vrouw loopt hard in eigen tempoHet heet dan wel hardlopen, maar eigenlijk leer je als hardloper vooral in te houden. Hardlopen is een duursport en door je eigen tempo te leren kennen, kom je veel verder en geniet je meer van je sport

“Hardlopen, dat ga ik deze zomer doen.” Nam ik mezelf jaren geleden voor. Ik kocht de schoenen, een mooi hardloopbroekje en begon aan mijn eerste rondjes. En zoals zovelen kwam ik er – vóórdat ik de straat uit was – achter dat hardlopen helemaal niet zo lekker voelt als dat het er uit ziet.

 

Hardlopen met een rood aangelopen hoofd

Hardlopen is misschien wel de moeilijkste sport om mee te beginnen. In tegenstelling tot fietsen of zwemmen voelen de eerste meters niet fijn of verfrissend. Geen wind door je haren of vrij onderwater gevoel. Niets vrijheid. Alleen een rood aangelopen hoofd en pijnlijke benen. Ik was de wanhoop nabij toen ik mijn eerste blokjes van een minuut had gelopen. Hoe kon mijn conditie zo slecht zijn? Ik zwom, ik fietste. Ik was toch gewoon … fit?!

De meeste mensen beginnen met hardlopen door en trainingsschema te volgen van het internet. Zo’n schema vertelt je een minuut te rennen en dan een minuut te wandelen. Anderen gebruiken Evy,  een mevrouw die je via je MP3 speler vertelt dat je nog even door moet zetten. Met haar aandoenelijke accent herhaald ze steeds dat ze ‘fier’ op je is. Ook Evy hanteert schemaatjes. Haar toegevoegde waarde is dat je het niet hoeft te onthouden.

 

Te hard hardlopen werkt niet

Zelf ging ik voor runkeeper op mijn telefoon. In deze app zette ik mijn schema en de telefoon – ik noemde het na verloop van tijd ‘De Bitch’ – vertelt me wanneer te rennen en wanneer te wandelen.

Hartstikke handig die schema’s, maar voor mij werken ze niet. De meeste schema’s zijn er op gericht om in een x aantal dagen een bepaalde afstand of tijd te lopen. Ze leren de loper om op te bouwen, zodat de spieren er aan kunnen wennen. En ze geven een beetje inzicht in trainingsleer, want na verloop van tijd beginnen de trainingen te verschillen. Wat ze niet doen is de beginnende loper uit te leggen dat sporten vooral voelen en aftasten van je grenzen is. Geen schema wat mij vertelt dat als ik na zo’n minuutje hardlopen rood aanloop dat ik te hard heb gelopen. Dat ik die snelheid misschien wel volhoudt bij een volgend blokje van twee of drie minuten, maar dat ik er op de langere termijn geen gelukkige loper van word.

 

Beginnen met hardlopen volgens de sportarts

Ik liep – gefocust op de minutenblokjes – in een veel te hoge snelheid. Mijn lijf schrok zich rot toen ik uit het niets ging sprinten. Geen wonder dat ik rood aanliep en dacht een slechte conditie te hebben, ik liep in een tempo wat niet bij mij hoorde. Na een aantal keer met een schema te hebben gelopen liet ik het los. Het schema bleef thuis. Ik herinnerde mij het advies dat Sportarts Guido Vroemen mij jaren geleden gaf toen ik beter wilde fietsen: de hele week in een laag tempo trainen en in het weekend of op een andere dag met een snellere vriend mee. Zijn advies zorgde ervoor dat ik leerde om rustige duurtrainingen uit te voeren en dat ik voor de snelheidsprikkel soms helemaal los kon gaan.

 

Leren luisteren naar je lichaam

Het zorgde ervoor dat ik mijn lichaam leerde kennen. Dat ik leerde te voelen hoe intensief ik bezig was. Mijn ademhaling en het gevoel in mijn benen vertelde me in welke hartslag ik trainde en of ik harder of zachter moest. Het gaf me de vrijheid om het idee van snelheid los te laten en te beginnen met genieten.

