Dus 2016 is het jaar waarin je eindelijk echt een keer wilt beginnen met hardlopen. Je hebt de schoenen, een sportieve broek en nog wat andere sportieve kleding. En nu? Hoe begin je met hardlopen? Maar vooral: hoe doe je het op zo’n manier dat het leuk is?

Hardlopen is één van de weinige sporten die in het begin geen bal aan is. Laat ik je dat maar meteen vertellen. De eerste keren ben je buiten adem, heb je een rood hoofd, krijg je spierpijn, ben je langzaam en voel je je onhandig en ga je half dood. Toch raad ik je aan het wel te proberen, want ben je eenmaal door die eerste fase heen? Dan is hardlopen echt een hele gave sport! Al is het maar omdat je alleen je eigen lijf maar nodig hebt en je na verloop van tijd op eigen kracht van A naar B kunt rennen terwijl anderen een fiets of auto nodig hebben.

Beginnen met hardlopen

Eigenlijk, eigenlijk zou je al kunnen hardlopen met alleen een beginnersschemaatje die je zo van internet plukt. Maar er zijn leukere manieren om met hardlopen te beginnen. Manieren die je motiveren en in het beste geval ook leren hoe je technisch goed kan lopen zodat het 1 minder zwaar is, je het 2 makkelijker kan en je 3 het risico op blessures vermindert.

Beginnen met hardlopen kan een enorme belasting op je lijf zijn. De meeste beginnende lopers kunnen hun nieuwe sport conditioneel vrij snel aan, maar in hun benen is dat wel anders. Wist je dat je spieren en gewrichten soms een paar maanden nodig hebben om zich aan te passen aan je nieuwe sport en dat je tot die tijd bij elke stap een enorme klap op je systeem geeft? Om die reden zijn alle schema’s voor beginners gemaakt met korte stukjes rennen met wandelen tussendoor.

Start to Run

Beginnersschema’s vind je op zo´n beetje elke hardloopsite. Schoenenmerken en winkels bieden ze ook aan. Mijn favoriete beginnersschema is die van Sportarts Guido Vroemen. In zijn schema is niet alleen een logische opbouw verwerkt, maar ook een systeem waarin je leert te kijken naar je prestaties en te luisteren naar je lichaam. In zijn schema ga je pas door naar de volgende training als de training die je net gedaan hebt, goed is gegaan.

Hardlopen met Evy is een bekende app waar enorm veel hardlopers mee begonnen zijn. De app vertelt je tijdens je training wat je moet doen, moedigt je aan én speelt muziek af tijdens het lopen. Door elke week een paar keer met Evy te trainen ben je binnen no-time een half uur aan het hardlopen en kan je al gauw niet meer zonder. Er is ook een vervolgtraining die je naar een langere afstand traint.

Het nadeel van internetschema’s en hardloopapps zoals die van Evy vind ik dat er geen begeleiding bij is. Ik ben zelf hardlooptrainer en sta elke zaterdag met hardlopers in het park. Beginnen met hardlopen is meer dan een conditionele kwestie, techniek is ongekend belangrijk. Het juiste armgebruik, een soepele tred en een goede ademhaling zorgen er voor dat hardlopen niet alleen makkelijker gaat, maar ook dat het minder zwaar is voor je lijf.

Dit weekend beginnen er in het hele land weer hardloopcursussen voor beginnende lopers en ik raad je aan er aan mee te doen. Je staat zeven weken elke zaterdagochtend met een groep in het park en je hebt een trainer die je helpt en motiveert. Geloof me, iemand die naast je loopt en je vertelt dat het goed gaat, doet wonderen. En samen met de groep van beginner naar hardloper trainen is een leuke ervaring.

Je kan je nog opgeven, de Start to Run lessen worden in meerdere steden gegeven. En woon je een beetje in de buurt van Deventer? Extra leuk, want dan word ik je trainer!

Extra hardloop motivatie

Alles gaat beter als je het niet alleen doet en hardlopers hebben dat goed begrepen. Daarom zijn er veel leuke hardloopapps, en hardloopfacebookgroepen waarin je je vragen kwijt kunt en je trainingen kunt delen. Het helpt om meteen vanaf het begin al met andere lopers in contact te komen. Het zorgt ervoor dat je je sneller een loper voelt en dat je je optrekt aan anderen als je even niet zoveel zin hebt. Twee apps die ik gaaf vind zijn Runkeeper en Strava. Beide geven een overzicht van je afgelegde afstand, je snelheid en een gaaf kaartje. De resultaten kun je delen en beide apps bieden de mogelijkheid vrienden te worden met andere sporters, die geven je dan likes. Runkeeper heb je de gave optie dat je echt naar een event kunt trainen. Dan telt de app het aantal dagen tot het event voor je af. Op Strava zijn de groepen leuk. Zo hebben wij een Stoere Vrouwen Lopen groep en kan je zien wat andere loopsters doen.

Op Facebook zijn er ok een aantal gave groepen zoals Libelle Loopt, Ik Loop Hard en natuurlijk onze eigen Stoere Vrouwen Sporten groep. Er zijn ook andere groepen, maar daar is het erg gericht op prestatie en zijn de mensen onderling lang niet zo vriendelijk als in deze drie groepen. Bij Libelle Loopt, Ik Loop Hard en de Stoere Vrouwen Sporten groep is er echt een groepsgevoel en motiveren sporters elkaar positief.

 

11218899_10153185354076687_370535104675314002_n

Een andere inspiratie- en motivatiebron is lezen over hardlopen. Technische verhalen, maar ook ervaringsblogs en boeken. Natuurlijk moet je echt even kijken naar de blogs over hardlopen op onze site, maar er zijn nog een aantal andere leuke sites en boeken om te checken.

Allereerst Just Keep Running, dat is een site van een groep loopsters die onder leiding van marathonloopster Zelia bloggen over hun sport. Wat deze site zo bijzonder maakt is vooral Zelia. Zij is wel een marathonloopster, maar niet zo eentje die helemaal dun en afgetraind is. Zelia is al een lange tijd bezig met het behalen van een gezond gewicht en gebruikt daar o.a. het hardlopen voor. Dat hardlopen is voor haar geen moeten, ze geniet er van en doet er alles voor. Dat resulteert in prachtige en eerlijke blogs over haar leven en avonturen.

Een absolute must read is het boek Running like a girl, die wordt momenteel door hardloopsters over de hele wereld verslonden. De schrijfster vertelt over hoe ze begon met hardlopen, daarin flopte maar uiteindelijk wel echte marathons liep. Een fijn geschreven en herkenbaar verhaal. Het boek kost 17,50 maar er is ook een ebook dat veel goedkoper is.

12063736_10153199428536687_2652479019715948849_n
Uitverkoop wintercollectie

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.