Van hardlopen word je gelukkig

vrouwelijk hardloopsters trainen op atletiekbaan

Hardlopen is gezond, het vermindert vet, verlaagt de bloeddruk, zorgt dat je minder risico’s op ziektes als diabetes loopt, zorgt voor toenemende spiermassa, houd je botten gezond en nog veel meer. Daarnaast is het laagdrempelig, je hebt feitelijk alleen maar een paar schoenen en de weg nodig. Maar vooral is hardlopen fijn.

Gisteravond ging ik een stukje lopen. Toen ik de voordeur opendeed, begon het net te regenen. Ik besloot toch gewoon te gaan. Na een paar dagen met heel warm weer is die regen echt zalig om in te sporten. Tijdens het lopen dacht ik aan mijn fijne dag. Zo gaat het altijd. Mijn gedachten zijn ergens op de achtergrond terwijl ik luister naar het ritme van mijn stap. Wat is hardlopen toch lekker om te doen!

>>Crosstraining voor hardlopers, wat moet je dan doen?

 

Dertig minuten hardlopen

De meeste lopers zijn dol op hun sport omdat het ze het gevoel van vrijheid geeft. Ze trekken hun schoenen aan, stoppen de sleutel in hun broekzak en lopen de deur uit. Een loper gaat haar eigen weg, in haar eigen tempo op haar eigen moment.
Wat lopen voor ons vooral doet, is een rustmoment in onze dag bieden. Tijdens het lopen passeren alle indrukken van de dag in onze gedachten en langzaam aan krijgen we een goed en positief beeld van de dag. Dertig minuten rennen en we voelen ons oprecht gelukkig.
En dat komt ergens vandaan. Want een half uur rustig hardlopen zorgt er voor dat het cortisolniveau in je lijf zakt. Dat is het stresshormoon. Is deze lager? Dan functioneer je weer in je vrolijke, blijmoedige lijf. Minder cortisol zorgt voor een lagere hartslag en hersenen die beter kunnen werken.

>>Vergeet dit niet tijdens je training voor een hardloopwedstrijd

 

Krijg je blessures door hardlopen?

De sport kent ook een paar nadelen. Het is een blessure gevoelige sport. Of ne, ik zeg het verkeerd. Hardlopen is een sport die om sterke en stabiele benen vraagt. Daarom is het voor elke beginnende loper verstandig om een beginnersschema te doorlopen.  Tijdens dat schema train je je lichaam om de sport aan te kunnen.
Zelfs als je conditie hebt, is dat verstandig om te doen. En mensen met overgewicht doen er goed aan om te beginnen met wandelen, de impact op je gewrichten is anders te groot. Daarnaast is hardlopen in de eerste maand geen bal aan. Dan doet het nog pijn en is het confronterend om te zien hoe moeilijk het is.

Gevorderde lopers die trainen voor een doel en de belasting toe laten nemen, doen er zelfs verstandig aan stabiliserende oefeningen te doen.

>>Waar hardlopers aan denken tijdens het hardlopen

 

 

Hardlopen maakt gelukkig

Maar het is echt de moeite waard, geloof me! Zoals ik gisteren tijdens mijn regen-training, ik dacht terug aan hoe ik van de zomer een wensenlijstje formuleerde en mijn ideeën voor de site opschreef. Ondertussen waren mijn schoenen zeiknat van alle plassen, mijn natte pony plakte aan mijn gezicht en de regen bleef maar vallen. Eigenlijk is dat hele hardlopen een soort superactieve kers op mijn taart.

>>Twee minimale hardloopschoenen om lekker mee te lopen

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.