‘Ik ben niet gemaakt om te lopen!’ een uitroep die het merendeel van de hardlopers wel kent, want hardlopen is echt geen feestje om mee te beginnen. Maar hoe zit het nou echt? Zijn sommige mensen echt niet gemaakt om te lopen?

 
Het antwoord is simpel: als je kan wandelen of een sprintje naar de trein kan trekken, kan je in alle waarschijnlijkheid ook hardlopen. Onze lichamen zijn ervoor gemaakt. Vroeger – heel ver vroeger – toen we nog moesten jagen om aan ons eten te komen, waren wij mensen heel goed in jagen. Dit kwam doordat we in staat waren een lange tijd achter onze prooi aan te zitten en het dier uitgeput raakte.

 

Hardloperslichaam

Dat ons lichaam gemaakt is voor hardlopen, zegt nog niet dat we het allemaal even makkelijk doen. Want elk lichaam is net even anders. En onze bouw en samenstelling van onze spieren bepaalt hoe snel en hoe lang we kunnen lopen. Een goed voorbeeld zijn Rose en Maryvonne. Zet die twee maar naast elkaar. Ze zijn totaal verschillend gebouwd en lopen ook heel anders hard. De één zo snel mogelijk en op de korte afstand en de ander juist net wat minder snel, maar dan wel een marathon lang.
Sommige mensen zijn genetisch zo gemaakt dat ze goed zijn in lange afstanden en anderen juist in het korte snelle werk. Om op de lange afstanden goed te zijn heb je een heel bijzonder setje genen nodig. Om tijdens een run van vier uur of meer voldoende zuurstof naar je spieren te blijven transporteren heb je een genencombinatie nodig die een deel van ons simpelweg niet heeft.
Daar staat tegenover dat je om te kunnen sprinten spieren moet hebben die uit veel snelle vezels bestaan. Explosieve spieren die in een korte tijd vele snelheid kunnen leveren. Van deze snelle vezels hebben veel hardlopers er maar weinig.

 

Hardlopen als een Keniaan

Het beeld wat het merendeel van ons van hardlopen heeft, is dat plaatje van die ontzettend mooi rennende Keniaan. Een lichte tred, mooie lange passen en een prachtig zweefmoment. Ook dit is genetisch. De Kenianen die zo goed zijn in hardlopen zijn Masai. Een kleine bevolkinsgroep in Kenia met hele typische uiterlijke kenmerken: ze zijn lang en dun. Daar komt bij dat het volk al generaties lang op hoogte leeft en dat ze daardoor hun hele leven op hoogte stage zijn. Gewend aan de zuurstofarmere lucht die je daar hebt, zijn hun lichamen erg goed in het transporteren van zuurstof.
Hoe anders is dat als je een korte loopster uit de polder bent. Heb je korte benen? Dan zal je pas nooit mooi lang worden. Maar er zijn meer oorzaken die hardlopen als de hinde moeilijker kunnen maken. Slechte knieën bijvoorbeeld of zoals onze Rose: een scheef bekken en slechte rug. En wij vrouwen hebben door onze bredere heupen sneller last van knieën die tijdens onze loop wat naar binnen klappen.

 

Kan jij hardlopen?

Toch is er ook voor die sporters hoop. Een knie hoeft geen probleem te zijn bij hardlopen en een lijf wat scheef staat ook niet. Alleen vraagt het wel om de juiste begeleiding. Met hulp van een fysio of wat krachttraining kan je al ver komen.Extra belangrijk is – voor elke loper – dat je leert goed te lopen, want hoewel je wel kan hardlopen als je ook kan wandelen of sprinten naar de trein, hardlopen als sport vraagt om iets meer techniek. In september beginnen de meeste loopcursussen voor beginners weer. De Start to Run bijvoorbeeld, maar veel hardloopwinkels organiseren ook zelf wat.
Lijkt hardlopen je wel wat of heb je het misschien al geprobeerd? Weet dan dat bijna iedereen wel hardlopen kan. Alleen zijn we niet allemaal die winnende Keniaan of zo snel als Usain Bolt. En weet je wat? Dat is helemaal niet erg. Hardlopen is een fijne sport om te doen en op je eigen tempo of in een groepje lopers met hetzelfde doel kan je er onwijs van genieten.
Maar beloof jezelf één ding: ga niet meteen hardlopen met een marathon in je hoofd. Vogel eerst maar eens uit hoe je lopen moet en wat jouw genenpakket voor effect op je sport heeft. Tussen de 100 meter van Rose en de 42 kilometer van Maryvonne zitten nog hartstikke veel afstanden die je de rest van je leven nog lopen kunt.

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.