Ja hoor, ik win nooit wat!” was het eerste wat Lieke dacht toen ze het mailtje van onze redactie kreeg. Ze is namelijk een van de vier vrouwen die met de methode van Sportrusten mee gaat doen aan de marathon in Leiden. Ze schrok wel even, want nu ze eindelijk een keer wat won, hield dat ook in dat ze een marathon ging lopen.

Totale paniek en euforie. Dat was wat ik voelde en ik bleef toch nog best lang in die gemoedstoestand hangen. Ik heb het afgelopen najaar mijn eerste halve marathon gelopen in Amsterdam. Het was een superervaring! Ik vond vooral het trainen er naar toe fantastisch. Heerlijk die lange langzame kilometers. Maar na afloop had ik besloten dat ik in 2016 even geen wedstrijdjes zou doen. Het trainen voor die halve had heel veel tijd gekost en ik vond het heel fijn om mijn eigen tijd weer te kunnen indelen.”

Lieke is 38 jaar, heeft een drukke baan en een gezin met twee jonge kinderen. Tijd is schaars en kostbaar voor haar. Eerder dit jaar was ze wel bij een lezing van Koen de Jong en hoorde ze over zijn marathonschema, maar dat ze het zelf ook zou gaan doen? Dat had Lieke toen nog niet bedacht.

Vorige week plaatsten wij de oproep voor de Leiden Marathon. Wij zochten drie vrouwen die samen met Myra mee wilden doen. Vrouwen die het aandurfden om te trainen met de Sportrusten methode en zodoende de marathon gaan lopen met trainingen die niet langer dan 14 kilometer zijn. Voor ons een gaaf experiment waar we de komende tijd veel over gaan schrijven. Voor de vier loopsters 100 dagen keihard trainen en een echte marathon.

Een goed idee voor in de toekomst, dat vond ik van de Marathon revolutie en het daarbij horende schema. Ik wilde het ooit een keer gebruiken als ik een hele zou gaan lopen. Maar dat die dag zo snel zou komen? Dat had ik echt niet voorzien. Ik was het ook echt niet van plan. Tot ik de mogelijkheid zag om een startbewijs voor de marathon van Leiden te winnen, inclusief Sportrusten pakket. Binnen vijf minuten had ik gereageerd. Ik win toch nooit wat weet je nog?”

De komende tijd zullen we Lieke en de andere loopsters volgen tijdens hun #roadtoleiden. Gaan ze het halen? Of kiezen ze op het laatste moment toch voor de halve? Merken ze wat van de andere trainingsmethode? En hoe gaat hun lichaam er mee om? We gaan er achter komen aan de hand van o.a. Lieke’s verhaal.

Het is me nog steeds een beetje week in de knieën als ik er aan denk, maar de honderd dagen zijn begonnen. Ik ga het proberen, de hele marathon van Leiden met het schema van Sportrusten. Oooooooh wat vind ik dit gaaf!”

hardloop clinic ademhalingWil je meer lezen over het schema waarmee Lieke gaat trainen en het idee hier achter? Dan is het boek De Marathonrevolutie van Koen de Jong en Stans van der Poel een aanrader. 

Op 20 april geven Koen de Jong en Stoere Vrouwen Sporten een speciale hardloopclinic. Met aandacht voor je ademhaling tijdens het hardlopen en looptechniek die je helpt om zo min mogelijk energie te verspillen. Heb je hier interesse in? Laat dan even een berichtje achter. Wij sturen je dan vanzelf een mailtje met meer informatie.

8 Comments
  1. Ik snap het niet. Jij moet een trager tempo . Dat is mijn ervaring helaas niet. Ik heb een lage hartslag en moet keihard lopen om mijn hartslag op het hoge marathon niveau te krijgen. Bijna sprintend. Vooral omdat, zoals je als schrijft, door bewust ademen wordt de hartslag nog lager, maak ik me echt zorgen. Ik vraag me echt af of dat sportrustenschrma wel geschikt is voor mensen met een lage hartslag? Weten jullie dat?

    1. Hoi Ti Fens, of je nou een lagere hartslag hebt dan gemiddeld maakt voor dit schema niet uit. Je doet aan het begin een test, zodat jouw eigen hartslagzondes bepaald worden.

      Jouw hartslag op het hoge marathon niveau is dus ook niet te vergelijken met iemand anders. Iedereen heeft een ander omslagpunt, een andere maximale hartslag en dus een andere marathon hartslag.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.