Sporten was vroeger vooral iets voor mannen, en voor sommige vrouwen die er in rolden omdat hun omgeving een sportieve achtergrond had. De laatste jaren zie je een grote verandering, want steeds meer vrouwen zoeken en vinden de weg naar meer bewegen en uitdaging.

Grote verschil met mannen is dat vrouwen, op uitzonderingen na, meer de recreatieve kant van het sporten opzoeken, terwijl mannen toch “haantjes” blijven en vaak meer competitief bezig willen zijn.

Lekker in je vel zitten, buiten bezig zijn, je conditie beter zien worden, je gewicht onder controle houden, sociale contacten: allemaal voordelen van een actieve levensstijl.

Natuurlijk wordt het ook vanuit medisch- en bedrijfsstandpunt steeds meer gepromoot, omdat actieve mensen vaak een betere weerstand hebben, beter presteren, en beter de werkdruk aankunnen dan niet-actieve collega’s.

Elke hype is natuurlijk ook goed voor de verkoopcijfers, dus sportwinkels en internetbedrijven liften lekker mee op het sportgebeuren. Welke sport je ook doet, materiaal is er in alle varianten. Zeker als beginnend sporter is het wel goed om jezelf af te vragen wat je echt nodig hebt.

In onze geautomatiseerde samenleving is de stap van een leven met te weinig beweging naar een actieve levensstijl al redelijk groot, het volhouden is nog moeilijker. Voor alles is wel een smoesje te verzinnen.Maar als je eenmaal de voordelen hebt meegemaakt van lekker fit zijn, je energiek voelen, geeft dat natuurlijk wel de drive om door te gaan.  Zelf ben ik heel blij, dat ik ondanks enkele tegenslagen steeds heb doorgezet, want in 2 jaar van maat 44 naar maat 38, daar ben ik natuurlijk trots op .

Één van de sporten die laagdrempelig is, en snel resultaat oplevert is hardlopen. Laagdrempelig, omdat je met een paar goede hardloopschoenen en een loopoutfit alles hebt wat er nodig is om er aan te beginnen.

Natuurlijk is het niet zo makkelijk als het lijkt. De eerste meters zijn een “makkie” maar dan begint het echte werk. Eén van de grootste valkuilen is dat je in het begin gigantisch veel progressie maakt, maar dat hardlopen ook een sport is die heel belastend is voor pezen, spieren en gewrichten.

Ga dus niet alleen op ontdekkingsreis, maar begin met hardlopen via een “start to run” cursus, om zeker in de moeilijke beginperiode verstandig op te bouwen.

Train je liever alleen of toch met iemand samen? De één is meer een teamplayer, terwijl een ander het leuk vindt om uren alleen door een bos te dwalen, of al fietsend uitdagende parcoursen te bedwingen. Maar ook als je graag alleen op pad gaat, kan het een extra stimulans geven om af en toe met een fiets- of loopmaatje te sporten of aan een evenement deel te nemen. Het belangrijkste is dat je na een moeilijk begin bewegen echt leuk gaat vinden, want dat is de enige motivatie om door te gaan.

Wat je ook doet, belangrijk is dat je echt enthousiast wordt en volhoudt, want zonder enthousiasme zijn er alleen maar “alibi’s”.

Lees hier de eerste bijdrage van Nicole en vergeet niet te reageren op haar blog. Het is een bijdrage voor onze schrijfwedstrijd en jouw mening telt voor ons. Dus plaats je reactie hieronder of op onze Facebookpagina. Dan nemen we het mee in ons jury oordeel.

 

 

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.