Als Kirsten gaat hardlopen, doet ze dat het liefst volgens een schema die ze van tevoren in Runkeeper zet. Elk trainingsblokje krijgt ze dan een bliepje en een stem die haar de volgende interval voorleest. Zo weet Kirsten precies waar ze aan toe is, en dat vindt ze fijn. Maar wat gebeurt er als ze van Rose, haar looptrainster, de opdracht krijgt om zonder plan te lopen?

Al vanaf de eerste Start to Run les begin januari heb ik me enorm verheugd op het moment dat ik zonder plan m’n hardloopkloffie aantrek en lekker een rondje ga lopen. Niet perse lang of ver, en ook één stuk is geen voorwaarde. Maar gewoon, het gevoel dat je met je ervaring zelf kunt inschatten wat haalbaar is. Dat je precies aanvoelt wanneer je beter even kunt wandelen of jezelf juist extra kunt uitdagen en toch nog even twee lantaarnpalen door rent. Precies dat is wat mij zo heerlijk lijkt. Maar hee, ik kom pas net kijken dus zover is het nog lange niet!

De waarheid is dat ik het best spannend vind. Dat opbouwen naar 20-30 minuten aan één stuk gaat niet zo snel. Drukke weken, slaapgebrek, blessure… allemaal redenen om af en toe wat gas terug te nemen en het schema van de Start to Run los te laten. Is niet erg, ik bedenk gewoon per keer wat ik aankan en programmeer de bedachte intervalblokjes in m’n Runkeeper. Dat is fijn, want dan heb ik wat structuur als ik mijn rondje maak. En het geeft me ook de ruimte om de wandelmomenten gewoon op twee minuten te laten. Een minuutje vind ik echt te kort hoor!

Voor mijn gevoel maak ik het mezelf wat makkelijker, als ik zelf m’n schema en intervalblokjes bepaal. Wat ik me echter niet gerealiseerd heb, is dat ik mezelf zo best wel druk op leg. Die eerste loop na m’n blessure bijvoorbeeld. Ik wilde perse een schema lopen wat ik zou aankunnen. Overleg met Rose. “Joh gá gewoon, voel hoe het gaat en doe maar wat!” Euhm… doe maar wat? In mijn planmatig sportkarakter was dat een nieuwe optie. Stiekem liet ik toch Runkeeper meelopen met voor mezelf de notitie dat mijn lichaam het veto had en niet het schema.

Die training ging goed, heel goed zelfs! Inmiddels heb ik al wel geleerd om dan achteraf niet te denken dat ik dan ook wel meer had kunnen doen. Nee, ik was een tevreden mens en had gelijk alweer zin in de volgende training. Wederom zocht ik contact met Rose voor een plan van aanpak. Die kreeg ik niet. Althans, niet zoals ik het wenste. “Geen schema, doe maar gewoon wat minder je best.” Oh oké… ik snapte eerlijk gezegd niet gelijk de link tussen geen schema en minder m’n best doen, want juist zo’n schema hield me toch in bedwang?

Goed, nadenken en hardlopen is in mijn geval meestal geen geslaagde combinatie dus vertrouwde ik ook nu op de adviezen van de trainer. Met de telefoon zonder geluid achter het ritsje in m’n tight vertrok ik dus voor m’n eerste loop zonder schema. Die kwam vrij onverwachts, ik had echt bedacht dat dat pas iets voor over een paar weken of zelfs maanden zou zijn. Tja, weer zo’n gedachte… Dus daar ging ik. Zonder plan de wijde wereld in. En natuurlijk liep ik m’n eerste blok veel te lang door, waardoor het tweede blok een veredelde interval werd.

Na 5 kilometer en 45 minuten (puur toeval) concludeerde ik tevreden dat m’n blessure nagenoeg weg is. Wel vond ik het verrekte lastig om m’n energie te verdelen over de hele loop, ik neig dan toch weer naar voorgeprogrammeerde intervalblokjes die ik kan lopen zonder buiten adem te raken. Lekker veilig, kan niet fout gaan. Maar, zo slecht ging die ‘vrije loop’ niet! Het is slechts twee maanden sinds m’n eerste hardlooples, waarom zou het nu al perfect moeten? En wat is eigenlijk perfect? Is dat niet heel saai?

Kirsten Vogd
Kirsten Vogd

Sporten doe je volgens Kirsten niet alleen tijdens dat ene uurtje op zaterdagochtend. Voor haar maakt het deel uit van haar hele leven. Ze begon als blogger voor onze site toen ze nog niets eens zo gek veel sportte. Tegenwoordig maken hardlopen, fietsen, zwemmen en krachttraining standaard deel uit van haar week. Kirsten doet de eindredactie en haar grootste passie is prachtige portretten van stoere vrouwen op papier zetten.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.