Oh wat zullen er veel zenuwachtige hardlopers zijn! Of eigenlijk beginnende hardlopers, want dit weekend begint de Start to Run en gaan er op 140 plekken in het land allemaal mensen hun eerste stappen in de wereld van het hardlopen maken. En wij? Wij doen deze weken met deze lopers mee en schrijven daarover.

Hardlopen – of misschien alle sporten wel – in een groep, is voor veel mensen nog best spannend. Allereerst weet je niet of de groep wel leuk is en ten tweede heb je natuurlijk geen idee hoe fit en sportief ze zijn. In een vorige stukje over beginnen met hardlopen vertelde Rose hoe ze op eigen houtje haar eerste trainingen deed en er een jaar over deed om een afstand van vijf kilometer te kunnen rennen. Inmiddels traint ze loopgroepen en geeft technieklessen, maar om dat te kunnen doen moest ook zij voor de eerste keer met een groep mee.

Rose: “Ik heb dan wel een site over sport, schrijf voor sportbladen en geef training, maar sporttechnisch ben ik soms best wel een kneus. Om die reden sport ik het liefst alleen, dat is minder confronterend voor me, want ik ben altijd bang de sloomste te zijn. Dus toen ik mee moest met ene groep om te leren hoe dat is, was ik oprecht zenuwachtig. Wat nou als ik de sloomste zou zijn?
Dat het een groep beginnende lopers was en dat ik al een paar jaar liep, vergat ik en in mijn hoofd zag ik al beelden van een groep die ver voor me uit rent, terwijl ik – hijgend, zwoegend en hoestend – mijn best deed bij te komen.

Volkomen onrealistisch natuurlijk, de groep waarbij ik ging kijken was de Start to Run groep en het was de eerste les. Die is zo opgebouwd dat het niet veel uitmaakt hoe hard je gaat en hoewel er echt wel gesport wordt, houdt de trainer rekening met het niveau van de groep. Ik maakte mij – als inmiddels ervaren loper – zorgen om niets. Het was hartstikke leuk. De mensen waren heel aardig en motiveerden elkaar.
En wat ik inmiddels weet is dat ongeveer bijna elke loper het spannend vindt om voor het eerst te gaan lopen in een groep. Allemaal zijn we bang de sloomste te zijn, maar in de realiteit lopen we allemaal ongeveer even hard en vinden snellere lopers het helemaal niet erg om in te houden.”

Wat Rose vertelt klopt, de eerste lessen van de Start 2 Run zijn zo opgebouwd dat iedereen mee kan doen. Vaak worden de minutenblokjes gelopen op een rondje, zodat de snelste en langzaamste loper elkaar gewoon af en toe tegenkomen. Er doen mensen van alle leeftijden mee en met stuk voor stuk een verschillende sportieve achtergrond. De één met een conditie als een visstick en de ander die net vanuit een andere sport de overstap maakt naar het hardlopen. En hoewel deze verschillende deelnemers fysiek anders zullen reageren, hebben ze het beide nodig om rustig te beginnen. Want beide hebben ze spieren die moeten wennen aan hun nieuwe sport.

De lessen die dit weekend beginnen hebben altijd een warming-up gedeelte, waarbij je je spieren losmaakt en voorbereid op je sportieve inspanning. Dan komt er een techniek gedeelte. Hier leer je hardloopbewegingen en controle over je lijf te hebben. Daarna is het tijd voor het hardlopen en in het begin wordt dat nog afgewisseld met wandelen en tot slot is er de cooling-down. Die begint met een stukje wandelen na het hardlopen. Dan daalt je hartslag weer. Nadat je een paar minuten gewandeld hebt, doe je samen wat oefeningen om je spieren te rekken, zo leer je hoe je sneller kan herstellen.

Gedurende de hele training kijkt de trainer naar de groep. En zodra de trainer merkt dat lopers het zwaar hebben, wordt er rustig aan gedaan, want het doel van de Start to Run is niet om sporters af te matten, maar om ze plezier in de loopsport te helpen ontdekken.

Dus mocht je zenuwachtig zijn voor je eerste hardlooplessen? Geen zorgen, je bent niet de enige. Heb vertrouwen, het komt goed. En mocht je het heel zwaar hebben? Onze tip is dan om dat te vertellen, want alleen dan kan de groep rekening met je houden. En als je als beginnend hardloper niet mee kan komen, is dat helemaal niet gek. Zoals we in ons vorige stukje al vertelden heeft elke loper een eigen ontwikkeling. De één kan al vrij snel een flinke afstand lopen, maar de ander niet. Toch Rose? Met je vijf kilometer na een jaar 😉

Tot slot: het wordt lekker weer dit weekend, de zon gaat schijnen en de temperatuur gaat boven de tien. Als je daardoor niet zeker weet wat je aan moet trekken tijdens het hardlopen, kan je ons stukje over kleding even lezen. Dat kan je al aardig op weg helpen.

En mocht je nog mee willen doen met de Start to Run? Je kan je nog opgeven op de site, dus doe lekker mee!

Hardloopaanbiedingen.nl | hardloopkleding

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.