Lopen op je blote voeten. Ik vind het de ultieme vrijheid. Vorig weekend gaf ik training aan een groep lopers en ik testte meteen een nieuwe schoen uit. Deze bleek iets te klein en mijn voeten gingen slapen. Met nog 5 kilometer te gaan, trok ik ze uit en rende op mijn blote voeten naar huis.

Subliem vind ik dat. Dit is waarom ik ben gaan hardlopen: ik kan van a naar b zonder auto, fiets of trein. Ik doe dat op de kracht van mijn benen en zo nu en dan zonder schoenen.

Barefoot Running is hardlopen in de puurste vorm. Ren je op je blote voeten? Dan voel je het verschil tussen asfalt en klinkertjes. Gras is zacht en verkoelend en modder is lekker koud en kruipt tussen je tenen. Maar Barefoot Running is ook wel spannend. Je kan zo maar in iets scherps stappen en zonder schoenen mis je ook de demping waar je normaal gesproken mee rent.

Ter bescherming dragen veel barefoot runners van die 5 finger schoentjes met tenen. Anderen kiezen voor een minimale schoen. Maar of je nou zonder of met schoenen loopt, Barefoot Running vraagt om een specifieke techniek en gewenning van je spieren. Je doet het niet zomaar en om het plezier wat ik met Barefoot beleef te delen. Om het voor andere lopers ook mogelijk te maken ga ik in augustus barefoot clinics geven.

Ik heb van Barefoot Running niet mijn manier van lopen gemaakt, maar ik kan het wel en heb zodoende de vrijheid het te doen als ik wil. Voor mij gaan de voordelen van Barefoot en minimal running verder dan het plezier en de vrijheid. Ik merk dat ik zonder demping gedwongen wordt bewust te rennen. Het is voor mij een echte tune up van mijn techniek. Zonder schoenen of demping moet je wel lichtvoetig lopen. Je moet je benen beschermen door de spieren in je voeten te activeren en niet onbelangrijk: je rent automatisch op je voorvoet, want een haklanding zonder demping? Niet te doen!

Tijdens de clinics die ik in augustus ga geven, beginnen we gewoon op onze schoenen. Stapje voor stapje werken we in een anderhalf à twee uur durende clinic toe naar het moment waarop de schoenen uit gaan. Je leert het gewicht te verplaatsen naar je voorvoet, ontdekt wat je kan doen met de spieren van je voeten en oefent al wat in lichtvoetig lopen. Kleine stukjes, want je spieren zijn hier nog niet aan gewend.
Dan is het tijd om de schoenen uit te doen en te lopen in het gras. Die ondergrond is zacht en voelt lekker aan je voeten. Daarna proberen we nog wat ondergronden uit en geef ik je tijdens een lekkere koffie of thee achteraf tips en een opbouwschema om je spieren langzaam te laten wennen aan deze manier van lopen. Zo kan je na de clinic thuis verder. Misschien dat we in het voorjaar wel samen op blote voeten aan een loopje mee kunnen doen.

Kosten zijn 15 euro. Omdat het een clinic is met een speciaal thema is deelname niet alleen voor Stoere Vrouwen Sporten lezeressen, maar ook voor hardloopmannen. Leuk zelfs als we die er ook een keertje bij hebben! Inschrijven kan in de shop

Clinics Augustus 2016

6 Deventer

7 Amsterdam

13 Utrecht

14 Breda

Inschrijven kan in de Stoere Vrouwen Sporten shop

Oh en ken je mensen die misschien wel zo willen leren hardlopen, deel dan of dit blog of nodig ze uit op ons Facebook event.

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.