Myra is alweer in de tiende maand beland van haar Sportrusten schema. Het aftellen is dus al een beetje begonnen, nog maar één maand te gaan! Gaat ze het redden, die halve marathon in Parijs?

Eerder liet ik al weten moeite te hebben met de snelle trainingen die het schema mij voorschrijft. Daar heb ik inmiddels een eigen draai aan gegeven. Onder het mom van ‘een schema is ook maar een richtlijn’ heb ik besloten mijn trainingen iets anders op te bouwen. Eigenlijk moet ik namelijk zo snel mogelijk op de gewenste hoge hartslag uitkomen, maar daar voelde ik me helemaal niet lekker bij. Doordat ik voor mijn gevoel veel te snel van start ging, had ik voortdurend het idee mezelf achterna te lopen.

Sinds ik iets rustiger start en mijn hartslag meer geleidelijk laat oplopen, voelt het beter en loop ik nog steeds snel genoeg naar mijn zin. Dat de gemiddelde hartslag daarmee iets lager ligt dan zou moeten, neem ik maar voor lief. Op deze manier heb ik in elk geval meer plezier in mijn trainingen en is de wens om alleen maar ‘vogels te kijken’ verdwenen.

Ik heb geen idee wat een en ander voor gevolgen gaat hebben voor mijn eindtijd, straks in Parijs. Maar in het schema staat wel drie keer een 10 kilometer voluit, waarmee je kunt testen hoe snel je op dat moment kunt lopen en of je progressie maakt. De eerste keer, zo’n zes weken geleden, bleek ik al een persoonlijk record te kunnen lopen. De tweede keer heb ik laten schieten, omdat ik in dat weekend meedeed aan de vrouwentriathlon in Beesd. Afgelopen weekend was het moment dat ik voor de derde en laatste keer kon testen hoe ik ervoor sta.

Omdat ik al weken niet fit ben, had ik er geen hoge verwachtingen van. Het maakte me ook niet uit, trouwens. Maar toen ik onderweg zag hoe snel de eerste kilometers gingen, begon ik toch te rekenen. Het was zwaar, ook omdat er een stevige wind stond. Toch lukte het me weer om wat van mijn beste tijd af te snoepen.

En omdat ik nu afgerond een minuut sneller ben dan toen ik het schema begon, wordt dit doorberekend in de trainingen die nog gaan komen. Dat betekent dat ik een deel van mijn trainingen op een nog iets hogere hartslag moet gaan lopen. Zóu moeten gaan lopen… Of ik het daadwerkelijk ga doen, valt nog te bezien. Ik hecht toch wel veel waarde aan het vooral lékker lopen.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.