hardlopen met corestability vrouw bij de zee

In onze serie over hardlooptechniek geeft Rose hardlooptips die je zelf kan proberen tijdens je training. Zij gelooft dat sneller hardlopen een stuk makkelijker kan dan veel lopers denken. Je hoeft alleen maar even de tijd te nemen om te leren hoe. En precies dat is wat je met deze serie blogs kan doen.

Je kent ze vast wel, van die lopers waarbij elke stap vederlicht lijkt te gaan. Lopers die als een hinde door het landschap zweven terwijl jij je een olifant voelt en bijna achterom kijkt of er geen gaten in de weg zitten van de keren dat je landde. Ik heb goed nieuws: elke loper kan lichtvoetig lopen. Zelfs lopers met een kilootje meer. Onthoud dat en geloof het.

Hardlopen met lichte passen

Lichtvoetig lopen heeft te maken met de spieren van je core. Als ik training geef, kan ik horen wie zijn core aanspant en wie niet. Dat hoor ik omdat lopers met een inactieve core veel harder landen. Een hardere plof, die – als je hem hoort – ook voelbaar moet zijn. Maar die ook – zodra je je core gebruikt – zo verdwijnt.

Ik vraag voor de gein wel eens aan hardlopers welke oefeningen ze doen om hun core te trainen. Allemaal doen ze wel wat. Soms krijg ik zelfs een lijstje van tien oefeningen. Maar als ik dan vraag hoe ze hun core aanspannen of activeren tijdens het hardlopen, weten ze dat eigenlijk niet.

Beter hardlopen met een actieve core

Superzonde want als je je core activeert, maak je je benen stabieler en kan je zodoende je benen een beetje beschermen tegen blessures aan onder andere je knie of heup. Maar vooral til je je zwaartepunt iets hoger met een actieve core en lijkt het alsof je vliegt. Je landt lichter, komt sneller los van de grond en verliest weinig energie tijdens het contact met de weg. Daarom zeg ik: laat die oefeningen even voor wat ze zijn en begin met hardlopen met een actieve core. Oefen daar op en je krijgt automatisch een functioneel sterke core. (lees verder onder afbeelding)

hardlopen vrouw

Je core gebruiken tijdens het hardlopen, hoe doe je dat?

Maar hoe span je je core aan? Voor vaste lezers van Stoere Vrouwen Sporten is het niets nieuws. Mijn fysio legde het ooit een keer aan me uit door de spieren van mijn core de “scheetjesspier” te noemen. Hij leerde me dat ik moest doen alsof ik een scheetje inhield, want dan zou ik vanzelf mijn core aanspannen.

Wat je precies doet als je een scheetje inhoudt? Precies, je trekt je sterretje naar binnen en je navel ook. Meer niet. Dus niet je billen samenknijpen en ook niet je buik inhouden. Alleen je sterretje en je navel en dan niet eens overdreven veel. Een lichte aanspanning is voldoende. Leg maar eens je hand op je buik, onder je navel en voel het verschil. Actief en inactief. Voel je hoe het hele gebied rond je bekken en heup steviger en stabieler voelt? Dat is je core. Probeer nu maar eens hiermee te lopen. Eerst zonder core en dan even met, weer zonder en dan met. Voel je verschil?

Begin voorzichtig en voorkom spierpijn

Mijn tip: probeer dit niet meteen de hele tijd te doen, krijg je spierpijn van en laag in je buik is dat echt niet tof kan ik je vertellen. Wel kan je net als bij de tip van vorige week wat momenten kiezen tijdens je duurloop waarop je dit doet. Als het voor je werkt, ga je het vanzelf wel vaker doen. Oh en heb je moeite met ademen als je je core aanspant? Grote kans dat dat beter wordt als je het minder doet.

 

Lees ook: 

Hardlopen en fietsen, gaat dat samen?

Eiwitten, gebruik jij ze eigenlijk wel goed?

Met deze warming-up voor hardlopers loop je een stuk lekkerder

Herstel na training? Dit is wat je lichaam je vertelt

En wil je op de hoogte blijven? Volg ons dan op Facebook, Instagram en Youtube

Stoere Vrouwen Sporten Shop

Foto Filip Mroz 

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.