Goede hamstrings zijn belangrijk voor hardlopers. Ze zorgen voor snelheid en minder vermoeide bovenbenen. Toch vergeet menig loper ze te trainen. Misschien is dat omdat niet iedereen weet hoe je de hamstrings trainen moet. Of omdat heel veel lopers – net als Rose voorheen – zich niet bewust zijn van hun onderontwikkelde hamstrings.

Toen ik begon met trainen voor de sprint kwam ik binnen de kortste keren in de problemen. Bij elke versnelling kreeg ik een scherpe steek in mijn bovenbenen. Aan de voorkant. En die pijn verdween niet. Elke keer als ik ging trainen, zodra we sprintjes trokken schoot het er in. Ik keek naar mijn techniek, deed een langere warming-up en liet me masseren. Niets hielp.
Ook de fysio wist het na een tijdje niet meer. Totdat ik hem vroeg of het niet kon komen doordat mijn spieren niet sterk genoeg waren. Het viel me namelijk op dat ik vooral van die steken kreeg waarin mijn hamstrings ook wat gevoelig waren.
De fysio checkte de kracht van mijn hamstrings door mijn been tegen te houden terwijl ik hem omhoog wilde brengen. “Begin maar”, zei hij en ik keek hem boos aan. Ik was al alle kracht aan het geven die ik had, maar ik was niet sterk genoeg.

Ik kreeg een oefening die ik elke dag even moest doen. Beide benen 3 sets van 10. Ik doe ze sindsdien en mijn benen zijn zo veel sterker geworden dat ik me niet kan voorstellen hoe ze eerst waren.

Sterke hamstrings zijn een must voor lopers. Zowel sprinters als marathonlopers. De balans van kracht in je been zorgt ervoor dat je bij elke pas je hele been gebruikt. Een loper met slappe hamstrings zal sneller een vermoeid gevoel krijgen aan de bovenbenen. Een sprinter met zwakke hamstrings zal geblesseerd raken. Als je als hardloper toch al oefeningen doet om beter, sneller en sterker te worden, probeer dan deze ook eens. In ieder geval drie keer per week of – zoals ik – elke avond. Ik heb er maar even een filmpje van gemaakt… wel zo handig.

Hamstring oefening voor hardlopers

A video posted by Rose Mentink (@stoerevrouwensporten) on

13244092_10153685704681687_3574665533989221337_o

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

2 Comments
  1. Goed artikel, ik denk inderdaad dat veel mensen hier niet bij stilstaan. Hardlopen is een techniek apart, als je dit verkeerd uitvoert of je wilt te snel trainen is het vragen om blessures. Artikelen als deze zijn echt super om mensen hiervan op de hoogte te brengen!!!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.