Als hardloper doe je er goed aan om naast je hardlooptrainingen ook op je sport gerichte krachttraining te doen. Deze krachttraining is er niet op gericht je spieren groter te maken, maar om beter te lopen. Krachttraining voor lopers kan er op gericht zijn je stabiliteit te vergroten of om je spieren explosiever te maken.

Sommige oefeningen dragen bij aan je explosiviteit en andere juist weer aan de lange afstanden. Hoe dan ook. Door je lijf sterker te maken, maak je jezelf een sterkere loper. Vandaag laat ik jullie een oefening zien die je bovenbenen en billen sterker maakt. Die sterkere billen dragen bij aan je snelheid en de oefening zelf leert je lichaam om je gewicht gelijkmatig over je benen te verdelen.

>> Lees ook: Het wondermiddel magnesium

 

Krachttraining voor hardlopers

Je traint met deze oefening flink wat spieren, eigenlijk alle spieren aan de voorkant van je bovenbeen en in je billen wel. En je hoeft er niet eens zo heel veel voor te doen.

We gaan muurzitten met een fitnessbal. Dit doe je door rechtop met je rug tegen de muur te gaan staan. De fitnessbal houd je tussen je rug en de muur. Je voeten zet je op heupbreedte iets voor je uit.

Dan zak je door je knieën totdat je in een zittende positie staat.

Steek je armen gestrekt voor je uit en houd ontspanning in je bovenlichaam. Deze houding houd je 10 tot 15 seconden vast. Dan kom je weer omhoog. De bal rolt tegen de muur mee. Deze beweging kan je een paar keer herhalen.

Vergeet niet adem te halen. Dat helpt om de ontspanning in je bovenlijf te houden, maar ook om het verzuurde gevoel wat je in je benen krijgt weg te ademen.

Let er op dat je in de zithouding een hoek van 90 graden in je knieën hebt.

Gebruik de spieren van je core, maar ontspan je schouders en nek.

Liefs, Rose

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en YouTube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Wist je trouwens dat je het SVS platform heel gemakkelijk kunt supporten. Dat doe je door via onze site te kopen bij onze partners. Dan krijgen wij namelijk een kleine vergoeding, bijvoorbeeld als je een van de lampjes uit dit stuk koopt bij Futurumshop of All4Running.  Maar bijvoorbeeld ook voor Bol.comDille & Kamille,  Holland & BarrettfonQ en CoolBlue. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site. Dankjewel alvast, want van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden.

Dames hardloopshirt Run Baby Run

 

 

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.