Er zijn dagen waarop ik niets liever wil dan hardlopen. Waarop ik naar buiten wil en wil luisteren naar het geluid van mijn stappen terwijl ik mijn rondje maak. Maar er zijn ook dagen waarop ik niet vooruit te branden ben, geen zin in hardlopen heb en de bank mijn place to be is. Wat doe je dan? Rose vroeg verschillende hardlopers om een tip en kwam met een hardloopmotivatie lijst.

Eerlijk? Ik heb in januari 5 keer hardgelopen, waarvan 4 keer in het afgelopen weekend tijdens het Running Retreat wat ik organiseerde. In december was het niet veel beter, ik weet eerlijk niet eens of ik mijn hardloopschoenen toen wel aan heb gehad. Ik zat midden in de verhuizing naar mijn nieuwe huis en was van ‘s morgens vroeg tot ‘s avonds laat aan het klussen, sjouwen en schilderen. Reden genoeg om even niet te willen sporten en gelukkig wandelde ik wel elke dag een uurtje.

 

Hoe hardlopers zichzelf motiveren

Deze twee maanden zijn heel anders dan de andere dagen waarop ik niet vooruit te branden ben. Fysiek was ik zo inspannend bezig dat ook nog sporten te veel zou zijn. Hoe anders is het op dagen waarop ik niet aan het verhuizen ben en toch op de bank neerplof en er niet van af te krijgen ben? Die dagen zijn heel normaal. Beginnende lopers, ervaren lopers, wedstrijdlopers, sprinters en lange afstandslopers hebben er allemaal wel eens last van. De missende hardloopmotivatie. Het hoort erbij. Voor mij geldt dat ik meestal wel zin heb en ook bijna altijd wel trouw ga, dus als ik even geen zin heb, dan zal dat wel om een reden zijn. Toch moet ook ik mezelf af en toe even een setje geven en gewoon gaan. Om eens te kijken hoe je jezelf dan toch kunt motiveren, vroeg ik andere lopers wat hun manier is.

 

Hardloop playlist

Een lijst met liedjes die je motiveren. Zoals liedjes met een goede beat, waar je energie van krijgt zodat je lekker kunt lopen in een stevig tempo. Of anders liedjes die leuk zijn om te luisteren, een beetje van die meezingers waar je vrolijk van wordt. Niet dat je kunt zingen tijdens het rennen, maar het helpt wel. Maar ook een playlist met liedjes die juist wat rustiger zijn en je zodoende helpen om in een lage intensiteit te blijven. Wielrenster Marijn de Vries luisterde naar radio uitzendingen tijdens haar trainingen, voor haar was dat het moment dat ze er even tijd voor had. Ik heb als ik een rustige training ga doen graag een rustig muziekje op. Dat helpt me om in een lage intensiteit te blijven lopen. En soms als ik ga lopen met een vriendin, dan draaien we jaren 80 muziek met mijn telefoon op speaker. De lijst op shuffle en tijdens het lopen herinneringen ophalen aan liedjes. Heel gezellig!

Op spotify kan je een runningplaylist luisteren, ken je die al?

 

Kleren maken de hardloopvrouw

Een nieuw setje kan de truc doen hoor. Een gave broek of een mooi jasje. Het is een beetje hetzelfde als toen je klein was en nieuwe kleren had. Dan wilde je niets liever dan naar school om ze te laten zien. Koop wat nieuws voor jezelf als je geen zin hebt.
Maar ook een shirt van een bijzonder loopje kan werken. Het shirt wat voor jou verbonden is aan je mooiste prestatie. Dat kan je zo in de mindset brengen om weer net zo te trainen. Ik ken veel vrouwen die ‘s morgens al een hardlooptight aan doen, zodat ze zeker te weten gaan. Mijn tights zijn allemaal erg mooi en doen het goed bij een groot vest. De truc van de tight werkt alleen bij mij niet altijd, vaak zat loop ik er lekker in rond en ga dan pas ‘s avonds laat trainen. Ik ben meer van het netjes klaarleggen van mijn kleding… midden in de woonkamer. Als een roze olifant waar je niet om heen kan. Ga ik me eenmaal omkleden, dan kom ik in de mindset.

<<Lees ook: Ken jij deze voordelen van hardlopen in de avond?>>

 

Samen hardlopen

Niets is zo moeilijk als jezelf overtuigen als je geen zin hebt. Op de één of andere manier is dat één van de lastigste dingen. Niet zo gek, want je hoofd praat tegen je in het geluid van je eigen stem en dat klinkt erg overtuigend. Daarom is het zaak een hulplijn in te schakelen: hardlopen met een vriendin. Spreek af of bel elkaar spontaan en gebruik dat rondje waar je niet zo veel zin in had om een keer goed bij te kletsen. Ik heb de beste loopjes samen gehad. Een keer om 12 uur ‘s nachts toen een loopmaatje net van haar werk kwam en het een warme zomeravond was. Maar ook regelmatig samen met Astrid. Dan hebben we eigenlijk niet zo’n zin, maar samen krijgen we het wel voor elkaar de deur uit te gaan. Binnen tien minuten lopen we met een grijns door de weilanden op onze modderschoenen.

