Ik heb het al een paar keer laten vallen maar ik ga het er nu eens echt over hebben: Ik ben aan het trainen om op 14 juni de halve marathon in Zwolle uit te lopen.

Jaren geleden leek het me al een mooi doel, maar omdat ik geen idee had hoe ik dat aan moest pakken en me er ook nooit in verdiept had is het al die tijd bij een leuk idee gebleven. Daar kwam verandering in toen ik een tijdje geleden besloot om in ieder geval te gaan uitzoeken hoe zo’n trainingsschema voor een halve marathon er uit ziet.

Via google is genoeg informatie te vinden, maar veel van de trainingschema’s op internet pasten niet bij mij. Ik heb te weinig houvast bij een schema met alleen minuten of teveel ruimte voor eigen interpretatie. Dan ga ik al gauw veel te hard lopen en werk mezelf daardoor tegen. Of ik heb te weinig overzicht en weet dan niet hoe ik bij mijn einddoel ga komen. Schema’s met hartslagzones zijn er genoeg te vinden, maar daar kan ik niets mee. Ik gebruik mijn hartslagmeter veel te weinig.
En de schema’s die wel concreet genoeg voor mij zijn, bieden weer te weinig uitdaging. Ik vind niets zo vervelend als ‘me niet uitgedaagd voelen’ tijdens het trainen voor een doel. Dan ga ik mijn eigen uitdaging zoeken en constant boven mijn schema trainen met alle gevolgen van dien. Wat ik dus nodig had en zocht was een schema op basis van mijn kunnen, waarin duidelijk aangegeven staat hoe lang en hoe hard ik moet lopen, wanneer en hoe. Uiteindelijk vond ik mijn huidige schema op sportzorg.

Op die site kan je namelijk je eigen schema samenstellen. En dat heb ik gedaan. Ik vulde in waar ik voor wil trainen, hoe hard ik nu loop, wanneer ik wil beginnen en hoe intensief ik wil trainen: matig. En dan zit er een wiskundige berekening achter ofzo en krijg ik het schema wat bij me past. Eentje voor 16 weken en dat schema? Is de uitvinding van de eeuw!

Het schema wat ik kreeg, bestaat uit afwisselend 3 en 4 trainingen in de week. Met op maandag en soms donderdag een kort tempoloopje, woensdag een langere interval training en op zaterdag een duurloop. De trainingen zijn verdeeld over die dagen, maar daar schuif ik nog wel eens mee. Dan doe ik mijn tempoloop op dinsdag ipv maandag, of interval op donderdag met de stoere vrouwen training in plaats van woensdag, of duurloop op vrijdag of zondag ipv zaterdag. Wel probeer ik altijd een dag rust tussen de trainingen te houden. Bij uitzondering train ik wel 2 dagen achter elkaar. Dan doe ik de ene training ’s ochtends en de dag erna loop ik in de avond.

Inmiddels zit ik in week 10 en ik kan je zeggen het schema werkt! Mijn duur trainingen zijn echt nog niet zo lang, maar toch merk ik dat ik met steeds meer gemak langere afstanden loop. Ik heb het met de interval trainingen met enige regelmaat behoorlijk zwaar, maar zelfs daarbij verbaas ik mezelf vaak door toch bijna of soms sneller te rennen dan wat ik volgens schema had moeten doen. Want even voor de duidelijkheid zo’n schema volgen is geen doel op zich. Het is echt een middel om een doel te bereiken. Ik heb er persoonlijk veel steun aan en het geeft mij tegelijkertijd de ruimte om er flexibel mee om te gaan juist doordat ik in grote lijnen weet waar ik aan toe ben en wat ik moet doen.

Als het een keer niet lukt om een training te volgen-  of mijn lijf wil niet – dan sla ik deze over of doe ik een stapje terug. Krijg ik mezelf niet op snelheid voor een interval training dan maak ik er een duurloop van. Vaak ga ik dan onbewust toch harder dan ik door heb.
Agenda technisch zit ik zo nu dan ook zo krap in mijn tijd dat even hardlopen tussendoor net niet wil. Op de site van runnersweb word gelukkig onderaan het schema gezegd dat je beter een training kan overslaan dan inhalen dus daar maak ik op zo’n moment gebruik van. Die “officiële” toestemming haalt de druk er voor mij precies genoeg af. Want per slot van rekening moet ik van niemand die halve marathon lopen. Dat wil ik echt alleen zelf. Dat motiveert mij enerzijds om er tijd voor vrij te maken maar als ik denk dat ik beter word door een training over te slaan dan doe ik dat ook.

Mijn trainingsweek tot nu toe:

Maandag 3km in 5:21 min per km dit werd 3,4km in 5:06 per km http://www.strava.com/activities/137803520

Woensdag 9,5km waarvan 6,5km in 4:51 min per km dit werd 6,8km in 4:36 per km. Inlopen deed ik thuis al bakkend in mijn keuken en uitlopen deed ik terwijl ik mijn paard aan het poetsen en longeren was. http://www.strava.com/activities/138516409

Donderdag 3km in 5:21 min per km werd een uur loopscholing en intervaltraining in het park met de Stoere Vrouwen Sporten club.

En zaterdag dan loop ik weer een lekkere duur training op mijn dooie gemakje genietend van de omgeving. Schema zegt 13km in 5:43 min per km. Ik heb er nu al zin in!

 

2 Comments
  1. De halve marathon van Zwolle is heel leuk! Drie keer rondje binnenstad. Leuke sfeer, mensen die je aanmoedigen, bandjes, voldoende drinkposten, want het is meestal warm. Echt geweldig. Ik heb daar mijn eerste halve gelopen. Heel veel plezier!

  2. Klinkt als een goede motivatie. Ik ben zelf ook niet zo’n schema-loper, in oktober loop ik de halve in Amsterdam, ik duizel van alle trainingsschema’s en ze maken me zenuwachtig! Jouw verhaal biedt perspectief! Ik ben natuurlijk reuze benieuwd hoe de halve marathon van Zwolle je vergaan is?!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.