We zaten dit weekend met een paar hardlopers een beetje te geinen over de ergernissen die wij hardlopers zo nu en dan tegenkomen. We merkten dat elke loper dezelfde dingen tegen komt. Of je nu lange of korte afstanden doet, losse veters of uitvallende oordopjes zijn simpelweg super irritant. Daarom de volgende lijst met hardloopirritaties en vooral hun oplossingen.

 

Lekkende Gelletjes

Gelletjes gebruik je als voeding tijdens het hardlopen, tijdens een lange training of intensieve wedstrijd heb je de energie nodig en vaste voeding is te moeilijk om te eten en ligt ook te zwaar op de maag. In een gelletje zitten genoeg koolhydraten om je op de been te houden. Gelletjes zijn wat dat betreft ideaal voor hardlopers, maar ze kennen één groot nadeel en dat is dat ze ongenadig plakken. En de verpakking wil nog wel eens stuk gaan of net niet helemaal leeg zijn na gebruik. Het resultaat? Plakkende meuk in je broek, op je vingers en eigenlijk overal wel. En als eten tijdens het hardlopen al te lastig is, is je vingers en je Garmin aflikken al helemaal gedoe, maar als je de plakmeuk erop laat zitten ben je een soort rennende winegum. Dat is ook niet handig.
De oplossing: Tja… veel oplossing is er niet, je kan ermee beginnen door er niet te veel bij elkaar te proppen en niet te veel vouwen, gebruik je oude gelletje eerst. Eigenlijk net al de verpakking van een condoom, als die al jaren in je portemonnee zit vertrouw je hem ook niet meer.

Schurende Sok

Er is een reden waarom er speciale sportsokken bestaan hè? Namelijk dat sportsokken vocht naar buiten transporteren en zo je huid droog houden. En dat sportsokken minder heftige naadjes hebben dan gewone sokken en juist bij hardlopen is dat belangrijk, want van naadjes komen blaren. Maar zelfs dan, ook de perfecte sok kan een off-day hebben en je hele training verstieren. Gewoon door bij de hak niet lekker te zitten, door een vouwtje te hebben of door net tussen twee tenen te kruipen. En een simpel item als een sok kan dan tijdens je rustige duurtraining ineens héél aanwezig zijn. Zeurend…. daar…. in je schoen…. maar je loopt net zo lekker en bent halverwege…. je zit in je ritme…. en dan is daar Die Sok!
Na een tijdje stop je, trek je je schoen uit wriemelt aan je sok, trekt je schoen weer aan, doet je veters vast en gaat weer lopen…. ja, de sok zit weer goed, maar je ritme? Dat is weg! Damn!
De oplossing: Er is geen oplossing, als je goede sokken draagt kan je het risico verkleinen. Mocht je het toch voelen, stop meteen, een wringsok kruipt namelijk niet vanzelf weg, dat zit niet in de aard van de sok.

 

Losse Veter (en anders wel de strakke)

Dacht je net je sok te hebben opgelost en zit je net weer in je ritme? Blijken de veters van je ene schoen strakker te zitten dan die van je andere schoen. En op een goede dag merk je daar niets van, maar wordt het zwaar, of ben je al ver? Dan kan die veter nog vervelender zijn dan de sok. Veters horen sowieso niet te strak te zitten, want je voeten zwellen op tijdens je training. Die strakke veters knellen dan de boel af en dan krijg je slapende tenen of pijntjes aan de zijkant van je voet. Of je van ongelijke veters last kan krijgen weten we niet, maar vervelend is het wel. Iedereen kent het wel: die ene training waar je drie keer gestopt bent om je veters gelijk te krijgen. Nou, het lopen wordt er niet beter op!
De oplossing: Wij lopen met die speciale veters van elastiek, die hoef je maar één keer goed te doen en daarna nooit meer. Het zijn van die traithlon veters van locklaces en ze zijn bij elke Run2Day wel verkrijgbaar.

 

Steentje In De Zool Van Je Schoen

Vooral met de Nike Free wil dat nog wel eens gebeuren, want die zool bestaat uit allemaal losse gummie vlakjes. En tussen die vlakjes zitten spleetjes van wel een cm diep. Perfect voor een steentje dus. En zo’n steentje kan je voelen. Zo kan het die vlakjes op de zool uiteendrukken of dieper in je zool kruipen. Of het kan een hoorbaar klikje geven, dat gebeurd als het steentje net niet diep genoeg in je zool zit, dan voel en hoor je de mthrfckr de hele tijd. Geen doen!
De oplossing: Het lijkt simpel: geen Nike Free meer dragen, maar dat is een volstrekt onwaarschijnlijke oplossing, veel lopers vinden die schoenen fijn. Je kan het moeilijk voorkomen, het helpt om het juiste pad te kiezen, maar zelfs dan. Net als de sok is het steentje een probleem om meteen te verhelpen anders loop je je voor niets te ergeren.

De Drol (en anders wel de scheetjes)

Wij dachten altijd dat het onzin was, al dat gezeur over poepen. Maar dat was toen we nog niet zo ver liepen. Dat was toen we zo naar huis konden en we dachten dat al die lopers maar zeurden over een fictieve drol. Kunnen ze niet gewoon gaan poepen vóórdat ze gaan lopen? Vroegen we ons af. Maar toen gingen we trainen voor langere afstanden. En toen kwam de dag dat we halverwege wat kramp kregen en we liepen door. Maar de kramp werd erger en in gedachten pasten we de route iets aan, blijkbaar hadden we niet zo’n goede dag. En toen werd het nog erger, we kregen het er warm van en moesten even stilstaan. We deden nog wat passen en toen drong het tot ons door: daar was hij, wij hadden last van De Drol! En het was geen compacte! We snelden de bosjes in en met de broek op de enkels deden we wat we doen moesten. Hardlopen, zo wisten we toen, is een intensieve sport. Het klopt, hardlopers kunnen halverwege ineens heel hard moeten poepen, dit komt doordat het trainen een effect op je darmen heeft.
De oplossing: Een vriend van ons heeft een tijd lang eerst rondjes om zijn huis gerend, ging dan poepen en dan pas zijn duurtraining doen. Een waardeloze oplossing, tegenwoordig neemt hij gewoon wc papier mee en anders belt hij ergens aan. Er zijn lopers die beweren dat het juiste dieet wonderen doet en je kan dat best wel uitzoeken in de training voor een afstand, maar zelfs het juiste dieet beidt geen garanties. Er staan niet zomaar dixies bij evenementen!

