Het was een van de eerste vragen die bij Lizanne opkwam toen ze zwanger was: hoe zit dat dan met sporten? Aan de reacties van mensen om haar heen te merken is ze niet de enige die zich dat afvroeg.

Inmiddels weet ik gelukkig dat er niet zoveel bijzonders is aan sporten mét baby-in-de-maak ten opzichte van de periode daarvoor. De sit-ups laat ik even voor wat het is (hè, balen), de lunges doe ik niet meer lopend en liever achteruit stappend dan vooruit en op termijn zal het wat problematisch worden om op je rug te liggen dus dan vallen er ook nog wat oefeningen af. Maar verder zijn er eigenlijk geen beperkingen, als je maar goed op jezelf let. Je temperatuur kan wat sneller oplopen, misschien voelt je buik gek of word je duizelig. Ik neem aan dat ik niemand uit hoef te leggen dat je er iets mee moet als dat gebeurt.

>> Lees ook: Hee zwangere sportvrouw, wat weet jij over diastase en sporten?

 

Sporten met een zwangere buik: op jezelf letten

De halve wereld schoot natuurlijk in de stress toen ze hoorden dat ik niet alleen met een hersenbeschadiging, maar ook met een zwangere buik aan het sporten bleef. Of ik dat wel moest doen, of je wel mag sporten als zwangere en of ik wel goed op mezelf lette? Nou heb ik na dat ongeluk gelukkig een heleboel geleerd en op nummer één staat wel: op jezelf letten. Ik durf wel te zeggen dat ik beter dan de meeste mensen herken dát mijn lichaam een signaal geeft en ik ben zelfs zover gekomen dat ik die signalen herken en ernaar handel. Dus niemand hoeft bang te zijn, ik blijf sporten zolang dat goed gaat en leuk blijft. Maar ik realiseer me ook dat er een moment zal komen dat het onprettig wordt en dan stop ik ermee. Dan hou ik het zo lang mogelijk bij wandelen met de hond en als dat niet meer lukt zien we wel weer verder.

>> Lees ook: Trainen na je zwangerschap, hervind je sportieve vorm

Om eerlijk te zijn, stond ik er helemaal aan het begin nogal naïef in. Ik dacht: zolang die buik niet in de weg zit, vermaak ik me wel. Maar daar kwam ik in week zes van mijn zwangerschap al op terug. Toen stond ik halverwege een work-out te hijgen als een astmatisch trekpaard terwijl de sterretjes voor m’n ogen dansten. Of het wel goed ging, vroeg Tanja. Tsja… toen kon ik er niet echt onderuit om haar te vertellen wat er aan de hand was. Gelukkig weet zij waar je op moet letten als je zwanger bent en wilt blijven bewegen. Omdat mijn conditie echt naar het nulpunt zakte, ben ik er een poosje uit geweest, maar inmiddels ben ik weer volledig back on track.

 

 

24 weken zwanger: baby net zo actief als ik

Ongetwijfeld heb ik makkelijk praten. Ik ben nu in week 24 beland en heb eigenlijk nergens last van. M’n conditie is weer een soort van terug, m’n buik is nog niet echt noemenswaardig en vooralsnog gaan de zwangerschapskwaaltjes aardig aan me voorbij. Dus ik kan m’n lijf behoorlijk in conditie houden, iets wat tijdens de bevalling en het herstel daarna alleen maar van pas komen zo zeggen ‘ze’.

Vooralsnog vindt de baby het in elk geval helemaal leuk. Die is de ene dag wat actiever dan de andere, maar na een uurtje sporten volgt er standaard nog een hele dag van getrappel en gepor in m’n buik. Dat belooft nog wat als mijn ribben onvermijdelijk in de buurt van die kleine voetjes gaan komen. Eens zien of ik dan nog zo enthousiast rondjes ren en squats maak.

X Lizanne

 

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en YouTube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Wist je trouwens dat je het SVS platform heel gemakkelijk kunt supporten. Dat doe je door via onze site te kopen bij onze partners. Dan krijgen wij namelijk een kleine vergoeding. Dat geldt bijvoorbeeld voor de linkjes naar naar de sport webshops FuturumshopWiggle en Decathlon.  Maar bijvoorbeeld ook voor de  Bol.comDille & Kamille,  Holland & BarrettfonQ en CoolBlue. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site. Dankjewel alvast, want van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden.

 

Lizanne

Tijdens haar zwangerschap scheef Lizanne over sporten met een zwanger lijf. Deze moeder, tekstschrijver en journalist schrijft graag voor vrouwen, omdat ze wil vertellen over wat voor haar belangrijk is: je eigen ruimte durven nemen, doen waarvan je energie krijgt zonder altijd aardig gevonden te hoeven worden. Voor haar is dat de sleutel tot een gelukkig leven.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.