Dat het sportrustenschema niet alleen over hardlopen gaat, maar ook over ademhalingsoefeningen, zal misschien inmiddels wel duidelijk zijn. Myra zit nu in de achtste week en gaat ‘all the way’.

Omdat ik deelneem aan het online programma, heb ik de mogelijkheid om mezelf iedere dag cijfers te geven. Het is de bedoeling dat ik bij mezelf naga hoe ik scoor op de onderdelen blijmoedigheid, energie, slaap, sporten en concentratie. De gedachte achter het hele schema is namelijk dat je door dat lopen op de juiste hartslag, gecombineerd met de ademhalingsoefeningen, fitter wordt en dus op al die punten steeds hogere cijfers geeft. Het verloop zie je dan in een mooie grafiek weergegeven, waarbij je eigen lijn wordt afgezet tegen het gemiddelde van alle sportrusters.

Zelf had ik vooral mijn hoop gevestigd op een betere nachtrust, uitmondend in een hoger energieniveau. Als iemand die al 20 jaar kampt met slecht slapen, is iedere manier om beter uitgerust wakker te worden, namelijk meer dan welkom. De eerste week begon op dat punt veelbelovend. Mijn grafiek toonde een stijgende lijn, die weliswaar nog ver onder de gemiddelde lijn lag, maar daar zou ik vanzelf nog wel in de buurt komen als ik zo doorging.

Helaas blijkt de theorie van het sportrusten op dit punt niet opgewassen tegen de hormonale invloeden die een vrouw van mijn leeftijd zomaar ineens kunnen overvallen: de overgang liet ineens in alle hevigheid van zich spreken. Weg was mijn stijgende lijn – in een klap kelderde hij omlaag. Dag na dag moet ik mezelf op het gebied van slaap onvoldoendes geven omdat de opvliegers mij uit mijn slaap hebben gehouden. De gevolgen voor mijn energieniveau laten zich raden.

En dan is het soms moeilijk om niet gedemotiveerd te raken als je ziet dat jouw eigen lijntje vlak blijft, en zich steeds verder verwijdert van al die andere deelnemers die een steeds beter rapport krijgen.  Met mijn eigen rapport zou ik slechts met de hakken over de sloot overgaan.

Maar, er blijven gelukkig nog een paar strohalmpjes over om vast te grijpen: op blijmoedigheid en sporten scoor ik wél gemiddeld. En of het door het sportrusten komt of niet, ik merk dat ik best lekker in mijn vel zit. Ondanks de gebroken nachten en het gebrek aan energie geniet ik met name van het sporten. Ik verras mezelf door met een moe lijf toch vaak lekker te kunnen lopen en me daarna een stuk beter te voelen. En áls ik slaap, lijkt het of dat een betere slaap is door de ademhalingsoefeningen die ik ’s avonds doe.

Als ik terugkijk op de afgelopen weken (ik ben nu over de helft van het 100 dagen schema) zie ik toch vooral positieve effecten. Het snelle lopen gaat mij nu eindelijk wat gemakkelijker af en dat is voor mij de belangrijkste winst. Zoals ik al zei, zit ik beter in mijn vel. En als die hormonen uitgeraasd zijn, hoop ik mezelf ook op slaap en energie eens een keer een 8 te kunnen geven!

Tot gauw!
Myra

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.