 

Auto’s Met Groot Licht

Woohaaa, ineens ben je verblindt, je ziet niets meer, niet voor je, niet op de grond en niet waar je je voeten neer zet. Wel baadt je in een voorbij razende zee van licht van de auto die in tegengestelde richting rijdt. In een stedelijke omgeving maak je dit als lopen niet gauw mee, maar woon je buiten de Randstad? Dan weet je precies wat we bedoelen. De wegen zijn onverlicht en auto’s rijden met het groot licht. Rennen langs donkere wegen in het platteland is prachtig, maar steeds verblindt worden door auto’s is minder. En lopen aan de andere kant van de weg gaat je niet helpen. Groot licht reikt immers tot ver voorbij de overkant van de weg.
De oplossing: allereerst helpt een petje hiervoor, de klep schermt je ogen af voor het felle licht en ten tweede kan je leren hoe je met dat licht om kunt gaan. Wat wij doen is de weg verkennen als deze verlicht wordt door de auto. Zo zien we waar we heen moeten en die paar seconde waarin we niets zien doordat we volledig verblindt worden kunnen we dan rustig doorlopen. Overigens raden we je echt aan om als je zo laat loopt echt met lampjes te trainen, binnenkort schrijven we een stukje over de beste lichtjes.

 

Honden (loslopend, bijtend of aan de lange lijn)

Onze Willeke is pas gebeten door een hond en dat terwijl ze alles deed wat haar wordt aangeraden. Hardlopers en honden gaan niet altijd samen. Of eigenlijk gaan de eigenaren niet zo goed samen met onze sport. Ze laten hun honden los, letten er niet op of kiezen voor zo’n lange lijn. Dan loopt de eigenaar aan de ene kant van de weg en de hond aan dat lange dunne touwtje aan de andere kant. Een beetje pad kan dan al een soort hordeloop parcours worden, niet fijn als je lekker rustig wil lopen.
De oplossing: Bij loslopende honden is het vooral ervoor zorgen dat het beest niet achter je aan komt. Willeke vertelt in haar blog hoe je dat kan doen. En verder is het heel belangrijk om – vooral ‘s avonds – goed zichtbaar te zijn. Loop je met een goed lampje? Dan zien zowel hond als eigenaar je aankomen en kan de eigenaar reageren vóórdat er een probleem ontstaat.

 

Herkenbaar? Dan kan je je vast ook wel vinden in ‘13 keer het vreemde gedrag van hardlopers‘ wij zijn een hele unieke tribe….

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

6 Comments
  1. Oei ik vind de elastische veters helemaal niks. Mijn voeten kunnen dan teveel bewegen in de schoen en krijg ik allemaal wondjes op mijn voeten. Veters strakker zou je dan denken…maar dan kom ik mijn schoen niet meer in 😉

    Dubbele knoop is toch ook een makkelijke oplossing voor losrakende veters? Of snelsluitertjes erop. Die zitten bij mij wel goed 🙂

    1. Oei op basis van je reactie laat ik die elastische veters maar helemaal zo. Ik moet het bovenste gaatje gebruiken van mijn schoenen om ze voldoende te laten aansluiten, anders krijg ik blaren.

  2. Mijn gelletjes neem ik altijd in de buurt van een vuilbak… Zo hoef ik de ‘lege’ verpakking niet meer weg te steken. Minder kans op plakboel 😉

    De drol check! Ook voor een plasje ben ik menig keer in de bosjes gedoken. Als je dat tegen iemand (meestal niet-loper) verteld, krijg je steevast het antwoord drink dan wat minder voor je loopje. Tjah alsof ik daar nog niet zelf op gekomen kon zijn :p

    Veters check! Daar heb ik ook altijd last van… meestal zitten ze te vast of zitten ze ongelijk vast. Ik durf die elastiek veters eigenlijk niet zo goed aan. Ik knoop mijn veters zoals hier op de foto: http://www.runinfo.nl/veters.htm
    Gaat dit dan ook met die speciale elastiek veters?

    Honden check! Heb echt heilige schrik van vreemde honden en natuurlijk komen die beesten altijd naar mij gelopen! Ik haat ook het vaste antwoord van die baasjes: oooh maar hij doet niets hoor. Ondertussen hangt ie met zijn voorpoten wel aan mijn oren.

    Nog iets wat ik bijzonder irritant vind: huissleutels die liggen te rammelen in je zakje. Ik steek ze meestal achteraan in de rits van de band van mijn broek, maar dan nog heb je soms prijs. Soms zo erg dat ik het boven mijn muziek hoor. Argh!

  3. Tja…die nike’s van mij waren ooit gelijk. Maar als ik nu naar de zool kijk zie ik allemaal vreemde slijtplekken en steenkraters. Nike free is dan ook ideaal voor de shoppaholic want het geeft je steeds een reden om nieuwe modieuze nike’s te kopen.

  4. Tja wat betreft de opgewekte poepdrang tijdens lange lopen………….slik een immoniumtabletje een half uur voor de loop…….dat help perfect!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.