Hardlopers en voeten, daar is veel over te zeggen. Zo hebben we last van eelt, blaren en raken we nog wel eens een nageltje kwijt. Het is daarom ook voor de hand liggend om als vrouw lekker vaak naar de pedicure te gaan en goed voor die voeten te zorgen. Maar hoe zit het met het inzetten van je voeten voor het behalen van je doel? Doe je voor je voeten de juiste oefeningen om blessures te voorkomen?

Want we lopen allemaal met een schema, eten de juiste voeding, hebben de beste schoenen en versterken onze core, maar onze voeten? Ik heb nog nooit twee lopers over hun getrainde voeten horen praten. En het zijn toch echt je voeten die bij veel sporten de eerste aanraking met de grond maken.

Stel je voor: je core en buik zijn sterk, je billen en bovenbenen krachtig en je hebt kuiten als staalkabels. Maar met je voeten heb je nog nooit iets gedaan. Dan frustreer je bij elke beweging je perfect afgetrainde lijf, want je loopt als een woning zonder stevige fundering en na verloop van tijd ben je verzakt of erger nog, vertoon je hier en daar een scheur.

Het is niet zomaar dat er zo veel lopers zijn die met steunzolen rondlopen. Het kan toch niet mogelijk zijn dat de mens die verder echt geniaal gebouwd is afgeleverd is met de grootste kneuzenvoeten? We kunnen misschien wel veel blessures voorkomen als we meer aandacht schenken aan onze voeten.

Precies om die reden ben ik met een vriend mijn voeten gaan trainen. Want in de voet zitten 26 beenderen, 33 gewrichten, 107 ligamenten en 19 spieren en pezen die er voor zorgen dat er allemaal bewegen kunnen worden gemaakt. Van het strekken van je voet tot het verstevigen van de bal van je voet voor je landing. En zelfs het uit elkaar houden van je tenen tijdens het nagels lakken. Een sterke voet is belangrijk voor een loper en daarom is het tijd dat we onze voeten ook eens gaan trainen.

 

 

Sokken 

Pak je sokken, even paren, oneven paren verdwaalde sokken en die ene met dat gat. Gooi ze op de grond, ga op één been staan en ruim ze met je andere voet stuk voor stuk op. Dit doe je door je tenen als grijpertje te gebruiken. Het is moeilijker dan het klinkt. Ik deed een paar minuten over mijn eerste sok.

 

Zwaaien 

Tijdens de warming-up van de meeste trainingsgroepen wordt deze oefening wel gedaan. Je gaat op één been staan en zwaait met je andere been gestrekt voor je uit. De meeste lopers weten niet precies waarom. Dat wist ik ook niet, maar nu ik weet dat het voor mijn voeten is, doe ik het dagelijks even.

 

Ogen dicht 

Dit is voor mij de moeilijkste oefening. Je gaat op een been staan, vind je balans en als je lekker staat doe je je ogen dicht. Probeer je balans dan maar te bewaren.

 

Kettlebell 

Als je een hebt ken je vast die oefening wel waarbij je de kettlebell om je heen draait en voor en achter je lijf over pakt. Dus je begint voor met de kettlebell in je rechterhand en zwaait hem naar achteren. Op je rug neem je hem over in je andere hand en eenmaal voor pak je hem weer over.
Doe je deze oefening terwijl je met beide benen op de grond staat, dan is het een goede workout voor je core, doe je hem terwijl je op één been staat, dan doet het heel veel voor je voeten. Je moet balanceren namelijk.

Ik doe deze oefeningen nu dagelijks en kan niet wachten totdat ik jullie mijn mooie afgetrainde voeten kan laten zien!

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

1 Comment
  1. Oh wat eenheerlijk artikel. Ik ben halverwege even op gestaan om te gaan kijken hoe erg ik uit balans raakte met mijn ogen dicht.. Pff met links viel ik bijna om xD snel weer open die ogen! Ik ben de laatste maanden een beetje ( ja echt maar eenveetje) aan t trainen. Maar ik wil het u toch echt door gaan zetten en opbouwen. Dus ik ben erg blij met deze site!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.