Vier startbewijzen voor de Leiden marathon en vier Sportrusten pakketten 100 dagen Marathonrevolutieschema gaven wij weg. Onze Myra en drie lezeressen staan op 22 mei in het startvak van de Leiden Marathon. Wij volgen deze vrouwen op hun weg naar Leiden en onderzoeken aan de hand van hun ervaring of dat trainingsschema met duurtrainingen van slechts 14 kilometer überhaupt wel haalbaar is.

De Marathonrevolutie is de naam van het boek dat Koen de Jong en Stans van der Poel over hun trainingsschema schreven. De duurtrainingen in dit marathonschema zijn niet langer dan 14 kilometer. Door kortere duurtrainingen te doen sta je minder uitgeput aan de start en heb je meer energie om je marathon te lopen. Je vraagt minder van je spieren en gewrichten en je verkleint het risico op overbelastingsblessures. Dat is het schema in een notendop.

Het klassieke schema richt zich juist op de afstand. Hierbij maak je lange duurtrainingen in een lagere intensiteit. Voor beide schema’s is iets te zeggen. Het 14 km schema belast je minder, maar je traint wel vaker. Het klassieke schema belast je vooral in de periode vlak voor de marathon erg zwaar, maar je weet wel dat je de afstand aan kan.

 

Ilona traint met het 14 kilometerschema

De methode Marathonrevolutie kent veel voor- en tegenstanders. Ilona traint nu al een paar weken met het schema. Ze wilde meedoen met de weg naar Leiden omdat ze heel benieuwd naar het schema was. Ze wilde weten of zij het zou halen om in zich in 100 dagen klaar te stomen voor de marathon en of ze de finish wel zou halen. Vorig jaar liep Ilona in Amsterdam de halve en dacht dat dit voor haar de langste afstand zou zijn.

Ilona: “Waar haal ik de tijd vandaan, hoe kom ik aan een goed schema, hoe pas ik dit alles in mijn toch al drukke leven met mijn gezin, werk, vrijwilligerswerk, opzetten van een eigen bedrijf en het trainen voor 1/8 triathlon?”

“Inmiddels ben ik al aan het trainen met dit schema. Ik liep al, meestal drie keer per week. Dat deed ik altijd in een tempo, alsof ik alleen een aan- en uitknop heb (had). Ik kan maar op één tempo lopen. Daar lag de grootste verandering. Langzamer lopen, echt langzaam om maar in de juiste hartslag te komen. Nu lukt dit al steeds een beetje beter. Ik kom net terug van het rondje 5 km en ik liep zelfs even onder de hartslag waarop ik mocht gaan. Het vogeltjes kijken is nog niet zo goed gelukt. De rust vinden, daar moet ik nog iets mee. Maar ik had niet verwacht dat ik dit zo snel zou oppakken.”

Om wat meer van de achtergrond te weten, is Ilona naar een workshop van Koen de Jong geweest. “Daar hoorde ik dat de drie rustdagen in het trainingsprogramma wel echt rustdagen moeten zijn, dit is een onderdeel van de training. Dat ik beter trainingen als kracht kan doen op de dagen dat ik loop, zodat ik de rustdag niet sport.

Normaal gesproken deed ik elke dag wel iets, dit is voor mij wel een verandering. Ik wil wel naast het lopen een keer fietsen of spinnen en een keer zwemmen in de week. Dit betekent dat ik beter moet plannen hoe mijn week eruitziet.”

“Dan die ademhalingsoefeningen. Ook dit gaat, moet ik zeggen, steeds beter. Bewust in- en uitademen, maar ook de tijd hiervoor nemen. Dat is nog wel een dingetje wat er snel bij in schiet. Tijdens het zwemmen kon ik wel goed de ademhalingsoefeningen extra oefenen!”

 

Sportrusten en de Marathonrevolutie

Het 14 kilometerschema – onderdeel van Sportrusten – is speciaal gericht op het lopen van de marathon. Maar Sportrusten kan je ook toepassen op andere afstanden en sporten. Het is een manier van trainen en leven waarbij ademhaling centraal staat.

Ben je benieuwd naar hardlopen met Sportrusten methode? Of wil je wel meer weten over die Marathonrevolutie? Kijk dan even in ons winkeltje. Daar staat het boek van Koen de Jong en Stans van der Poel in. Ook verkopen we Verademing, het boek waarin van alles staat over de ademhaling van Koen de Jong en hoe je dat zelf kunt toepassen in je eigen leven.

Wil je liever een lezing van Koen de Jong bijwonen? Dan kan je natuurlijk naar de Run2day gaan. Koen toert door het hele land. Je kan natuurlijk ook naar één van zijn Sportrusten workshops gaan. Hij geeft ze regelmatig.

Maar…. maar… maar Koen en Rose gaan binnenkort speciaal voor de lezeressen van onze site een lezing en workshop organiseren. Koen vertelt je dan alles over ademhaling en Rose geeft je een training waarbij ze let op je looptechniek. Dat is natuurlijk een stuk leuker!

Heb je interesse in de Koen en Rose Clinic? Laat dan even een berichtje achter onder dit bericht. Dan hoor je snel meer van ons over de datum.

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

13 Comments
  1. Super leuk om te lezen dit en wie weet ga ik wel opnieuw mijn grens verleggen. Aanstaande zondag loop ik namelijk, na het volgen van het 100 dagen programma van Sportrusten, mijn allereerste halve marathon en dat voor iemand die ongeveer 2 jaar geleden riep dat 5 km lopen me genoeg tijd kostte en wedstrijden nix voor mij waren 😉 Vooral de combi van een lezing van Koen en een training waarbij Rose tips gaat geven over mijn loophouding spreken me heeeeel erg aan. Ik heb namelijk het gevoel dat er nog wel winst te behalen valt ten aanzien van mijn loophouding en ik ga vol vertrouwen naar de CPC na het 100 dagen programma van Sportrusten! Ben dus erg benieuwd naar de datum van de Clinic.

    Grtjs,
    Daniëlle

  2. Ik heb wel interesse! Heb al wel een lezing van Koen bijgewoond en ben op eigen houtje met een hm schema bezig geweest, maar ‘t is weer een beetje weggezakt…

  3. Gaaf!! Dankzij het schema liep ik gisteren de 10km net zo snel al 10jaar geleden, en het bizarre is dat het niet eens moeite kostte. Marathon Leiden: kom maar op! 🙂 🙂

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.