vrouwelijk hardloopsters trainen op atletiekbaan

Hardlopen is gezond. Het vermindert vet, verlaagt de bloeddruk, zorgt dat je minder risico hebt  op ziektes als diabetes, zorgt voor meer spiermassa, houd je botten gezond en nog veel meer. Daarnaast is het laagdrempelig, je hebt feitelijk alleen maar een paar schoenen en de weg nodig. Maar vooral is hardlopen fijn.

Gisteravond ging ik een stukje lopen. Toen ik de voordeur opendeed, begon het net te regenen. Ik besloot gewoon te gaan. Na een paar dagen met heel warm weer was die regen echt zalig om in te sporten. Tijdens het lopen dacht ik aan mijn fijne dag. Zo gaat het altijd. Mijn gedachten zijn ergens op de achtergrond terwijl ik luister naar het ritme van mijn stap. Wat is hardlopen toch lekker om te doen!

>> Lees ook: Crosstraining voor hardlopers, wat moet je dan doen?

 

Dertig minuten hardlopen

De meeste lopers zijn dol op hun sport omdat het ze het gevoel van vrijheid geeft. Ze trekken hun schoenen aan, stoppen de sleutel in hun broekzak en lopen de deur uit. Een loper gaat haar eigen weg, in haar eigen tempo op haar eigen moment.

Wat lopen voor ons vooral doet, is een rustmoment in onze dag bieden. Tijdens het lopen passeren alle indrukken van de dag in onze gedachten en langzaam aan krijgen we een goed en positief beeld van de dag. Dertig minuten rennen en we voelen ons oprecht gelukkig.

En dat komt ergens vandaan. Want een half uur rustig hardlopen zorgt er voor dat het cortisol niveau in je lijf zakt. Dat is het stresshormoon. Is deze lager? Dan functioneer je weer in je vrolijke, blijmoedige lijf. Minder cortisol zorgt voor een lagere hartslag en hersenen die beter kunnen werken.

>> Lees ook: Vergeet dit niet tijdens je training voor een hardloopwedstrijd

 

Krijg je blessures door hardlopen?

De sport kent ook een paar nadelen. Het is een blessuregevoelige sport. Of nee, ik zeg het verkeerd. Hardlopen is een sport die om sterke en stabiele benen vraagt. Daarom is het voor elke beginnende loper verstandig om een beginnersschema te doorlopen.  Tijdens dat schema train je je lichaam om de sport aan te kunnen.

Zelfs als je conditie hebt, is dat verstandig om te doen. En mensen met overgewicht doen er goed aan om te beginnen met wandelen, de impact op je gewrichten is anders te groot. Daarnaast is hardlopen in de eerste maand geen bal aan. Dan doet het nog pijn en is het confronterend om te zien hoe moeilijk het is.

Gevorderde lopers die trainen voor een doel en de belasting toe laten nemen, doen er zelfs verstandig aan stabiliserende oefeningen te doen.

>> Lees ook: Waar hardlopers aan denken tijdens het hardlopen

 

 

Hardlopen maakt gelukkig

Maar het is echt de moeite waard, geloof me! Zoals ik gisteren tijdens mijn regen-training, ik dacht terug aan hoe ik van de zomer een wensenlijstje formuleerde en mijn ideeën voor de site opschreef. Ondertussen waren mijn schoenen zeiknat van alle plassen, mijn natte pony plakte aan mijn gezicht en de regen bleef maar vallen. Eigenlijk is dat hele hardlopen een soort superactieve kers op mijn taart.

Liefs, Rose

 

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en YouTube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Wist je trouwens dat je het SVS platform heel gemakkelijk kunt supporten? Dat doe je door via onze site te kopen bij onze partners. Dan krijgen wij namelijk een kleine vergoeding, bijvoorbeeld als je een van de lampjes uit dit stuk koopt bij Futurumshop of All4Running.  Maar bijvoorbeeld ook voor Bol.comDille & Kamille,  Holland & BarrettfonQ en CoolBlue. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site. Dankjewel alvast, want van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden.

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.