Ken je de hardloopmaatje app? Daarmee vind je lopers bij jou in de buurt

 

Hardlopen als vervoersmiddel

Het geheim van de fitte smid. Laat je fiets en auto staan en ga hardlopend naar dingen toe. Zoals je familie een paar kilometer verderop of een afspraak bij een koffietentje. Misschien zijn het niet je toptrainingen, maar je bent wel buiten, op je hardloopschoenen en je loopt hard. Daar is wat voor te zeggen hoor!
En heb je een hond? Laat dat beest dan maar rennend uit. Vind hij vast leuk. Mijn hond Gina gaat regelmatig mee tijdens een heel klein rondje. Ze kan niet zo ver. Maar zij heeft haar rondje gemaakt en ik ook. (lees verder onder afbeelding)

 

 

Doe een keer wat anders

Wieke schreef er al een blogje over, zij had niet zo’n zin en in plaats van zichzelf langs haar vaste rondje te slepen ging ze naar het park en trainde daar een aantal explosieve versnellingen. Op die manier had ze haar sport gedaan, had ze het naar haar zin en was ze buiten geweest. Een bekende truc voor mij. Ik ga soms dan maar techniek trainen of sprintjes doen. Heuvelop of van lantaarmpaal naar lantaarnpaal. verandering van spijs doet eten.

 

De 12 minuten regel

12 minuten, of 10 of een kilometer. Soms is geen zin ook echt geen zin, maar andere keren ben je gewoon aan het miepen. Een handige truc is om te gaan en met jezelf af te spreken dat als je het na een minuut of 10 nog steeds niets vindt, dat je terug naar huis gaat. Je bent buiten geweest, hebt het geprobeerd en het bleek je dag niet te zijn. Dat is okay. Geen zin hebben kan zijn omdat je lui bent, maar het kan ook zijn omdat je het juist niet bent, dat je altijd braaf traint en goed je best doet. Geen zin hebben is dan een manier van je lijf om aan je te vertellen dat je ook wel eens vrij mag nemen. Mijn vuistregel is: morgen is er weer een dag. Als ik weer naar huis ga ka ik het dan weer proberen. En even eerlijk hè, als je 12 minuten rent en dan omdraait en naar huis rent, zit je al bijna op een halfuur.

Meer lezen over de 12 minuten regel? Koen de Jong schreef er een blog over.

 

Hardloopmotivatie ontbreekt? Maak een hardloopspaarpot!

Zo’n leuke tip van één van de leden van de Stoere Vrouwen Sporten facebookgroep is jezelf belonen. Is er iets wat je heel graag wilt? Een vakantie of een ander luxe ding waar je voor moet sparen? Vanaf nu mag je elke keer als je hardgelopen hebt een euro in je spaarpot doen en na een tijdje mag je het uitgeven aan dat ene ding. Voor haar werkt het. Ik geloof dat het hele gezin er aan meedoet en dat ze vrij rap sparen voor toffe dingen. De beloning van het sporten zit hem natuurlijk in het sporten zelf, maar toch is dit een leuke bonus. (lees verder onder afbeelding)

 

 

Easy does it

Soms is het okay om even niets te doen. Het helpt om te weten waarom je geen zin hebt. Soms is geen zin echt geen zin, maar het komt ook voor dat je iets te veel hebt gedaan en te veel hooi op je vork hebt. Dan is het niet erg om een keer niet te gaan. Morgen is er weer een dag. Sta jezelf dit toe, maar wees wel eerlijk tegen jezelf. Ben je lui of ben je een beetje moe? En als je lui bent, waarom ben je dat dan? Vergeet niet dat er eigenlijk geen foute keuzes bestaan. Maar er is wel zo iets als geen keuze maken of twijfel. Als je kiest om niet te gaan, hou het daar dan bij en ga daar niet de hele dag ‘dingen van vinden’. Keuze gemaakt en verder met je dag. Het is niet slap als je niet gaat, zolang je weet waarom je dat doet.

En ik? Ik pak zo mijn modderschoenen en ga die gekke hond van me uitlaten in de weilanden, rustig rennend. Ik zal de foto online zetten, want ook dat helpt: van te voren aankondigen en beloven dat je achteraf een foto deelt. Met mezelf kan ik altijd wel in discussie, maar jullie iets beloven en het dan niet doen? Tja dat blijft lastig.

Liefs Rose

 

La Rocha – Crystal Blue sport legging

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.