Wat is de beste hardloopschoen voor mij?

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: kies je hardloopschoen niet op de looks, want hoewel vorm en kleur er toe doen in het leven van een beetje stijlbewuste vrouw is bij hardlopen de functie veel belangrijker dan de vorm. Om te weten wat voor ons de beste loopschoen is kijken wij naar ons lichaam, onze looptechniek en ons doel.

 

Toen ik begon met lopen had ik een schemaatje van een website en liep ik met een stel mooie schoenen die ik had uitgezocht op de kleur en prijs. Met een rood aangelopen hoofd en helemaal buiten adem liep ik na een paar weken trainen met moeite een kilometer en besloot dat lopen niet mijn sport was. Ik kreeg er helemaal geen energie van en ook deden mijn benen pijn.
Ik wist toen niet dat ik zo ongeveer alles verkeerd deed. Ik wist niet hoe hard ik moest rennen, ik wist niet hoe ik adem moest halen of hoe ik mijn voet moest afwikkelen, Ik had geen benul van het gebruik van mijn armen en mijn schoenen zagen er mooi uit maar waren niet voor mij geschikt. Mijn schoenen eindigden al snel op de bodem van de kast en ik ging voor een andere sport.

 

Toch bleef ik ze zien, die ervaren lopers met hun lichte tred, mooie lange dunne benen en kilometers lange trainingen. Ik baalde er van. Ik had die sport opgegeven en voelde me een loser. Ik deed altijd wel zo sportief, maar als het er op aan kwam en een sport een beetje moeilijk was, gaf ik gewoon op. Ik voelde me niet positief over mezelf. Maar mijn schoenen? Die bleven waar ze waren. Op de bodem van mijn kast, onder een laagje stof inmiddels.

Inmiddels heb ik al aan verschillende loop evenementen mee gedaan en wil ik volgend jaar een halve marathon lopen. Ik ben trainer geworden en help beginnende lopers met het ontdekken van deze leuke sport. Ik ken de fouten die ik in het begin van mijn loopcarrière maakte en de één daarvan was dat ik de verkeerde schoenen kocht.

Ervaren hardlopers dragen van die strakke broeken of speciale shortjes. In de zomer dragen ze zo’n mouwloos shirtje en in de winter een dun jasje. Om hun arm zie je vaak een houder voor hun smartphone of een speciaal sporthorloge en als ze echt lange afstanden lopen hebben ze om hun middel zo’n band met van die flesjes.
Ik had toen ik net begon met lopen al snel mooie kleding, gave truitjes, mooie broekjes en speciale sokken. Maar in die eerste periode zijn je trainingen nog zo kort dat je die speciale kleding nog helemaal niet nodig hebt. Hardlopen kan dan ook nog gewoon in je oude trainingsbroek die je in de winter het liefste draagt op de bank. Een t-shirt van de Hennes en in de winter je hoodie volstaan ook. Eigenlijk kan je als je begint met hardlopen dragen wat je wij, zolang je maar de juiste schoenen hebt. En dat laatste had ik met al mijn mooie kleertjes juist weer niet.

Asics Nimbus
Grofweg kan je lopers onderverdelen in een aantal groepen: de haklanders, de middenvoeters en de voorvoetlopers. Deze indeling heeft te maken met hoe je op je voet terecht komt als hij op de grond landt. Bij haklanders raakt eerst de hak de grond aan, dan wikkelen ze hun hele voet af en bij het loslaten van de grond is de teen het gedeelte van de voet wat als laatste los komt. Middenvoeters landen meer met een vlakke voet. En voorvoeters raken de grond maar kort aan, bij de echte snelle voorvoeters, zoals de sprinters op de baan, raakt de hak de grond niet eens aan.

Mijn eerste schoenen waren de Asics Nimbus. Dit oeroude en betrouwbare model van Asics is een onvoorstelbaar goede en degelijke schoen, die vooral voor recreanten of lange afstandslopers fijn is. De Nimbus is een echte schoen voor haklanders en heeft vooral demping bij de hak. Op internet had ik filmpjes gezien over de techniek van het lopen en ik probeerde op mijn Asics Nimbus schoenen die beweging na te doen. Het was een verschrikking. Ik had pijn op plaatsen die ik niet eens kende. Niet zo gek, want zo bleek, ik ben een voorvoeter. Ik liep op de verkeerde schoenen met de verkeerde techniek. Toen ik dat eenmaal wist kocht ik een schoen uit de Asics 33 serie. Deze schoenen hebben minder demping in de hal en zijn met hun dunnere en flexibele schoen veel beter geschikt voor een voorvoeter zoals ik. En het goede nieuws? Ze zagen er een stuk beter uit: mint-achtig blauw met roze!

 

