vrouw geniet van training beginnen met hardlopen tips

Als je nu – om wat voor reden dan ook – even niet hardloopt, ben je dan nog wel een hardloper? Bevalt het je of ga je liever weer lekker rennen? Hoe pak je het aan om weer te gaan hardlopen? Onze tips om na bijvoorbeeld een luie maand, een blessure of na je zwangerschap weer te beginnen met hardlopen.

Hardlopen is een prachtige sport. Als je eenmaal rent, want beginnen met hardlopen is niets aan. Het is zwaar en best wel even doorzetten voordat je lekker rent. En ga je hardlopen na een tijdje niets te hebben gedaan? Dan kan het nog een tandje lastiger zijn. Immers je referentiekader bestaat uit alle loopjes die je deed toen je in vorm was. En die vorm? Die is nu ver te zoeken.

 

De oorzaak van je hardloopdip

Elke sporter maakt het wel een keer mee. Die periode waarin het ooit zo belangrijke hardlopen naar de achtergrond verdwijnt. Belangrijk is het om te weten waarom je niet meer hardloopt. Als je net bevallen bent, is de reden wel duidelijk. Die ligt in alle waarschijnlijkheid naast je te slapen en maakt schattige geluidjes.
Maar het kan ook iets heel anders zijn. Een drukke periode met persoonlijke omstandigheden of misschien wel gedoe met opvliegers waardoor je je niet lekker meer voelde tijdens je run. Of – vaak voorkomend – een blessure.

Bij mij is het de laatste maanden een combinatie van drukte en geen zin geweest. Ik had het wel gezien na een paar jaar hardlopen. Mijn lijf blijft zeuren en mijn herstel is met de jaren steeds langzamer aan het gaan. Combineer dat met een verhuizing en veel werk voor Stoere Vrouwen Sporten en het hardlopen verdween naar de achtergrond. Knagend, dat wel. Maar trainen deed ik niet meer.

Tip: kijk niet alleen naar het feit dat je niet traint, maar benoem het waarom. Het geeft inzicht in jezelf als sporter en brengt je voorwaarts richting de oplossing.

hardloopvrouw kan weer beginnen met hardlopen en genieten

Maak ruimte voor je hardlooptraining

Wat de oorzaak ook is, om weer te beginnen moet de oorzaak opgelost zijn. Voldoende herstel na je bevalling, een nieuw doel om naar toe te trainen, wat meer rust in je leven. In het geval van jong moederschap kan een hardloopkinderwagen de oplossing zijn. Dat geeft je net even de vrijheid om te gaan wanneer je wilt. Maar ook om je opbouw rustig te doen. Een paar minutenblokjes rennen en daarna een mooie wandeling met je kleine is heerlijk om te doen.

Heb je een druk leven? Dan is lid worden van de atletiekvereniging misschien wel de truc. Je traint dan op vaste tijden onder begeleiding van een trainer. Wel zo overzichtelijk in je agenda. Je weet in het begin van de week al op welke dagen je gaat sporten. En het enige wat je hoeft te doen, is op tijd bij training verschijnen. Daarbij is lopen bij een vereniging heel leuk en motiverend.

Tip: bepaal je motivatie. Voor de één is dat het hebben van een doel, voor de ander is het socialer zoals sporten met een groep. Ken je je motivatie, dan ken je de bron van de brandstof.

 

Beginnen met hardlopen door beweging

Dat je even niets gedaan hebt, is niet erg. Alles is trainbaar. Ook je vorm. Maar wel belangrijk is hoe fit en in vorm je momenteel bent. Ik heb deze winter te weinig gesport, te weinig bewogen, te weinig getraind. Daarvoor betaal ik nu de fysieke prijs. Zelfs al was ik een paar weken terug voldoende gemotiveerd weer te gaan trainen, mijn lijf was er nog niet klaar voor.

