Wist je dat veel lopers aan intervaltraining een broertje dood hebben? Dat ze het liever niet doen en er zich er maar met moeite toe kunnen zetten? Jammer, want intervallen kunnen hartstikke leuk zijn. Tenminste… als je ze leuk weet te maken. Voor Rose zijn intervallen leuke spelletjes.

Ik geef in ieder geval twee keer per week training. Op donderdagavond de Stoere Vrouwen Sporten groep, op zaterdagochtend de lopers van de Run2Day en dan soms een privé-training, een workshop of een training bij een bedrijf. De trainingen die ik geef, hangen af van het niveau en het doel van de groep. Meestal verzin ik trainingen waar elke loper wel wat aan heeft.

>> Lees ook: Sneller hardlopen: In ieder geval aan de interval

Gisteravond had ik een groep met o.a. een marathonloopster en een vijf kilometer loopster. Dat vraagt om een creatieve aanpak. Want het korte explosieve werk voor de vijf kilometer loopster is totaal niet functioneel als je voor een marathon traint.

 

Interval training met dobbelstenen

Gelukkig had ik al een hele leuke training bedacht toen ik eerder die week grote dobbelstenen bij de Hema zag liggen. We gingen intervallen trainen op de dijk en bepaalden aan de hand van de dobbelstenen hoe lang die intervallen gingen zijn. Lopers die trainden voor een echt lange afstand gooiden met twee dobbelstenen en voor de kortere afstanden gooide je met eentje. Gooide je twaalf? Dan moest je twaalf lantaarnpalen lopen. Gooide je twee? Dan deed je er twee.

>> Lees ook: Zigzaggen: intervaltraining voor hardlopers

De marathonloopster liep in haar wedstrijdtempo de interval en dribbelde terug en de korte afstandsloper deed samen met mij sprintjes tot maximaal zes lantaarnpalen en wandelde dan terug. Het resultaat was echt te gek. Want we kwamen elkaar onderweg steeds tegen, we hadden de hele tijd geen idee hoe ver de volgende interval zou zijn en iedereen kon echt op eigen niveau trainen.

Er was een loopster die van mij niet te intensief mocht trainen. Normaal gesproken laat ik haar korte, intensieve intervallen doen maar gisteren heb ik haar wel met twee dobbelstenen laten gooien en dus langere intervallen laten lopen. In een lager tempo. Zo had ze een fijne training maar liep ze niet te hard van stapel. Het resultaat van de training? Een stel voldane loopsters met stralende gezichten. Wat was dit leuk!

 

 

Deze intervaltraining kan je ook goed in je eentje doen. Zoek een stille weg en haal die dobbelstenen bij de Hema. Ik durf te wedden dat intervallen op deze manier een stuk leuker zijn.

Je kan alle intervallen in hetzelfde tempo lopen. Maar je mag er ook voor kiezen de korte sneller te lopen.

Veel plezier

Liefs, Rose

 

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en YouTube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Wist je trouwens dat je het SVS platform heel gemakkelijk kunt supporten. Dat doe je door via onze site te kopen bij onze partners. Dan krijgen wij namelijk een kleine vergoeding. Dat geldt bijvoorbeeld voor de linkjes naar de Body & Fit shopFuturumshop, Wiggle en Decathlon.  Maar bijvoorbeeld ook voor Bol.comDille & Kamille,  Holland & BarrettfonQ en CoolBlue. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site. Dankjewel alvast, want van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden.
Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

4 Comments
  1. Laat je de dobbelsteen op een bepaalde plek liggen en komen de lopers daar elke keer terug (dus ze versnellen en dribbelen het zelfde stuk) of nemen de lopers de dobbelstenen mee en dobbelen ze onderweg voor de volgende interval?

    1. Ja dat doe ik inderdaad, het is een training voor in een parkje bijvoorbeeld, waar je steeds op dezelfde plek terug komt

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.