Heb je er wel eens over nagedacht waarom je sport? Wat het is dat je drijft? Is dat plezier of het gevoel dat je moet? Gebruik jesporten wel eens als reden, waar anderen chocola eten of een borreldrinken als er iets is gebeurdof als je je niet fijn voelt? Of sport je dan – zoals ik – bewust niet?

Door mijn werk voor Stoere Vrouwen Sporten enals hardlooptrainer voer ik veel gesprekken met lopers. Vreemd genoeg komen sommigen pas bij me terecht als ze een blessure hebben of overtraind zijn geraakt. Samen met hen zoek ik naar de oorzaak en help ze op weg naar een nieuwe manier van sporten. Vreemd genoeg sporten we allemaal welen genieten we er zo van dat we niet meer zonder willen, maar gaan we soms niet zuinig genoeg om met ons lijf of energie om daadwerkelijk echt te kunnen sporten.

 

Overtraining door je hobby

Zelf ben ik ooit gestopt met fietsen omdat ik mezelf meer schade dan goeds toe bracht. Ik trainde zo hard voor wedstrijden dat ik op een bepaald moment stond te huilen naast mijn fiets. Daarmee heb ik mezelf te zwaar belast en sportte niet meer omdat ik het leuk vond, maar omdat het moest. Ik was gestopt te genieten en spelen. Het enige wat ik nog deed was trainen en presteren.

>>Dit is hoe hardlopen je gezond houdt in je drukke leven

Je hoort het wel vaker: een topsporter die overtraind is. Overtraining is een overbelasting die je kan vergelijken met een burnout die gewone mensen met gewone banen hebben. Te veel presteren met te weinig rust. Toch zijn er steeds meer hobby sporters die ook te veel doen.

 

Sport als vlucht voor je gevoel

Astrid is daar een voorbeeld van, maar Kirsten ook. Astrid was een paar jaar geleden overtraind. Ze had zo’n pijn aan de spieren van haar benen dat ze liep als een voetballer op naaldhakken. Om die reden besloot ze te stoppen met haar zware training en niet mee te doen met haar Extreme Triathlon in Noorwegen.

>>Wat je als sportvrouw moet weten over je lichaam

Overtraind dus. In die periode hebben Astrid en ik veel gewandeld, vaak gezwommen, maar vooral buiten gespeeld. Pas na een maand of twee begon ze weer met hardlopen en deed dat vooral rustig aan op een ontspannen manier. Astrid leerde anders te sporten en na een tijdje viel voor haar het kwartje. Dat harde trainen deed ze niet omdat ze het leuk vond, ze deed het omdat ze het onder de oppervlakte niet zo naar haar zin had. Door heel hard en veel te sporten, merkte ze daar niet zo veel van. Training was een vorm van vluchten voor haar gevoel. Elke keer als ze afzag en diep ging hoefde ze niet te dealen met haar werkelijke probleem: onvrede op haar werk en de noodzaak een nieuwe baan te zoeken.

 

Je hoofd leeg sporten

Sporten is een fijne manier om je gedachten te verzetten, om je beter te doen voelen en om je hoofd leeg te maken. Precies dat is wat veel van ons ook heeft geholpen in het begin, toen we allemaal nog niet zo sportief waren. Ik hoor het zo vaak: geen zin om te gaan, maar toch doe je het omdat je je achteraf zo lekker voelt.

Ik maak dat zelf ook vaak mee. Dan kan ik met een vraagstuk of probleem op de fiets stappen en een paar uur later met de oplossing terugkomen. Of op donderdagmiddag kan ik moe zijn, maar na het uurtje training met de SVS loopgroep voel ik me heerlijk. Sport ontspant me, het maakt me blij en zet mijn verstand op nul. Gisteren bijvoorbeeld nog. Ik ging een uurtje zwemmen en daarna voelde ik me de rest van de avond lekker rozig. Ik heb heerlijk geslapen.

>>Het wondermiddel magnesium

Sporten is goed voor je, het reduceert stress doordat een halfuurtje beweging het stresshormoon in je lijf doet dalen. Hierdoor gaat je hele lijf anders functioneren. En het effect daarvan gaat zo ver dat het ook je denken beïnvloedt. Toch kan het ook juist dit effect zijn waardoor sommige sporters te vaak, te hard en te veel doen. En over die kant van het sporten hoor je maar zelden wat. Je kan je afvragen of je je hoofd leeg moet sporten of dat je met een leeg hoofd moet gaan sporten. Denk daar maar eens over na.

 

Verslaafd aan sport?

Er wordt wel eens gekscherend geroepen dat we verslaafd zijn aan sporten en dat we niet meer zonder die lekkere stofjes kunnen, maar dat kan eigenlijk niet. De hoeveelheid stofjes die vrijkomen is nihil. Ze geven wel een lekker gevoel, maar ze werken niet lang of hard genoeg om er daadwerkelijk aan verslaafd te raken. Maar het effect van sport kan ons humeur en gevoel wel zodanig veranderen dat we het sommige gevallen vaker opzoeken dan gezond voor ons is.

>>Over bewegen, burn-out en balans

Ik sport en presteer als ik goed in mijn energie zit. Zowel fysiek als mentaal. En voel ik mij niet goed, ben ik verdrietig, bozig, voel ik me alleen of ben ik gewoon heel nukkig? Dan kijk ik kritisch naar mijn motief tot sporten. Waarom wil ik perse een rondje rennen? Wat is die drang tot bewegen die ik voel? Heb ik echt zin in beweging of wil ik vluchten voor de onrust die in me zit? Door op deze manier met mijn sport om te gaan, bescherm ik mezelf. Constateer ik dat ik eigenlijk ga sporten omdat ik mijn gevoel wil veranderen of omdat ik niet wil voelen wat ik voel? Dan ga ik even niet trainen. In plaats daarvan trek ik me een beetje terug of maak een wandeling met mijn hondje of een goede vriendin. Dan voel ik wat ik voel en praat ik er over als dat nodig is. Astrid en Kirsten doen dat tegenwoordig ook. We merken alle drie dat dithet beste werkt voor ons.

x Rose

 

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

1 Comment
  1. Het sporten zal mij niet overbelasten. De rest van het leven wel. Ik wil ook vaak met al mijn vezels sporten, maar heb dan slechts 4 uur geslapen. De dag daarvoor hard getraind of nog geen honger.
    Mijn sportgevoel is er vrijwel altijd, mn ratio moet dat inperken en grenzen leggen.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.