 11. Dan is het stil op straat, de rivier is donker en de lucht is nog een beetje warm. Dan ga ik rennen in mijn eigen ritme, zonder afleiding van de drukte van overdag.

Als je vraagt wat mij drijft of hoe ik ervoor zorg dat ik blijf sporten, dan is afwisseling misschien wel het antwoord. En precies dat doen waar ik zin in heb. Ook als dat niets is. Door de afwezigheid van zelf opgelegde druk heb ik de vrijheid om maximaal te genieten van mijn sport.

Liefs, Rose

 

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en Youtube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Elke blogger en website is je verplicht dit te vertellen: koop je iets via de linkjes op onze site, dan krijgen wij daarvoor vaak een kleine vergoeding. Dat geldt bijvoorbeeld voor de linkjes naar Bol.comDille & KamilleFuturumshop, Wiggle, Decathlon, CoolBlue, fonQ en Holland & Barrett. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site. Dankjewel alvast, want van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden.
Rose
Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

3 Comments
  1. Mijn motivatie is zoek:
    Ik heb ‘n racefiets, mountainbike, cyclocrosser, hardloopschoenen, inline skates, zwembadabonnement, en ik zie op m’n Garmin Connect app dat ik de afgelopen maand 240 minuten heb gesport (of precies ik heb 240 min lang m’n Forerunner aan gehad). Terwijl ik in mei 2015 nog 1800 minuten heb gesport. Ik ben dit jaar niet vooruit te branden. Mijn motivatie om te sporten put ik nu alleen nog uit het verschil tussen mijn streefgewicht en m’n werkelijke gewicht dat ik opsla in min m’n connect app. Dat verschil wordt steeds groter, maar ik heb eerder de neiging om een maaltijd over te slaan dan om meer te gaan sporten. Waar kun je motivatie kopen?

    1. Motivatie vind je door te doen wat je leuk vindt. Door samen te sporten of ene keer wat nieuws te proberen. Sporten om mijn gewicht doe ik niet, dat zou mij demotiveren.

  2. Geweldig, ik hoor ook vaak dat mensen denken dat ik veel sport, maar het is gewoon het ‘go with the sportmood’ gevoel wat mij drijft. Ik kan me helemaal vinden in dit stuk en kan dus ook een week gewoon genieten van andere dingen dan sport. Alleen begint het dan weer te kriebelen….wat zal ik nu weer eens kwa beweging gaan doen,…. zwemmen, skeeleren, hiken, mountainbiken, tourfietsen of tuinieren???

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.