Hetzelfde ben ik gaan doen met lopen. Al gaf ik er wel mijn eigen draai aan. Twee keer in de week deed ik een korte afstand die ik de ene keer in tweeën hakte, de andere keer in drie blokjes en weer een andere keer aan een stuk probeerde te lopen. Soms liep ik het stuk snel en soms weer wat langzamer. En op goede dagen wisselde ik mijn tempo af. Dan ging ik tot de straathoek wat sneller en daarna tot de volgende wat langzamer. En dan in het weekend probeerde ik een langere afstand te lopen. Zonder plan, zonder route en gewoon kijken hoe ver ik kwam.

 

Hardlopen in mijn eigen snelheid

Dit heeft gewerkt voor me. Door mijn eigen snelheid te leren kennen en daarin te trainen ben ik zowaar van hardlopen gaan houden.
Mijn loopontwikkeling ging misschien niet zo vlot als met zo’n schema of Evy. En ik ben ook niet de snelste. Wel heb ik zo’n drie keer per week zin om te gaan lopen. Ik verlang naar de vredige momenten als ik luister naar het geluid van mijn voeten tijdens het lopen in mijn eigen snelheid.

 

Tips voor hardlopen in de goede snelheid

Spelenderwijs ben ik uitgegroeid van iemand die nul kilometer liep naar een hardloper die een langere afstand aan kan. En een kilometer of tien zal me ook wel lukken. Dat is nog geen marathon, maar wel een actieve zomer met veel loopplezier. En als ik eerlijk ben is het me vooral daarom te doen.

 

Gebruik je muziek tijdens het hardlopen

Probeer eens de liedjes van je iPod te gebruiken tijdens je training. Zet de player op shuffle zodat je veel verschillende soorten liedjes door elkaar hebt en pas je tempo aan aan het liedje. Een leuke afwisselende training.

 

Praten tijdens het hardlopen

Als je niet zeker weet wat je eigen looptempo is neem dan een vriendin mee. Zo lang je nog lekker kunt kletsen en goed uit je woorden komt heb je een tempo wat je langer vol kunt houden. Het juiste tempo om mee te beginnen.

 

Heel langzaam hardlopen

Heb je het wel eens gedaan? Zo langzaam hardlopen dat je denkt dat je omvalt van verveling? Het is een hele goede manier om je tempo te leren kennen. Maar ook om in te lopen. Begin maar extreem langzaam in mini stapjes. En [as als je spieren en je hele lijf energie krijgt ga je iets harder. Die dat stapsgewijs en versnel pas als het tempo waarin je loopt makkelijk voelt. Je ontdekt dan precies hoe het juiste tempo hoort te voelen.

 

x Rose

Meer leuke hardlooptips en hardloopblogs lezen? Kijk dan eens naar deze artikelen:

Hardlooptrainer Online, sneller hardlopen dankzij je armen

Hardlooptrainer Online, maximaal genieten van je training

Muziek luisteren met je hardloopmuts met bluetooth

Herstel na training? Dit is wat je lichaam je vertelt

Blue Run Day – The Story of my Life

Sneller hardlopen: It’s all about that base

 

Lieve Stoere Vrouwen, even een vraagje. Facebook heeft sinds kort alles verandert, hierdoor komen berichtjes van onze site niet meer zo makkelijk in jouw timeline terecht. Dus wij schrijven dagelijkse artikelen zonder dat jij het leest. Maar je kan daar wat aan doen. Op onze Facebook pagina kan je aangeven hoe je onze blogs binnen wilt krijgen. Vink je daar de optie ‘als eerste weergeven’ aan. Dan verschijnen onze blogs dagelijks in  je timeline. Wil je dit doen? En wist je dat je ons ontzettend helpt door op onze facebookberichten te reageren? Ook daar let Facebook op. Dankjewel! 

Kirsten, Astrid en Rose

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.