Alweer een paar weken geleden was Myra in Parijs voor haar 20 kilometer hardlopen waarvoor ze in 100 dagen had getraind volgens het Sportrusten schema. Hoe is het haar bevallen? Heeft ze zich aan haar schema gehouden en wat is nu haar volgend doel?

Het schema van sportrusten, net even anders, maar met veel resultaat. Zo staat het bekend. Trainingen die rustig mogen, moeten zelfs en trainingen die pittig zijn. En ademhaling, heel belangrijk. Door te sportrusten kan je enorme resultaten halen, stukken gezonder, blijer en sneller worden en dat in 100 dagen!

Omdat ik het nu eenmaal niet kan laten, heb ik tijdens die 100 dagen best veel wedstrijdjes gelopen. Weliswaar heb ik me keurig aan de voorgeschreven afstanden gehouden, maar ik heb daardoor wel iets vaker op hogere hartslag gelopen dan het schema voorschreef.  Ik denk echter niet dat het een probleem is geweest, gezien het uiteindelijke resultaat.

De gemiddelde hartslag waarop ik moest lopen, was voor mij aan de hoge kant. Daarom ben ik op een gegeven moment overgestapt op een iets lager gemiddelde. Ik startte langzamer om vervolgens op te bouwen naar de hartslag die in mijn schema stond. Daarmee werd het schema voor mij een stuk prettiger.  Toch ben ik door op deze manier te trainen sneller geworden. Ik heb mijn PR op de 10 kilometer maar liefst twee keer verbeterd.

De korte afstanden in de trainingen vond ik helemaal geweldig. Doordat je (bij het halve marathon schema) maximaal 10 kilometer loopt, kun je de trainingen altijd wel inpassen in je week, hoe druk die ook is. Het was soms wel een beetje passen en meten, omdat ik van 3 naar 4 keer per week ging, maar uiteindelijk heb ik maar 1 training in die hele periode gemist.

Dat wil zeggen… ik heb 1 keer een training vervangen door een triathlon (1/16) en ik ben een keer gaan fietsen in plaats van lopen. Maar dat is in dit schema geen enkel probleem.

Verder maken ademhalingsoefeningen  vast onderdeel uit van het trainingsschema. Tijdens het lopen (vooral tijdens het ‘vogels kijken’) heb ik de focus gelegd op een uitademing die langer was dan mijn inademing.  Maar ook daarbuiten, bijvoorbeeld als ik in de metro zat, heb ik af en toe ademhalingsoefeningen gedaan. Het fijnst vond ik echter de ademhalingsoefening voor het slapen gaan: 10 minuten lang de ademhaling omlaag brengen. Heerlijk ontspannend. Wat het effect is geweest, kan ik niet goed zeggen. Feit is wel dat ik – uiteindelijk – iets beter ben gaan slapen.

Al deze elementen hebben mij tijdens de wedstrijd geen windeieren gelegd. Afgezien van wat beperkingen in de ledematen, voelde ik mij alle 20 kilometers lang opvallend fit. Hoewel ik dus in mijn trainingen niet verder was gekomen dan 10 kilometer, had ik daar tijdens de wedstrijd totaal geen erg in. Ik durf zelfs te zeggen dat ik mij fitter voelde dan tijdens die eerdere halve marathons die ik volgens een regulier schema heb gelopen. Het idee van voldoende herstel na de trainingen is voor mij blijkbaar een uitkomst.

Zaten er ook minpunten aan het schema? Toch wel. Ik vond de aanschaf van het totale pakket vrij duur. Ik heb er ongeveer € 125,- voor betaald. Daarvoor krijg je o.a. een workshop met een veldtest om je juiste hartslag te bepalen (voor mij heel nuttig) en een digitaal schema dat je iedere dag kunt bijhouden. Het schema kent nog wel de nodige beperkingen, waarvan ik de belangrijkste vind dat je de trainingsdagen niet zelf kunt wisselen. De prijs is nu omlaag gegaan naar € 97,-, wat ik al een reëler bedrag vind, maar dan zou het digitale schema voor mij nog wel hanteerbaarder moeten zijn.

Daarnaast vond ik niet alles in het schema en de bijbehorende toelichting even duidelijk, maar als je een mail stuurt, krijg je uitgebreid antwoord, dus dat werkte prima.

Voor mij heeft het Sportrusten schema dus gewerkt. Hoe nu verder? Heel simpel: ik ga in de herhaling. Op 3 april hoop ik de halve marathon van Berlijn te lopen en die ga ik opnieuw volgens het Sportrusten schema doen. Eens kijken of ik misschien mijn tijd kan verbeteren.  En ik heb zelfs al voldoende vertrouwen in het concept dat ik me heb voorgenomen om in 2017 de marathon van Rotterdam te gaan lopen.

Het volgende schema start op tweede kerstdag. Wat ik in de tussentijd ga doen? Geen idee, eigenlijk. Ik voel er weinig voor om weer een regulier schema op te pakken, dus ik zal zelf wel wat in elkaar flansen.  Het zullen wel korte trainingen worden, gericht op hartslag en met ademhalingsoefeningen.

Ik houd jullie op de hoogte!

X
Myra

Nieuwe collectie hardloopkleding

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.