Hoe hard loopt de gemiddelde hardloper

sportende vrouw loopt hard

Hoe hard loopt de gemiddelde hardloper? Elke beginnende hardloper heeft zich dit afgevraagd of zal het zich nog afvragen. Hoe snel lopen hardlopers eigenlijk en wat is een goed gemiddelde?

Toen ik begon met hardlopen ging ik ontzettend snel. Zelf zag ik dat niet zo, want in de jaren ervoor had ik gefietst. Dat hardlopen voelde ontzettend langzaam. En het was ook nog eens heel zwaar. Van een vriendin die al wat langer liep hoorde ik dat ik voor een beginner veel te snel ging. Dat beginnen met hardlopen vooral gaat om jezelf te leren iets rustiger aan te doen. Het tempo te vinden waarin je het wat langer volhoudt.

 

Elke hardloper heeft een eigen snelheid

Het antwoord op de vraag hoe hard een hardloper loopt is moeilijk te geven. Het hangt maar net aan het soort loper. Vraag je het aan een Keniaan die marathons loopt? Dan krijg je snelheden en tijden te horen waar de gemiddelde huis tuin en keuken hardloopvrouw in Nederland niet eens van durft te dromen. Voor veel Nederlandse loopsters die lekker voor de lol een paar keer per week gaan is 30 minuten op de 5km al een hele nette tijd. Een vriend van me liep op dezelfde afstand een tijd van 15:37.

>>Hardlopen met kinderen doe je zo

Je snelheid is heel persoonlijk en hangt af van veel factoren. Zoals je talent, je VO2max en je looptechniek. Vooral dat laatste is bij een loop evenement goed zichtbaar. Maak maar eens filmpjes van de eerste lopers en de laatste. Je zult zien dat ze totaal anders lopen. Snelle lopers gebruiken hun hele lichaam. De arm inzet klopt en ze hebben een prachtig zweefmoment. De langzamere lopers niet. Bij hen raakt altijd wel een voet de grond. Vaak zie je dat die voorste lopers lid zijn van een atletiekvereniging. Daar hebben ze gericht getraind op snelheid, vermogen en techniek. Een groot deel van de hardlopers in Nederland heeft leren lopen tijdens een Start2Run cursus of met de app Evy. Op doorzettingsvermogen komen ze ver, maar veel van hen horen tot de groep die de 5km niet onder de dertig minuten loopt.

 

Ben jij een snelle hardloper?

Je kunt als je meedoet met een loopje je snelheid wel goed meten aan anderen. Vaak kan je bij de uitslagen zien waar jij staat ten opzichte van de rest. Loop je in de eerste helt of de tweede? Zit je bij de eerste 25% of ben je een hekkensluiter. Persoonlijk ben ik er niet zo van je te vergelijken met andere lopers. Ik vind dat het om je persoonlijke progressie gaat. Hoe loop je vandaag ten opzichte van een tijdje geleden?  En ben je als loper in staat om te spelen met je snelheid?

>>Ken jij deze voordelen van hardlopen in de avond

De snelheid die je loopt kan bepalend zijn voor je loopje. Simpel gezegd hoort bij een kortere afstand een hogere snelheid en doe je op een langere loop iets rustiger aan. Het is geweldig leuk om daar op te trainen ook al voelt het soms wat ongemakkelijk. Hiervoor kijk je namelijk naar de snelheid die je altijd loopt en probeer je een keer een training te doen in een lagere snelheid. Dat kan enorm schrikken zijn, want sommige mensen gaan dan zo langzaam dat ze bijna omvallen.

Maar dat is goed. Er tegen over staat namelijk ook een training waarbij je over een kortere afstand juist sneller dan je gewone tempo probeert te gaan. En natuurlijk je eigen loopje in het tempo wat je gewend bent. Train je een tijdje op die manier, met drie verschillende trainingen per week, dan zul je merken dat je veel meer controle over je snelheid krijgt. Dat je je lichaam niet alleen leert om ook rustig aan te kunnen doen, maar ook vol te houden als je een keer wat meer geeft.

Hoeveel kilometer per uur is mijn pace?

Veel beginnende lopers zitten op een tempo (pace) van 7 à 6 min/km. Maar er zijn ook uitschieters die een pace van 8 min/km hebben. Je tempo is de snelheid die wordt gehanteerd bij hardlopen en staat voor het aantal minuten die je per kilometer loopt. Een loper met een tempo van 6 min/km loopt een 5km loopje in 5 * 6 = 30 minuten.

Een tempo van 6 min/km staat gelijk aan een snelheid van 10 km/uur. Ter vergelijking: een wandelaar loopt zo’n 4 à 5 km per uur, wat gelijk staat aan een pace van 12-15 min/km. Iemand op een stadsfiets rijdt meestal 15 km per uur wat gelijk is aan een pace van 4 min/km.

Wat ik zeg: jezelf vergelijken is iets waar je niet aan wilt beginnen. Maar om je inzicht te geven in jouw pace en hoe snel je eigenlijk loopt, heb ik een lijstje voor je gemaakt.

tabel met pace en km/u voor hardlopers

 

Liefs, Rose

 

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en YouTube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Wist je trouwens dat je het SVS platform heel gemakkelijk kunt supporten. Dat doe je door via onze site te kopen bij onze partners. Dan krijgen wij namelijk een kleine vergoeding. Dat geldt bijvoorbeeld voor de linkjes naar de Body & Fit shopFuturumshop, Wiggle en Decathlon.  Maar bijvoorbeeld ook voor Bol.comDille & Kamille,  Holland & BarrettfonQ en CoolBlue. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site. Dankjewel alvast, want van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden.
Rose
Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.