De zwangerschap is voor elke vrouw anders. Hoewel het advies is lekker te blijven bewegen en ook echt wat aan sport te doen. Is dat juist wat wedstrijd wielrenster Roos niet kan. Even valt de zwangerschap haar zwaar. Totdat ze het gaat benaderen als een topsporter. Hoe ga je als sportvrouw om met je zwangerschap.

Het is al weer even geleden dat jullie een blog van mij konden lezen op SVS (bijvoorbeeld deze over het trainen van je uithoudingsvermogen). Blijkbaar heb ik alleen behoefte om te schrijven als ik zelf iets nieuws leer of ergens enthousiast over ben. In mijn laatste wedstrijdjaar op de racefiets ging het niet zoals ik wilde. Ik was minder gemotiveerd, meer met andere dingen bezig; de goede vorm was ver te zoeken en daardoor ook weinig moraal voor het delen van mijn ervaringen. Maar toen ik in september definitief een punt zette achter mijn periode als serieus wedstrijdrenster. Zodat ik mij kon focussen op andere zaken zoals een studie en hopelijk gezinsuitbreiding. Had ik niet kunnen weten hoe snel dat laatste werkelijkheid zou worden…

>>Met je mamabuikje sporten na je zwangerschap

 

Van de cross naar de kots

In oktober deed ik nog mee aan het regiokampioenschap veldrijden. Ondanks dat ik nog best had getraind, vond ik niet dat ik erg hard ging die dag. Nou ja, wellicht had ik toch niet genoeg getraind. En toen werd ik de volgende dag misselijk wakker. De dag daarna ook….En bleek de gehoopte zwangerschap een feit! Erg veel tijd om daarvan te genieten en erbij stil te staan kreeg ik echter niet. Vermoeidheid, continue misselijkheid en terugkerende rugklachten gooiden direct roet in het eten. Langer dan een half uur kon ik niet fietsen zonder me daarna ziek te voelen. En mijn cyclocross en cross-fit trainingen kon ik dus gelijk wel vergeten. Ook was ik minder fanatiek dan voorheen, van zo’n 5 keer sporten in de week naar bijna niets kunnen…. Daar was ik niet helemaal op voorbereid.

 

Elke vrouw ervaart zwangerschap anders

“Tsja, voor elke vrouw is een zwangerschap verschillend” was de reactie in mijn vriendenkring. Zo viel het me op dat veel andere zwangere sportvrouwen om mij heen wel lekker bleven fietsen, zonder ogenschijnlijk veel last te ondervinden. Daarentegen leverde google en wat forumbezoekjes me op dat veel vrouwen in hun zwangerschap zich zo slecht voelen dat sporten er helemaal niet in zit. En dat terwijl het advies ook is: blijf vooral (matig intensief) sporten tijdens je zwangerschap. En als je nog niet sport, begin daar dan mee (wel in begeleide vorm). Dit alles zou je beter in staat stellen de zwangerschap vol te houden. En de bevalling te volbrengen, maar ook daarna weer snel te herstellen.

 

Zoeken naar de juiste mix

Door aanhoudende misselijkheid, die pas beter werd na ruim vier maanden, heb ik lang moeten zoeken naar de juiste balans in sporten. Fietsen bleek eigenlijk al snel geen optie. Zodra ik meer dan een half uur op pad was geweest moest ik dat bekopen met anderhalve dag ernstige misselijkheid. Ondertussen werden de rugklachten, waar ik juist door het intensieve cross-fitten helemaal vanaf was gekomen, steeds erger. Daarbovenop ging ik ook steeds slechter slapen. (Bijna) niet sporten had dus gelijk negatieve effecten. En niet alleen op mijn lijf maar ook op mijn gemoedstoestand. Met alleen maar het overleven van werkdagen om je op te focussen word je er ook niet gelukkiger op…

>>Hee zwangere sportvrouw, wat weet jij over diastase en sporten?

Hoe blij ik ook was met het feit dat ik zwanger was, dat negatieve gevoel begon me toch op te vreten. En dus was het zoeken naar een goede invulling van lichaamsbeweging. En ik besloot het project ‘sporten met een zwanger lijf’ aan te pakken zoals ik tot nu toe altijd mijn wedstrijdtrainingsprogramma had aangepakt: gestructureerd!

 

Focus op wat wel kan

Dus eerst moest ik gaan vaststellen wat dan de nieuwe grenzen zouden zijn: wat waren de dingen die ik wél goed kon doen? Dat bleek gelukkig best veel: een uurtje naar zwangere-vrouwen-bootcamp in het park bleek goed te verteren. Net als een half uurtje core-oefeningen op zolder. En een maximaal een half uurtje fietsen met Zwift binnen bleek ook geen negatieve effecten te hebben. Op advies van de fysio ben ik zelfs naar het zwembad gegaan (ik houd niet erg van zwemmen) en ik heb ontdekt dat ik daarna heerlijk kan slapen!

>>Trainen na je zwangerschap, hervind je sportieve vorm

Met het verstrijken van de weken ging ik me uiteindelijk toch beter voelen. Nu, met een 30 weken zwanger lijf, heb ik eigenlijk het idee dat ik het meest fit ben van de hele zwangerschap. En gelukkig kan ik, nu de misselijkheid weg is, ook echt wel weer een uurtje of iets langer buiten fietsen. Zeker gezien het lekkere voorjaarsweer is dit echt een traktatie! Je vraagt je misschien af of ik nog op een racefiets kan zitten? Ja dat kan, zij het met het stuur zo’n 10 centimeter hoger dan normaal om mijn groeiende buik de ruimte te geven (en ja, ik zit dus op die fiets als een man met een bierbuik). En niet in een groep, maar in mijn eentje, want ik wil natuurlijk niet het risico lopen om te vallen. Hoe mijn fiets er nu uitziet staat wel symbool voor mijn aanpassingen in mijn sportprogramma: het is nog steeds dezelfde fiets, hij is alleen wat minder snel….

Roos

T-shirt Wielrenster – in verschillende kleuren

 

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en YouTube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Wist je trouwens dat je het SVS platform heel gemakkelijk kunt supporten. Dat doe je door via onze site te kopen bij onze partners. Dan krijgen wij namelijk een kleine vergoeding. Dat geldt bijvoorbeeld voor de linkjes naar de Body & Fit shopFuturumshopWiggle en Decathlon.  Maar bijvoorbeeld ook voor Bol.comDille & Kamille,  Holland & BarrettfonQ en CoolBlue. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site. Dankjewel alvast, want van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden.
1 Comment
  1. Dit artikel moeten vrouwen zeker lezen, vooral zij die van sporten houden en zwanger zijn. Er zijn heel wat adviezen/tips in dit artikel die zwangere vrouwen kunnen meenemen. Ik zelfs ben een sport liefhebber en heb tijdens mijn zwangerschap gewoon kunnen sporten in mijn comfortabele sportkleding. Het is belangrijk om voor het sporten iets aan te doen waarin jij comfortabel bent. Sporten is goed, ook voor de zwangere vrouw. Dus aan degenen die zwanger zijn wil ik zeggen: “Doe je sportkleding maar aan en ga maar lekker sporten. Het zal je aan het eind van de dag goed doen.” Door te sporten heb ik na mijn zwangerschap mijn mooie lijn kunnen behouden. Als ik het kan, kunnen alle andere zwangere vrouwen het ook. Bedankt voor dit leuk artikel en succes aan de zwangere vrouwen.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.