Er is één spier die je redelijk makkelijk kunt inzetten tijdens je run en die er meteen voor zorgt dat je lichter, sneller en makkelijker loopt. Je hoeft hem niet eens heel erg te trainen. Zolang je hem bewust activeert tijdens het lopen heeft hij al effect. Rose vertelt hoe zij dat doet.

Overal lees en hoor je over corestability. Plank jij al? En heb je ook zo’n fitness skippybal in huis? De spieren van je core zorgen ervoor dat je je lichaam sterk en stijf kan maken. Ze zorgen ervoor dat je rechtop blijft staan en zorgen ervoor dat alle krachten die je gebruikt tijdens het hardlopen omgezet worden in snelheid.

Corespieren zijn wat anders dan je buikspieren die je traint met sit-ups. Ons lichaam heeft namelijk twee soorten spieren: die voor beweging en die voor stabiliteit. De bewegingsspieren zorgen ervoor dat we een sit-up kunnen maken, dat we onze benen kunnen zwaaien of push-ups kunnen doen. De dieperliggende spieren zorgen voor stabiliteit en ondersteunen al die bewegingen. Bijvoorbeeld door te zorgen dat we rechtop blijven staan als we zwaaien of door een plank van ons lijf te maken als we een push-up doen. Dit verschil is heel belangrijk. Want wist je dat je door te trainen op alleen die grote spieren een heel duidelijk zichtbaar resultaat krijgt, maar dat je je diepere spieren mogelijk verzwakt?

Het is voor ons sporters heel belangrijk dat we onze dieperliggende spieren kunnen activeren. Bij de looptrainingen die ik geef, laat ik dat aan lopers voelen. Ik leg ze uit hoe ze hun core kunnen ontdekken en wat ze kunnen doen om hun core te activeren. Doe je dit tijdens het lopen? Dan voel je meteen dat je minder hard op de grond landt, dat je benen sterker voelen en dat je makkelijker los komt van de grond. Handig in een sprint, maar bijzonder energiezuinig tijdens een marathon.

13690803_10153805740281687_8315257343571832300_n

Het aanspannen van je core is eigenlijk heel simpel: doe alsof je een scheetje moet laten en deze inhoudt. Als je dat heel bewust doet, voel je dat je je sterretje naar binnen trekt en je navel ook. Leg je je handen op je onderbuik terwijl je dat doet, dan voel je de spierspanning.

De truc is om te ontdekken hoe het voelt om deze spier aan te spannen. Weet je dat, dan kan je gaan experimenteren. Ga maar eens een stukje lopen zonder de spier aan te spannen, na 25 meter (ongeveer de afstand tussen twee lantaarnpalen) span je ‘m aan. Voel dan eens wat dat met je loop doet. Dan ontspan je hem weer. Herhaal dit een paar keer en kies hoe je in de toekomst lopen wilt.

Mocht je besluiten om met een actieve core te lopen, dan is het zaak om jezelf aan te leren dit te doen. Ik heb het gedaan door er bewust mee om te gaan vanaf het moment dat ik de spier ontdekte. Als ik wandelde door de stad en er aan dacht, keek ik even hoe actief ik ‘m had. Zat ik aan tafel of ging ik zwemmen, dan deed ik dat ook. Het resultaat is dat het inmiddels een gewoonte voor me is geworden en het lekker voelt.

Alleen moet ik je wel wat vertellen: doe dit niet meteen te actief. Ook deze spier kan spierpijn krijgen en dat voelt alsof je heel heftig ongesteld moet worden. Bouw het dus rustig op. Tot slot, je zult merken dat het – vooral in het begin – moeilijker is als je moe bent. Wees niet te hard op jezelf en ga niet krampachtig proberen met een actieve core te leven. Dit zijn kleine diepliggende spieren, behandel ze voorzichtig, vinden ze fijn.

Wil je een keer een training van me bijwonen? In augustus geef ik Barefoot Running Clinics en in het najaar is er natuurlijk weer Trainer on Tour in het hele land.

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.