Het is dag drie van onze Grote Blog-a-long waarin we jou de blogs van onze mogelijke nieuwe bloggers laten lezen. We hadden een oproep gedaan omdat we een nieuwe blogger zochten en uit de reacties hebben we een paar kandidaat bloggers geselecteerd zodat jullie ze kunnen leren kennen. Want de uiteindelijke keuze ligt bij jullie. Jullie mogen kiezen wie onze nieuwe blogger wordt en dat doe je door het blog te delen op Facebook of Twitter. 

De blogger van vandaag heet Maaike en ze werkt in een sportschool én geeft bootcamples. Ze houdt er van haar grenzen te verleggen en geniet er van anderen te motiveren dit ook te doen. Omdat ze het heerlijk vindt om een uur lang afgemat te worden én een mooi lijf te hebben doet ze zelf ook regelmatig mee met een bootcamples. Ze merkt dat ze daar echt profijt van heeft. Ze dacht al wel fit en sterk te zijn, maar nu is ze nog fitter en nog sterker. Omdat Maaike altijd op zoek is naar nieuwe oefeningen en combinaties probeert ze die thuis vaak uit, zo is ze zonder het echt in de gaten te hebben nog meer met sport bezig. Maar ze wil anderen trainen vanuit haar eigen ervaring, dus dat proberen is echt belangrijk.

IMG_74284890749659Beleef Bootcamp!

Donderdagochtend, half 8 en ik word gewekt door het irritante geluid van de wekker. Jeetje wat is dit vroeg als je op normale werkdagen pas om drie uur present hoeft te zijn. Ik sleep mezelf uit bed en naar de bank, eerst maar eens een kopje thee. Na de thee ga ik als een gek door het huis om nog even snel iets te eten, mezelf in een flashy tight te hijsen, stevige sportbh aan en mezelf een beetje toonbaar maken want om negen uur staan mijn fanatieke bootcampvrienden op me te wachten in het Mastbos.

Om negen uur lopen we gezamenlijk naar de trainlocatie waar we het komende uur onze grenzen zullen gaan verleggen! Ik heb nog behoorlijke spierpijn van de laatste training maar gelukkig geef ik op donderdagochtend zelf de les dus vandaag kan ik mezelf wat ontzien. Iedereen is er weer en de les kan beginnen. Het allereerste wat we altijd doen in de training zijn de mobilisers. Met mobilisers maak je je spieren klaar voor de oefeningen die komen gaan. Ze vergroten de uitvalsslag van je spieren en zorgen ervoor dat je houding goed is en je daardoor de spieren gebruikt zoals je ze zou moeten gebruiken. Kortom: iedere sporter zou eigenlijk mobilisers moeten doen voorafgaand aan de training of beter nog: iedereen zou eigenlijk wat mobilisers moeten doen gelijk als je uit bed komt. Je voelt je meteen een stuk wakkerder en je kan met opgeheven hoofd jezelf richting een heerlijke douchebeurt of een gezond ontbijtje motiveren!

Benieuwd wat je kunt zo net uit bed? Doe dan mee met mijn bootcampers: Zet je voeten op schouderbreedte en pak een denkbeeldige bal op tussen je voeten en legt hem met gestrekte armen op het denkbeeldige plankje boven je hoofd waarbij je je heupen goed naar voren duwt. De spiertjes van je romp naar je benen worden de hele dag door erg kort gehouden door het vele zitten en ‘s nachts door het liggen in de foetus houding. Na de bal in het midden oppakken pak je hem op bij rechter enkel en leg je hem links boven op het plankje waarbij het belangrijk is om uit je heup te draaien. Uiteraard pakken je ook nog even de andere kant, anders lopen we scheef!
Nu al mijn bootcampers een mooie trotse bootcamphouding hebben is het tijd voor de warming-up! Ik roep wat getallen en mijn bootcamp kanjers doen er de bijbehordende oefeningen bij en zo werken we de hartslag omhoog. De jasjes gaan ondertussen uit en ze zijn warm. Op naar de krachtoefeningen!

