100 dagen sportrusten, beter sporten door anders adem te halen, dat is wat Myra – die wij tijdens de Den Helder Maastricht loop die we met 50 vrouwen liepen, leerden kennen – nu doet. Wij waren nieuwsgierig en vroegen haar om over dat sportrusten te bloggen. De derde week is inmiddels aangebroken, net als haar vakantie. Hoe houdt Myra het vol?

In de derde week van mijn sportrusten schema heb ik meerdere keren lopen zuchten en steunen. Jeetje, wat moet ik die trainingen hard lopen! Bij drie van de vier trainingen moet ik lopen op hoge hartslag. Het kost mij echt moeite om de juiste hartslag vast te houden, zelfs in mijn D2 tempo. Bij de rondjes in D3 heb ik helemaal het gevoel dat ik op mijn tandvlees aan het lopen ben. Mijn tijden bevestigen dat alleen maar – die zijn veel sneller dan mijn gebruikelijke trainingstijden. Fijn natuurlijk, maar voor iemand die in haar trainingen blijkbaar vooral op haar gemak ‘ vogels aan het kijken’  was, even wennen.

Omdat ik wilde weten of het wel klopt dat ik zo snel moet lopen, heb ik dat nagevraagd bij Maarten de Jong van Sportrusten. Hij antwoordde dat het mogelijk is om een halve marathon te lopen in een tempo dat dicht tegen het omslagpunt van je hartslag aan zit. Veel mensen realiseren zich dat volgens hem niet. Mij verbaasde het inderdaad, maar ik ben heel benieuwd of ik aan het eind van die 100 dagen daadwerkelijk 21 kilometer op zo’n snel tempo kan lopen. De eerste testmogelijkheid die ik daarvoor krijg, is een 10 kilometer ‘ voluit’  die je volgens het schema iedere 3 weken loopt om te zien of je vooruitgang boekt.

Tja, en dan ga je op vakantie, net als die bewuste 10 kilometer in je schema staat. Vakantie vind ik altijd fijn, maar toch zat ik nu in mijn maag met de vraag ‘wat te doen met het schema?’.

Omdat ik altijd mijn loopschoenen meeneem, was het niet zozeer de vraag of ik zou gaan lopen. Ik vroeg me alleen af of ik die 10 kilometer wel op mijn vakantiebestemming zou moeten doen. Hoe wist ik een route te vinden die lang genoeg was en weinig hindernissen kende? Ik wilde tenslotte proberen of ik inderdaad een snellere 10 kilometer kon neerzetten, dus een bochtig of heuvelachtig parcours was niet wenselijk. Maar op Google Maps kan ik niet goed inschatten of een route aan mijn criteria voldoet.

Direct de avond na aankomst ging ik dus met manlief op veldonderzoek. We vonden een fietspad langs de kust dat geschikt leek om er snel op te lopen. Een recht, vlak stuk, dus dat zat wel goed.

De volgende ochtend was het goed loopweer, maar ik had een beroerde nachtrust gehad. Ik had er dan ook een beetje een hard hoofd in. Toch ietwat zenuwachtig dus (wat nergens op slaat, want wat hing er nu daadwerkelijk van af?) liep ik naar mijn startpunt en na een stukje inlopen ging ik zo snel als ik dacht vol te kunnen houden van start.

Na 800 meter kwam er een verrassing: het fietspad bleek daar al op te houden en over te gaan in een weg met slechts een smal strookje dat mij zou scheiden van de auto’s. Dat vond ik te riskant, dus ik ben overgestoken en via de andere kant van de weg weer teruggelopen. Dat rondje heb ik herhaald tot ik 10 kilometer had volgemaakt. Het was zwaar, ook omdat ik steeds hetzelfde stukje liep, en halverwege overwoog ik heel even om te stoppen en terug in Nederland nog een poging te wagen. Maar natuurlijk hield ik toch vol. Opgeven is voor mij niet zo snel een optie.

Mijn kilometertijden hadden mij onderweg bovendien met hoop vervuld, ondanks het feit dat ze gaandeweg toch wat waren opgelopen. Verwachtingsvol keek ik dus op mijn horloge. En wat bleek? Ik had mijn snelste 10 kilometertijd met 35 seconden verbeterd!

De volgende dag zat er in mijn inbox een mailing van Sportrusten, met als onderwerp: ‘Help! Ik ga op vakantie (hoe moet dat met mijn schema)?’ Dat wilde ik natuurlijk weten! Het advies was om het schema even los te laten – als je 80 van de 100 dagen precies doet wat het schema zegt, doe je het goed. Ik had het mij dus gemakkelijk kunnen maken en het bij ‘ vogels kijken’ kunnen laten. Maar ik ben maar wat blij dat ik het toch heb gedaan. Want hoe heerlijk is het vakantie vieren als je weet dat je in staat bent tot sneller lopen dan je altijd had gedacht!

Liefs,
Myra
Hardloopschoenen

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.