Het ene moment ben je nog in training voor een halve marathon, het volgende heb je ineens een hele marathon in je agenda staan! Dat overkwam Myra omdat wij ineens VIER startbewijzen voor de marathon Leiden mochten verdelen. Met ook nog eens 100 dagen Sportrusten én begeleiding van Koen de Jong als bonus.

In de week nadat ik – behoorlijk spontaan – had besloten om te gaan trainen voor mijn allereerste marathon, liep ik alleen maar te stuiteren van opwinding. Het idee dat één van mijn grootste hardloopwensen in vervulling gaat, zorgde ervoor dat ik even aan weinig anders kon denken. Toch stond ik ook weer vrij snel met beide benen op de grond, want er moest natuurlijk ook gelopen gaan worden. Het schema startte op 13 februari, precies 100 dagen voor de Marathon Leiden, en krap een week nadat ik ‘ja’ had gezegd.

Omdat ik al voor de tweede keer bezig was met het halve marathon schema van Sportrusten, waren de uitgangspunten mij al bekend. Dus ik wist welk omslagpunt ik moest invullen in het online schema om de hartslagen te krijgen waarop ik mijn trainingen zou gaan lopen. Ook wist ik door het lezen van De Marathonrevolutie al dat die hartslagen een stuk lager zouden zijn dan ik gewend was.

Zo begon ik de eerste training met een 10 kilometer op mijn lage marathon hartslag. En wat was dat moeilijk! De eerste paar kilometer lukte het me nog wel om keurig op slakkentempo te lopen, maar daarna zag ik de cijfers op mijn horloge alleen maar oplopen en ik kreeg ze niet meer omlaag.  Oei, dat zou nog flink oefenen worden, realiseerde ik me.

Het is de bedoeling dat je, door op hartslag te trainen, bij diezelfde hartslag steeds sneller gaat lopen. Naast twee langere trainingen op marathon hartslag (de één laag en de ander hoog) loop je ook nog iedere week een korte training op een hogere hartslag, waarmee je je snelheid blijft trainen. Maar ook deze training gaat in een langzamer tempo dan ik gewend was.

Bij beide andere trainingen lukte het me nog niet om mijn hartslag laag genoeg te houden. Zelfs bij de vierde training van de week, het ‘vogels kijken’ (korte loop zonder op je hartslag te letten, maar zo rustig dat je langer kunt uitademen dan inademen), lag mijn hartslag hoger dan mijn marathon hartslag.

Nu is, zoals ieder schema, ook dit schema vooral een richtlijn. Het is niet zo dat je zakt voor het examen als je die lage hartslag niet haalt. Maar mijn streven is om dat wel te proberen. Omdat ik ervan uit ga dat die hartslagen niet voor niets op deze manier berekend zijn.  En omdat ik wil voorkomen dat ik te snel ga, waardoor mijn herstel wordt geremd. Dat is nu juist een belangrijke pijler van het Sportrusten.

Dat het trainen op deze manier wel effect kan hebben, merkte ik trouwens al in de tweede week. De 10 kilometer die ik liep op de hoge  marathonhartslag, ging sneller dan die in de eerste week. Bovendien lukte het me om de hele training de hartslag op het juiste niveau te houden, waarbij ook nog eens mijn tempo redelijk constant bleef. Natuurlijk is niet gezegd dat ik nu elke keer iets sneller zal lopen, maar ik heb nu in elk geval ervaren dat het kan.

Stiekem vind ik het ook wel lekker om weer wat langzamer te mogen lopen. Hoe leuk ik het ook vond om met het halve marathon schema twee keer mijn tijd op de 10 kilometer te verbeteren, ik geloof dat ik mij prettiger voel bij wat meer hobbeltempo. Wat dat betekent voor mijn 10 kilometer tijd, ga ik volgende week ontdekken, als ik die afstand ‘voluit’ mag lopen.

Tot slot kan ik melden dat het trainen voor een hele marathon verder niet zo anders voelt dan het trainen voor een andere afstand. Het is dat ik me tijdens het lopen regelmatig voorhoud dat ik nu toch echt die 42,195 km als doel heb, anders zou ik het zelf misschien niet eens geloven. En eigenlijk is dat voor de gemoedsrust ook wel zo fijn.

2 Comments
  1. Leuk on mee te lezen! Ik ben tegelijk met jullie gestart, alleen op eigen kracht. Lopen op hartslag heb ik nog nooit gedaan maar voelt heerlijk!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.