Hardlopende vrouw

Als hardloper ben je waarschijnlijk flink fit. Je bent in staat om bepaalde afstanden te lopen en je kunt omgaan met een hogere hartslag en je ademhaling. Maar het kan altijd beter. Helemaal als je traint voor een doel. Wil je beter hardlopen? Reserveer dan een plek voor crosstraining in je schema en doe eens een keer wat anders!

Hardlopen, zwemmen en fietsen dat zijn de sporten waar ik aan doe. Natuurlijk doe ik ook aan krachttraining maar dat is in mijn hoofd geen losse sport. Krachttraining doe ik om beter te zijn in de sporten die ik doe. Vaak vragen mensen zich af of ik een triatlon ga doen. Immers die bestaat uit de drie sporten die ik graag doe. Maar nee, daar train ik niet voor. Voor mij en mijn lichaam werkt de combinatie van zwemmen, fietsen en hardlopen het beste. Ze vullen elkaar aan, maken mijn lichaam sterker en zorgen voor de nodige variatie.

 

Crosstraining voor hardlopers

Welke afstand je uiteindelijk ook gaat lopen, crosstraining is de manier om en je herstel te bevorderen en plezier te hebben in je sport. Crosstraining is het combineren van sporten of disciplines binnen de sport die je beoefent. Bij crosstraining train je de spieren die je in je eigenlijke sport minder gebruikt. Hierdoor raak je completer getraind. Daarom kan crosstraining bijdragen aan het voorkomen van blessures en zorgt het voor een leuke variatie in je training. Denk bij crosstraining voor hardlopers aan fietsen of zwemmen. Krachttraining of yoga zijn ook populair, maar er zijn hardlopers die het totaal anders doen en eens per week gaan boksen. Voor mij haalt crosstraining wat druk van mijn hardloopdoel. Het maakt me gretig naar de volgende training. Ik heb het gevoel sterker te zijn en geniet van mijn volledig getrainde lichaam.

>> Lees ook: Ga je beter hardlopen door te fietsen?

 

Welke crosstraining is goed voor hardlopers?

Bij het kiezen van de crosstraining die je als sporter nodig hebt, is het goed om jezelf en je lichaam te kennen. Van mezelf heb ik zwakke hamstrings en een minder goede rug. Loop ik te veel hard? Dan krijg ik snel last van mijn schenen. Met mijn oefeningen pak ik die spieren gericht aan en met fietsen en zwemmen ben ik wel in beweging, maar ontlast mijn kwetsbare spieren wel. Daarnaast houd ik niet van sporten in teamverband of lesjes. De enige trainer die ik leuk vind is die bij mijn lokale atletiekvereniging. Dus mijn crosstraining moet enigszins autonoom zijn. Zwemmen en fietsen zijn dat wel. Voor het kiezen van een goede crosstraining is het belangrijk om je hardlopen op nummer 1 te laten staan. Daar besteed je de meeste tijd aan en de crosstraining staat ten dienste van die sport. Je kan een kwart van je trainingstijd vervangen met crosstraining.

>> Lees ook: Hoe komt het dat zwemmen zo goed voor je is?

 

Hoe weet je of je crosstraining goed is?

Let op dat je niet te veel doet. Je crosstraining mag best intensief zijn. Denk aan een training of workout die rond de 70% of meer van je maximum hartslag zit. Maar houdt je gezondheid in de gaten. Te veel sport en te weinig herstel kan overtraining veroorzaken. Door elke dag je ochtendpols te meten kan je zien hoe je er voor staat. Is deze hoger? Dan ben je niet fit. Denk die dag aan een rustige training of misschien zelfs wel een dagje herstel.

>> Lees ook: Wat mijn hartslag mij over mijn gezondheid vertelt

De sport die je kiest mag best wel op hardlopen lijken. Qua inspanning of beweging. Wij vinden een step ook een hele goede optie. Dan ben je lekker buiten, je traint je benen en conditie, maar je belast je spieren niet met die typische hardloopbeweging. Een crosstraining om je sport te ondersteunen, zoals krachttraining, lijkt helemaal niet op hardlopen maar vergroot je stabiliteit. Veel loper doen yoga om hun spieren wat flexibeler te maken. Onze voorkeur gaat uit naar Pilates. Dan werk je meteen ook heel goed aan je stabiliteit en core.

Krachttraining voor hardlopers

Om je alvast wat op weg te helpen twee filmpjes. De eerste een bodyweightworkout van Ilse. Je traint dan met het gewicht van je eigen lichaam. Dat kan nooit te zwaar voor je zijn, want je tilt jezelf al de hele dag.

De tweede een paar hardloop specifieke oefeningen die Rose graag doet. Die helpen je de stabiliteit in je benen te verbeteren.

Liefs, Rose

 

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en YouTube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Wist je trouwens dat je het SVS platform heel gemakkelijk kunt supporten. Dat doe je door via onze site te kopen bij onze partners. Dan krijgen wij namelijk een kleine vergoeding. Dat geldt bijvoorbeeld voor de linkjes naar de Body & Fit shopFuturumshopWiggle en Decathlon.  Maar bijvoorbeeld ook voor Bol.comDille & Kamille,  Holland & BarrettfonQ en CoolBlue. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site. Dankjewel alvast, want van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden.

 

 

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.