Natuurlijk is trainen met een trainer het best wat je kan doen. Al is het maar eens in de zoveel tijd. Maar elke week aan de slag met een tip van een trainer is the next best thing. Rose deelt in een serie blogs haar tips die je zelf kan proberen. Eens kijken wat voor effect dat op jouw run heeft.

Op Runnersweb las ik een stukje over sneller hardlopen zonder intervallen te hoeven doen. Toen ik die kop zag, was ik meteen nieuwsgierig. Want alles om sneller te kunnen lopen zonder nare intervallen is aan mij wel besteed.

 

Intervallen en tempotrainingen

Ik ben een luie loper. Liever ben ik niet buiten adem en ga ik ook niet diep. Natuurlijk wil ik wel snel – heel graag zelfs – maar dan niet te lang. Daarom vind ik sprinten ook zo tof. Heel kort, heel hard en pas als je stil staat weer ademen.
En daar zit voor mij als hardloper de uitdaging: ik houd wel van snelheid, maar niet van het gevoel van ademnood. Ik vind het niet fijn verder te moeten rennen als ik happend naar adem het liefst even stoppen wil. Dat zit flink buiten mijn comfortzone. Dan ben ik aan het werk. Toch zijn tempo’s en intervallen een goede trainingsprikkel. Ze brengen afwisseling in mijn training en helpen mijn lijf om te wennen aan de hogere snelheden die ik graag lopen wil.

Sneller hardlopen door een betere techniek

Helaas gingen de tips op Runnersweb over gewicht en voeding: niet te zware spullen mee, zelf ook wat afvallen, een beetje cafeïne en de juiste suikers. Hoewel deze zaken natuurlijk bijdragen aan je prestatie, vind ik het idee dat je met deze tips sneller wordt zonder intervallen echt te simpel. Want zelfs met de juiste suikers, het minimale gewicht, wat cafeïne en niet te veel zware rotzooi onderweg kan je een heel langzame loper zijn. Zo lang je je techniek nog niet in orde hebt, blijf je jezelf afremmen en vertragen. Loop je niet lichtvoetig en weet je niet hoe techniek en loopscholing je kan dienen, dan werk je jezelf tegen en blijft hardlopen zwaar.

Intervaltraining voor hardlopers

Liever train ik leuke intervallen. Intervallen die je sneller en beter maken, maar waarbij je jezelf niet helemaal naar de knoppen loopt. Intervallen op techniek. Versnellen op souplesse.
Snel hardlopen is voor mij een combinatie van ontspanning en techniek. Heb je die twee onder de knie, dan kan je conditioneel uitbouwen en jezelf uitdagen eens wat dieper te gaan. Beheers je je techniek en ontspanning nog niet, dan blijft het alsof je aan het vechten bent tegen jezelf en de weg.

Maar om op techniek je intervallen te kunnen lopen, moet je wel eerst je techniek beheersen. Eigenlijk vind ik dat je een keer naar één van mijn Trainer on Tour clinics moet komen, me een keer met je hardloopvrienden moet boeken voor een clinic, of dat je maar een privé training moet nemen. Maar de komende weken ga ik wat meer schijven over techniek. Over kleine oefeningen die je kan doen of leuke trainingen om zelf af te werken. Ik hoop dat je dankzij deze tips lekkerder, meer ontspannen of echt wel sneller lopen gaat. Of dat je simpelweg een paar leuke trainingen hebt gedaan. Een soort Hardlooptrainer Online.

Verbreek binnenkort je pr

Ik weet niet welke loopjes je voor dit najaar heb gepland, maar als je de komende weken met me meetraint en oefent, weet ik zeker dat het iets met je snelheid gaat doen. Voor deze week heb ik eerst twee testjes. Als je beide doet, heb je al twee redelijk intensieve trainingen gehad in een week. Mijn tip is om daartussen een lekkere rustige training te doen en te genieten van je ritme, ademhaling en omgeving.

Hoe snel loop jij?

Het eerste testje gaat om je snelheid. Door deze te doen, heb je een soort meetbaar beginpunt. Aan de hand daarvan kan je zien of je vorderingen maakt. Daarover schreef ik vorige week al een blog. Die test is simpel. Je loopt rustig warm, dan ga je vanaf een bepaald punt 15 minuten hardlopen en draai je na die 15 minuten om en loop je weer terug naar je beginpunt. Schrijf ergens op hoe ver je kwam en hoe je het deze week deed en vergelijk dat dan als je hetzelfde loopje over een aantal weken weer doet. Dan kan je zien of je sneller bent geworden of lekkerder loopt.

Snelheidstest voor hardlopers

Het tweede testje is om eens te voelen hoe je nu je intervallen loopt. Hiervoor kies je een goede weg. Een saaie polder, of een goed beloopbaar rondje in het park. Daar ga je – nadat je lekker hebt ingelopen – intervallen doen. Hoe lang en intensief deze intervallen zijn, hangt een beetje af van je trainingsdoel. Train je voor een echt lange afstand? Dan zijn blokken van een kilometer in je wedstrijdtempo wel goed. Train je voor een veel kortere afstand? Dan zijn 400 meter intervallen perfect. Die zijn dan wel korter maar als het goed is, loop je ze in een hoger tempo. Doe de afstand van je rust maar net zo lang als die van je interval. Dat is makkelijker te onthouden.

Als je begint zal je merken dat de eerste interval pittig is. De tweede lijkt makkelijker te gaan en de derde lijkt ineens heel zwaar. Dat hebben veel mensen. Het gaat om de intervallen na die derde en het verval dat je hebt. Als je niet meer de snelheid van de eerste drie intervallen kunt halen, loop je er daarna nog één.
Herstel je niet meer na een interval? Dus blijf je buitenadem en is je hartslag hoog? Ook dan doe je er nog één. Ik merk dat als ik lekker in vorm ben, ik er meer kan doen.

Het idee van dit testje is niet eens hoeveel je er kan, het gaat er meer om dat je weet hoe je ze hebt gedaan. Op karakter? Op kracht? Onthoud dat, dan kan je binnenkort kijken of het anders is.

 

xRose

Oh ja, ken je iemand die ook wel tips kan gebruiken? Deel dit blog, dan kunnen ze meedoen!

En lees natuurlijk ook onze andere blogs over sneller hardlopen, zoals: 

Hardlopen met snelle voeten

Lichtvoetig hardlopen kan iedereen

Sneller hardlopen dankzij je armen

Maximaal genieten van je hardlooptraining

Hardlooptrainer Online, ben je sneller gaan hardlopen?

foto: Astrid Geerts
Rose draagt een Monique Rotteveel hardlooplegging

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.