Doe je een tijdje niets aan sport, dan zakt je algehele conditie. Misschien wel tot onder nul. De stap naar weer opnieuw hardlopen kan dan groot zijn. Fysiek en mentaal. Daarom is het zaak om eerst weer beweging in je leven te brengen. Je hoeft nog niet te gaan hardlopen, maar kunt al drie keer per week een goede wandeling maken op het moment waarop je voorheen ging hardlopen. Zo wen je er, zonder je meteen maximaal in te spannen, aan dat je weer aan de bak gaat. Doe dat een maandje en je wordt vanzelf gretig naar je rondje hardlopen.

Ik heb dat gedaan met een step. Zo’n speciale voor volwassenen. Daarmee maakte ik eerst rondjes in de buurt, toen in het bos en inmiddels doe ik tochten in het bos. Hiermee heb ik mezelf conditioneel wel wakker gemaakt en weet ik dat ik wel weer klaar ben om te gaan rennen.

Tip: koop een activitytracker en zie hoeveel je nu beweegt. Is dat onvoldoende, breng dan eerst je algemene beweging naar boven alvorens weer te gaan trainen.

krachtsoefening voor als je gaat beginnen met hardlopen

Krachttraining voor hardlopers

Er zit aan die hardlooppauze mogelijk een groot voordeel. Je weet wat hardlopen inhoudt en dat je er met training wel weer komt. Maar je staat toch even aan het begin. Het moment om je sport grondig aan te pakken, om te trainen voor een compleet lijf en je benen, heupen en core sterk genoeg te maken voor je sport. Een hardloper die naast gewone trainingen ook aandacht geeft aan balans, kracht een core zal minder snel geblesseerd raken. Je getrainde spieren beschermen je lijf. En controle over die spieren is controle over je hardloopbeweging.
Ik doe graag de oefeningen van de versterk je enkel app. Die trainen je lijf van je tenen tot je navel en zorgen ervoor dat je je lijf goed kunt stabiliseren. Ik merk dat ik daardoor makkelijker loop. Dat het minder energie kost en ik niet zo snel buiten adem ben. Naast de app doe ik ook nog andere oefeningen die mijn hardloperslijf sterker maken. Veel van die oefeningen staan in de schema’s op onze site.

Tip: maak positief gebruik van deze periode en benader jezelf als een topsporter. Een balans tussen kracht, conditie, in- en ontspanning.

 

Beginnen met hardlopen met een schema

En dan is het zover. Hardloopschoenen aan en gaan. Toch? Ja en nee. Hoewel het inderdaad een kwestie van gewoon doen is, doe je er goed aan rekening te houden met de reden waarom je even stopte. Het kan zijn dat je een rustige opbouw nodig hebt of dat je lijf zo anders is momenteel, dat gewoon gaan niet is wat je het beste doet.

Ik gebruik een beginnersschema. Natuurlijk kan ik wel hardlopen en hoef ik het niet helemaal weer opnieuw te leren. Maar door gebruik te maken van een beginnersschema doe ik niet in eens te veel. En wanneer ik weer gewoon ga lopen? Zodra elke vezel in mijn lijf me vertelt dat het zo ver is.

Tip: zit niet bij de pakken neer, je bent weer even terug bij af. Gebruik deze periode om je lichaam beter te leren kennen. Luister naar je lijf.

 

En als je dat hardlopen toch zo goed gaat aanpakken deze keer, lees dan ook even onze andere artikelen en blogs. Over het belang van je basistraining bijvoorbeeld. Ren niet te snel, daar heb je niets aan als je dat altijd doet.
Je wordt beter van training, maar zonder goed herstel doet zelfs de beste training niets positiefs voor je. Verbeter met deze tips je herstel en geniet meer van je sport.
Juist als je een tijdje niet gelopen hebt is het goed om naar je lichaam te leren luisteren. Maar hoe doe je dat? Suus vertelt hoe zij leerde dat te doen.

hardloopkleding voor vrouwen

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.