Met nog iets meer dan twee weken te gaan in haar Sportrusten schema, zag Myra langzaam wat beren op de weg verschijnen. Haar schema is inmiddels voltooid maar we zijn toch wel benieuwd hoe zij met die kopzorgen omging, zo vlak voor haar wedstrijd in Parijs.

Het begon al met een zware verkoudheid die me vorige week zelfs een paar dagen thuishield van mijn werk. Automatisch betekende het dat ik het schema niet helemaal kon volhouden. Ik heb weliswaar mijn vier trainingen die week gedaan, maar het lopen op hartslag heb ik volledig losgelaten. Dat ik aan mijn aantal kilometers kwam, was voor mij meer dan voldoende. Ik was die week nog blijer dat het schema vooral korte afstanden voorschreef!

Het weekend nadat ik weer enigszins was hersteld, was qua sportactiviteiten nogal vol geprogrammeerd. Ik zou op zaterdag de Vredesloop doen in Den Haag (10 kilometer) en op zondag de 1/16 triathlon in Utrecht. Samenloop van omstandigheden, zullen we maar zeggen.

Het was de bedoeling dat ik de Vredesloop in een D2 tempo zou lopen, want zo stond het in mijn schema. Ik was ook vastbesloten dat te doen. Maar… zoals dat gaat tijdens een wedstrijd, ik ging te hard van start, kreeg mijn hartslag niet omlaag (ook niet met mijn ademhaling) en bedacht toen maar dat ik wel zou zien waar het schip zou stranden. Dat bleek in de buurt van mijn beste 10 kilometer tijd te zijn. En hoewel ik het tijdens het lopen zwaar had (naweeën van de verkoudheid?), was ik na afloop snel hersteld.

Met de gedachte in het achterhoofd dat het Sportrusten voor een belangrijk deel juist is gebaseerd op voldoende herstel, heb ik vervolgens besloten de triathlon over te slaan. Voor het eerst sinds ik hardloop, nu ruim vijf jaar geleden, heb ik niet meegedaan aan iets waarvoor ik me had ingeschreven. Dat was even moeilijk, maar ik merkte aan alles dat het  de juiste beslissing was. Ik wilde niets forceren en zodoende het risico lopen dat ik straks in Parijs op mijn reserves moet lopen.

Ander hindernisje zijn mijn spieren en pezen. Ik heb al meer dan een jaar last van een pijnlijke achillespees en al twee jaar van een forse, pijnlijke knoop in een bilspier. Omdat ik van die klachten al zo lang last heb (overigens zonder dat ze echt erger worden), begon ik mij af te vragen of het protest van mijn lijf niet te hevig zal zijn als het ineens na al die korte duurlopen zomaar 20 kilometer moet gaan lopen.

De afgelopen maanden hebben verschillende behandelaars ernaar gekeken en zij zeiden unaniem dat ik vooral moest doorgaan met lopen. Mijn achillespees is niet verdikt en dat is blijkbaar een gunstig teken. De pijn heeft wel een indrukwekkende naam gekregen: er is sprake van microtrauma’s die vooral tijd nodig hebben om te genezen. Intussen moet ik dagelijks oefeningen doen om mijn kuitspieren te versterken. Daarnaast heb ik het advies gekregen om tijdens het lopen altijd compressiekousen te dragen. Voor mijn dwarsliggende bilspier heb ik een stevige dry needling sessie gehad (au!), waardoor deze iets minder is gaan dwarsliggen en de ergste knoop eruit is. Ik moet dus vertrouwen hebben dat het wat dit betreft goed komt. En dat doe ik ook.

Maar dan is er ook nog het vraagstuk van de schoenen: ik loop al een tijd op twee paar verschillende schoenen, maar op beide heb ik hooguit 10 – 14 kilometer aan een stuk gelopen. Die 6 extra kilometers kunnen een wereld van verschil maken voor een blaargevoelig type als ik. O, help! Ik zie al voor me hoe openliggende blaren op mijn tenen mij straks op 11 oktober belemmeren om als een hinde over de finish te komen. Met alle gevolgen van dien voor de finishfoto!

Het lijkt nu misschien alsof ik me de hele dag zorgen maak. Niets is minder waar. Want wat overheerst is het gevoel dat ik goed voorbereid aan de start zal staan. Heel stiekem maak ik me al een voorstelling van het tempo dat ik die dag aankan – ben ik door het Sportrusten in staat om zo’n lange afstand sneller te lopen dan voorheen? Kan ik dwars door alle microtrauma’s en andere belemmeringen heen een fijne race lopen? Ik denk zomaar van wel.

Liefs,
Myra

Ps: Wist je dat we veel meer blogs over Sportrusten op onze site hebben staan?

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.