Het grootste misverstand over bootcamp is dat er zo’n streng kijkende drill sergeant in je oren staat te brullen terwijl jij met een tractorband boven je hoofd 20 jump-squats maakt. Nou ben ik geen streng kijkende drill sergeant maar een hele lieve vrouw en die tractorband heb ik ook niet bij me. Nee, in mijn les doe je (bijna) alles met je eigen lichaamsgewicht en op tijd (interval). En of jij in die tijd 5 herhalingen maakt of 100 dat maakt me niet uit, als je maar alles eruit haalt wat er in zit en inderdaad, om dat te bereiken loop ik vaak een uur lang te gillen in het bos, maar wel heel lief.
Binnen een uur doen we een full-body-workout, dus met dat ene uurtje ben je klaar en werk je door de speciale interval methode, ook nog eens aan je conditie. Alles komt aan bod!

Om de team spirit te verhogen gooi ik er een lekkere buddy oefening in: ga tegenover elkaar in de voorligsteun en geef elkaar een high five, na iedere high five maak je beide een push-up. Hier en daar hoor ik wat gemompel “dat kan ik nooit een hele minuut lang” maar als ze eenmaal bezig zijn komen er wat gesprekken op gang en wordt iedereen afgeleid van de verzuring in de spieren en houdt iedereen het vol. YEAH!! Iedereen heeft een dikke high-five van mij verdiend en we gaan door.
Om de armen nu wat te ontzien gaan we een statische squat doen, we brengen de hartslag weer omlaag en de verzuring in de beentjes. Na 40 seconden moet iedereen nog een klein beetje dieper zakken en dan is de minuut alweer voorbij. We schudden even alles los en gaan door naar de pull met buddy; 1 in een plank de ander pakt de enkels vast en beweegt deze omhoog en omlaag vanuit de armen, staand in een lichte squat stand. De voeten van de buddy gaan van links naar het midden en naar rechts en weer terug. Zo trainen we triceps (weg met die zwabberende kipfiletjes onder aan je armen!) en de rug. Dit kun je thuis heel makkelijk doen met dumbels of bijvoorbeeld 2 flesjes water.
Als we alle spiergroepen veelvuldig gebruikt hebben doen we een spelletje.
Spelletjes werken altijd goed om alle verzuring uit de les te vergeten en door de competitiedrang kan iedereen toch weer een beetje extra geven. We maken twee teams. Ze gaan om en om in een plank en voorligsteun liggen. De achterste springt over de plank en tijgert onder de voorligsteun tot ze de hele rij gehad heeft. Dan sluit je aan in een plank of voorligsteun en is de volgende achterste aan de beurt. Het team dat als eerste de afstand heeft afgelegd heeft gewonnen. Iedereen moedigt elkaar aan om maar te winnen en weer worden er grenzen verlegd! Om de allerlaatste grens over te gaan in dit uur en nog 1 keer alles te vragen van je lijf doen we de Tabata. Niks anders dan 20 seconden vol gas met bijvoorbeeld sprintjes op de plaats gevolgd door 10 seconden rust. Dit doen we 8 rondes en om het leuk te houden doen we twee oefeningen om en om, dan voelen de 8 rondes net even wat minder lang.

Na de cooling down gaat iedereen weer bezweet, hijgend maar ook glimlachend en voldaan weer naar huis om de rest van de dag vol energie door te kunnen brengen.

Wil je ook eens meedoen en de bootcampvibe van mij en anderen ervaren? Ga dan naar de site van citybootcamp voor een locatie bij jou in de buurt, meld je aan voor een gratis proefles, en ervaar wat Bootcamp is! Wil je meer Bootcamp verhalen? Stem dan om op mij en wie weet lees je me binnenkort. Voel hoe het is om samen met anderen lekker te sporten in de buitenlucht en samen het maximale uit jezelf te halen!

Liefs Maaike

Vind je Maaike’s blog leuk en zou je wel meer van haar willen lezen? Hieronder zie je icoontjes van verschillende socialmedia, daarmee kan je haar blog delen. Ook zie je een like knopje, daarmee kan je haar blog liken. Op 1 december kijken wij welk blog het meeste gedeeld en geliked is en kiezen onze nieuwe blogger…. spannend! Oh en een leuke reactie onder dit blog? Dat is reuze leuk voor Maaike, het is immers best spannend om ineens met je blogje mee te doen met zo’n blog-along.

De stand is op dit moment:

Marieke, Facebook 82 shares, Facebooklikes 18 en Retweets 13

Petra, Facebook 43 shares, Facebooklikes 17 en Retweets 4

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.