Nieuwe hardloopschoenen aanschaffen is voor iedere hardloper een dingetje. Het maakt niet uit of je er je eerste kilometers op gaat lopen of dat je al twintig paar versleten hebt: je schoenen moeten goed zijn. Wanneer goed echt goed is, vroeg ik aan Vincent Harder. Hij is Technical Representative bij Saucony en reist het hele land door met het Saucony Stride Lab.

Bij zo’n beetje elke hardloopspeciaalzaak kun je met een loopanalyse alvast een eerste selectie van geschikte schoenen maken. Afhankelijk van hoe jij je voet neerzet, weet de verkoper doorgaans prima in welke hoek je het zoeken moet. En dan hangt het vooral af van je eigen voorkeur. “Een verkoper zal je als het goed is nooit vertellen welk paar het beste voor je is. Zo’n analyse geeft inzicht in je afzet, landing, onder- of overpronatie en dat soort zaken. Het advies wat daar uitrolt, biedt altijd nog een keuze. Want pasvorm en uiterlijk is echt een persoonlijke smaak.”

Daar weet ik alles van. Vorig jaar werd mij in de plaatselijke hardloopwinkel de roze-oranje Asics Nimbus aangeraden. Ik kreeg ooit in dezelfde winkel na een analyse het advies om de Nimbus te nemen. Dit paar hoefde ik alleen maar even te passen voor de maat, vond de verkoopster. Ik haakte al af op de spuuglelijke kleurencombinatie en kreeg als alternatief een paar Brooks aangereikt. Pas later ontdekte ik dat die nieuwe Nimbus qua pasvorm niet hetzelfde was als de oude. En die Brooks bleken toch ook niet helemaal lekker. Ik kreeg dove tenen in de stugge schoen.

Hoe had ik dit kunnen voorkomen? “Simpel, terug naar de winkel en omruilen. Het lastige van nieuwe schoenen is dat je bij aanschaf niet goed kunt beoordelen hoe ze zitten als je er een paar kilometer op moet rennen. Dat blijft dus een gok. Zeker beginnende hardlopers weten vaak nog niet waar hun voorkeur ligt: veel demping, weinig demping, een stugge schoen of juist liever een soepelere. Een goede winkel doet er niet moeilijk over om je schoenen om te ruilen. Maak daar ook gebruik van, want het loopplezier verliezen vanwege je schoenen is zonde.”

 

Hardloopschoenen vervangen

De algemene regel is dat een loopschoen zo’n 1000-1500 kilometer meegaat. De levensduur hangt dus voor een groot deel af van het aantal kilometers dat je in de week loopt. Gewone wandelkilometers dragen ook bij aan de slijtage. Het is dus slimmer om je loopschoenen ter plekke op een wedstrijd of training aan te trekken. Toch is het best lastig te beoordelen of je schoenen nog goed zijn. “Slijtage is lang niet altijd zichtbaar. Veranderende demping merk je, een versleten voetzool zie je maar het kan ook dat de tussenzool uitdroogt. Of simpelweg je eigen gevoel.”

Goed nieuws voor alle schoenverslaafden: het is écht aan te raden om meer dan een paar in de kast te hebben. “Sowieso als je specifiek en gevarieerd traint. Een pittige intervaltraining is totaal anders dan een lange duurloop op lage hartslag. Heb je nog niet die afwisseling, dan is het nog goed om schoenen met een verschillende offset, het verschil tussen de dikte van hak en voorvoet, te dragen. Door daar in te variëren, blijft je lichaam alert en verklein je de kans op blessures. Bovendien smeer je de kilometers uit over twee paar en dat verhoogt ook weer de levensduur.”

Al na vier maanden heb ik mijn Brooks ingewisseld voor de Saucony Triumph ISO 2. Niet langer in de plaatselijke hardloopwinkel maar bij de Run2Day in Deventer, waar ik ook de hardloopcursus heb gedaan bij Age en Rose. Hun expertise heb ik een stuk hoger zitten. Als beginnend hardloper had ik geen idee en vertrouwde ik blind op de verkoper. Inmiddels heb ik soortgelijke verhalen gehoord over deze winkel. Had ik dat van tevoren geweten, dan was ik er niet eens naartoe gegaan. Nog een tip dus voor de beginnend hardloper: vraag aan ervaren lopers welke winkel zij aanraden.

 

Blessurepreventie

Natuurlijk is niet elke blessure toe te schrijven aan je schoenen. Dat weet ik inmiddels uit eigen ervaring. Met een zeurende voetzool deed ik een loopanalyse op m’n Brooks bij Age. “Niks mis mee”, constateerde hij. Toch wilde ik een ander paar, de Saucony’s dus. “Kun je een marathon op lopen”, vertrouwde hij me toe. Desondanks kreeg ik weer last van m’n voet. Uit de analyse in het Saucony Stride Lab bleek dat het m’n schoenen noch m’n techniek kon zijn. Ik heb een lichte hipdrop maar voor de rest doen knieën en enkels precies dat wat ze moeten doen tijdens het hardlopen.

“Belangrijkste argument waarom ik jou geen andere schoenen aanraad, is dat je primaire reactie over de schoen positief is”, vertelt Vincent terwijl we de videobeelden bekijken. “Wat ik hier zie, geeft mij geen reden om te denken dat je blessure komt door je techniek of schoeisel. Wel ben je wat instabiel in je core. Daar zijn oefeningen voor maar nog beter is het om weer loopscholing te gaan doen. Knieheffen, kaatsen, huppelen… al die bewegingen zijn de vertaling van een stabiele core naar het hardlopen. Zeker voor beginnende hardlopers goed om dat regelmatig te blijven doen.”

 

Alle tips op een rijtje

  • Vraag aan bekende hardlopers in je eigen omgeving welke winkel zij je aanraden;
  • Laat je adviseren door een kundige verkoper maar ga bij de definitieve beslissing vooral af op je eigen gevoel;
  • Ga terug naar de winkel als de schoenen toch niet aan je verwachtingen voldoen;
  • Sluit je – zeker als beginnend hardloper – aan bij een groep zodat je ook wijzer wordt over looptechniek en loopscholing (Rose geeft clinics door het hele land en ook privétraining, ik kan haar van harte aanbevelen!);
  • Koop elk jaar een nieuw paar zodat je kunt afwisselen en het risico op blessures vermindert.

Enjoy your Run Clinic – voor 10 personen

 

Kirsten Vogd
Kirsten Vogd

Sporten doe je volgens Kirsten niet alleen tijdens dat ene uurtje op zaterdagochtend. Voor haar maakt het deel uit van haar hele leven. Ze begon als blogger voor onze site toen ze nog niets eens zo gek veel sportte. Tegenwoordig maken hardlopen, fietsen, zwemmen en krachttraining standaard deel uit van haar week. Kirsten doet de eindredactie en haar grootste passie is prachtige portretten van stoere vrouwen op papier zetten.