Pronatie
Rhodé is een haklander, met de schoenen waar ik op loop, kan zij niet uit de voeten. Allereerst mist ze de demping bij de hak, maar ook de correctie voor haar voet. Want behalve dat ze haklander is proneert ze ook een beetje te veel. Bijna iedereen loopt een beetje scheef. Dat scheve heet pronatie, dat is het natuurlijk schoksysteem van het lichaam. Als we landen gaat onze enkel een stukje naar binnen, waardoor de klap van de landing wordt opgevangen.
Het kan zijn dat je enkel iets te ver naar binnen gaat of dat hij dat te weinig doet. Lopend op kantoor of wandelend met de hond vraag je niet zoveel van je voeten en enkels en maakt een beetje extra pronatie niet heel veel uit. Maar als hardloper komen wij iedere keer met al ons gewicht op één been terecht. En de kracht die daardoor op onze toch al scheve enkels terecht komt is dan enorm. De spieren in je voeten en enkels moeten er dan steeds voor zorgen dat je je enkel stabiliseert en dat kan zoveel van je spier vragen dat deze overbelast raakt. Met blessures als gevolg. Daarom worden hardloopschoenen onderverdeelt in drie typen. De middelste schoen – de neutrale – corrigeert niet. Die is voor lopers met een redelijk rechte enkel. Voor de lopers met een enkel die te ver naar binnen gaat – de overpronatie – is er de pronatie schoen en lopers die met hun enkel juist te weinig naar binnen gaan – ofwel lopers die antiproneren of suprineren – hebben baat bij een schoen die daar bij past. De correctie in deze schoenen bestaat uit een minimale verhoging in de zool aan de binnen- of buitenkant van de voet. Door deze verhoging staat de voet bij landing recht en komt er niet zo’n grote klap op de enkel.
Als voorvoetloper heb ik hier niet zo veel mee te maken, maar Rhodé met haar haklanding wel. Zij houdt hier bij het kopen van haar schoenen rekening mee. De schoenen waar zij momenteel op loopt zijn de Asics Noosa Tri, de Mizuno Wave Enigma en de Adidas Boost. Die laatste heeft geen correctie, maar met een speciaal zooltje wat ze bij de Run2day kocht heeft ze die schoen toch kunnen passen aan haar voet.

 

pronation_under_86cf2_normal

 

Als beginnende loper weet je meestal niet of je een voorvoeter of haklander bent en de stand van je enkel is ook een raadsel. Daarom kan je bij de betere hardloopwinkels een analyse laten doen. Sommige zaken gebruiken daarvoor een loopband met camera opstelling, maar bij de meeste winkels wordt er gewoon gebruik gemaakt van een filmpje. Je rent dan twee keer op en neer en op de computer kan de verkoper de stand van je voet zien. Mijn voorkeur gaat uit naar het simpele filmpje, want op een loopband loop je meestal net iets anders.
Ken je de stand van je voet eenmaal, dan kan je in de winkel en selectie maken van schoenen die bij je passen. Elk merk heeft wel neutrale, over pronatie en supinatie schoenen. En ook voor haklanders en voorvoeters hebben alle merken aanbod. Heb je een selectie gemaakt dan kan je voelen welke schoen het lekkerste zit. Dit doe je door even wat te rennen. Ik ga het liefst altijd even naar buiten en ren een stukje van een paar honderd meter in verschillende tempo’s. Zo voel ik hoe de schoen zit, maar ook hoe hij reageert. Want ook daarin zitten verschillen bij schoenen. Er zijn snelle schoenen, lichte schoenen, flexibele schoenen en schoenen die extra demping of steun bieden. Voor wedstrijdjes en korte afstanden draag ik het liefst een snelle, lichte en flexibele schoen, maar nu ik train voor ene halve marathon heb ik ook een wat zachtere schoen gekocht. Eentje die net wat meer dempt en meer steun biedt.
Mijn tip? Vertel in de winkel ook altijd even wat je doel is en welke afstanden je traint, dan kan de verkoper je helpen met het kiezen van een model wat daar bij past.

En hoewel kleurtjes en design voor mij heel belangrijk zijn, wil ik je ook aanraden om – als je het niet heel breed hebt – eens te vragen naar de modellen van het vorige seizoen. Bijna elke loopwinkel heeft nog wel wat liggen en vaak zijn die een stuk goedkoper. En als je minder betaalt kan je je misschien een trainings- én wedstrijdschoen veroorloven. Wel zo handig.

 

Liefs Rose

 

p.s. Wij testen regelmatig schoenen en schrijven er stukjes over, dus ben je op zoek naar een schoen? Lees onze reviews eens:

Mizuno Wave Ronin voor voorvoeters

New Balance Fresh Foam een dikke zool en weinig heeldrop

Asics Noosa Tri triathlonschoen met een beetje correctie

Mizuno Wave Rider snelle schoen voor haklanders

Trailschoenen modderschoenen voor verschillende soorten lopers

Asics Super J 33 snelle voorvoetschoen

 

Rose
Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

3 Comments
  1. Erg nuttig, thx! Ik heb ook zo’n loopanalyse gedaan op de treadmill met een camera. Maar toen puntje bij paaltje kwam had de winkel maar 1 schoen in mijn maat (ik heb kleine voeten), je raadt het al, de Asics Nimbus. Ik vind ze erg comfortabel zitten, maar ben bang dat ze niet bij me passen, ik heb idd snel het gevoel dat ik me voortsleep i.p.v. als een gazelle over de paden huppel :-), terwijl mijn techniek okee is volgens de begeleider van mijn hardloopgroep. Dat vind ik erg jammer want zo vergaat me het plezier in de sport. Laatst heb ik als probeersel een paar barefoot schoenen (Merrell Run Bare Access) gekocht, ze waren toch zwaar afgeprijsd. Ze lopen erg lekker voor korte afstanden als je wat sneller gaat, dan vind ik het voorvoetlopen goed vol te houden. Maar voor de langere afstanden ben ik nog op zoek naar een geschikte schoen. Zijn er naar jouw weten merken die goede schoenen voor kleine voeten hebben (mt 35-36)?

      1. Thx Rose! Ik zal eens kijken. Ben eigenlijk een haklander met neiging naar middenvoeter 🙂 en ik proneer. Alleen met de barefoot-techniek loop ik dus op meer op m’n voorvoeten, maar tot nu toe heb ik alleen korte afstanden tot 5km barefoot gedaan. Je gebruikt toch heel andere spieren en daar moet je aan wennen.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.