Leren hardlopen… het klinkt zo simpel. Internet staat vol met beginnersschema’s die vrijwel allemaal gebaseerd zijn op afstand, tempo en duur. Kirsten kent ze allemaal, maar ze hield geen enkel schema vol. Dat verbaasde Rose niks. Loopscholing, dát had Kirsten nodig. Goed leren hardlopen met een gecontroleerde ademhaling en een goede techniek. Rose en Kirsten gingen aan de slag en met succes!

Nooit eerder heb ik me gerealiseerd dat leren hardlopen geen kwestie is van duur, afstand of tempo. Natuurlijk, je zet de ene voet voor de andere. En dat is precies de basis die ik altijd over het hoofd heb gezien. Want HOE zet je die ene voet voor de andere? Ik liet me altijd leiden door zo’n schema waarbij je zoveel minuten moest rennen en zoveel minuten moest wandelen. Op zich niet gek, maar wel vervelend als je geen idee hebt van techniek. En dus mislukte poging na poging. Totdat Rose me ervan overtuigde om bij haar de Start2Run cursus te doen… wát een openbaring!

 

Ontspannen hardlopen

Ik loop nu al bijna een half jaar hard en ben sindsdien stukken wijzer geworden over het fenomeen looptechniek. Tussen weten en doen zit echter nog een wereld van verschil. Ik liep de eerste weken met opgetrokken schouders, voelde m’n oude blessures weer en het lukte niet om ontspanning in m’n techniek aan te brengen. Zou Chi Running iets voor mij zijn? Daarmee kan iedereen moeiteloos en blessurevrij hardlopen, zo las ik op de website. In de bossen van Santpoort bracht Marion Meesters, Master Instructor Chi Running, mij de basis van de chi-techniek bij.

De kern van het verhaal was toch weer die ontspanning, maar hoe kon ik die nou bereiken? Marion vertelde me over het nut van een goede basishouding: een rechte lijn van top tot teen. Zelfs de houding van mijn hoofd werd gecorrigeerd. Ik merkte dat ik inderdaad steviger stond. Dat bleek ook wel toen ik bijna niet omver te krijgen was toen Marion aan m’n schouders begon te duwen. Oké, ik kon dus goed ‘chi’ staan en ook de korte stukjes hardlopen gingen verrassend goed. Ik was heel benieuwd of dit nou voor mij de ideale techniek zou zijn.

 

Hardloopfrustraties

Helaas, mijn eigen hardlooptrainingen gingen niet heel veel beter na mijn bezoekje aan Marion. Sterker nog, ik raakte een beetje gefrustreerd omdat ik alles wel snapte maar niet slaagde om alle theorie in mijn loop toe te passen. De Start2Run cursus was inmiddels afgelopen dus ging ik 1 op 1 trainen met Rose. En die training hè, die heeft zo het verschil gemaakt! Ik rende à la Dafne Schippers trappen op, trok sprintjes over de dijk, deed tempoversnellingen in het park en liep met ontspannen benen de brug weer over naar het centrum. Voor het eerst voelde ik mij hardloper! Wat Rose mee leerde was niet Chi Running, maar gewoon netjes hardlopen. Met een goede techniek die ervoor zorgde dat ik mezelf niet tegenwerkte. Mijn spieren leerde ik goed gebruiken en mijn ademhaling kon ik daardoor controleren.

Sinds die ene training ben ik totaal niet meer bezig geweest met de theorie van de techniek maar was mijn eigen gevoel het belangrijkste. Ineens liep ik dik 4 kilometer aan één stuk, ik voelde plotseling het moment in mijn training waarop de ontspanning in mijn pas kwam. Ademhaling en hartslag hield ik onder controle, ik luisterde naar mijn lichaam én kreeg weer plezier in het hardlopen! En dat allemaal met een klassieke looptechniek zoals sprinters die hebben: kort grondcontact, voorvoetlanding en véél werken vanuit m’n core.

Dat luisteren naar mijn lichaam, dat is precies wat elke training iedere keer weer zo afwisselend maakt. Als beginnend hardloper hoef ik nog geen 10 kilometer te rennen, of me in een uur volledig over de kop te jagen. Mijn hartslag is leidend en mijn lijf heeft het veto. Dan kan het maar zo gebeuren dat ik tijdens een herstelloopje al na 10 minuten in een te hoge hartslagzone zit. Of dat ik nog een extra lus neem omdat ik het na 40 minuten in mijn ‘doe maar wat’-training zonde vind om naar huis te gaan met twee frisse benen en een lage hartslag. Zolang het niet teveel energie kost, is alles prima.

 

Hardlooptrainer

Na al die jaren ben ik er nu echt van overtuigd dat er wel degelijk een hardloper in mij schuilt. Het gaat te ver om te zeggen dat als ik kan hardlopen, iedereen het zou moeten kunnen. Maar het is voor mij wel absoluut een feit dat hardlopen echt iets is wat je moet leren en waar je de tijd voor moet nemen. Want er komt zoveel meer bij kijken dan een paar goede schoenen en een opbouwschema van Evy, Renate of wat dan ook. Rose is wat dat betreft een geschenk uit de hemel voor mij. Ze heeft enorm veel hardloopkennis en ziet precies aan mijn lijf hoe ik het beste kan lopen.

Als mensen mij vragen wat nou toch de sleutel tot mijn huidig hardloopsucces is, antwoord ik dan ook steevast dat een goede trainer echt het verschil maakt. Al mijn twijfels en vragen bespreek ik met haar en zo word ik iedere keer een stukje wijzer. Het werkt heel ontnuchterend hoor. “Ging voor geen meter”, mopper ik dan. “Ja, dat gebeurt”, relativeert Rose dan. Wat ze eigenlijk wil zeggen: hardlopen moet vooral leuk zijn, trainingen zijn er om steeds een beetje beter te worden. Als het nooit slecht gaat, merk je ook niet als je progressie boekt. Enorme clichés maar o zo waar.

13232912_10153671061931687_4447121476663122548_n

Kirsten Vogd
Kirsten Vogd

Sporten doe je volgens Kirsten niet alleen tijdens dat ene uurtje op zaterdagochtend. Voor haar maakt het deel uit van haar hele leven. Ze begon als blogger voor onze site toen ze nog niets eens zo gek veel sportte. Tegenwoordig maken hardlopen, fietsen, zwemmen en krachttraining standaard deel uit van haar week. Kirsten doet de eindredactie en haar grootste passie is prachtige portretten van stoere vrouwen op papier zetten.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.