vrouw loopt hard zonder blessure door oefeningenvan de fysio

Het schijnt dat het merendeel van de sporters die met een blessure naar de fysio gaat, hun oefeningen niet doet. Een week of wat doen we het braaf, maar daarna wordt het al gauw minder. Oefeningen van de fysio versterken je lijf en kunnen toekomstige blessures voorkomen. 

Als ik een blessure heb, doe ik met een ijzeren discipline de oefeningen van de fysio. Want ik wil zo snel mogelijk weer back on track zijn en dat betekent werk aan de winkel. Ik weet donders goed dat ‘onderhoud’ noodzakelijk is, maar hoe houd ik mijn oefeningen vol als ik niet geblesseerd ben? Op de één of andere manier komt het er maar niet van.

Met gepaste jaloezie en bewondering zie ik in onze facebookgroep de foto’s en berichtjes van vrouwen die ogenschijnlijk moeiteloos voor het ochtendgloren hun oefeningen hebben gedaan. “Lekker, en nu aan het werk”, staat er dan vrolijk bij. Meestal lees ik dat rond een uur of 10, als ik nog wat slaap uit m’n ogen wrijf. “Waar halen ze de energie vandaan?” vraag ik me dan gapend af. Ik ben absoluut geen ochtendmens dus ik realiseer me dat ik de oefeningen van de fysio niet ’s ochtends vroeg al moet willen doen.

 

Oefeningen na het hardlopen

Maar wanneer dan wel? Ik biecht mijn gebrek aan discipline op bij m’n fysio en hij geeft de gouden tip. “Rol je yogamatje alvast uit voordat je de deur uit gaat, hoe moeilijk is het nou?” Schuldbewust geef ik toe dat het best een simpel idee is en het lukt me zelfs een paar weken om na m’n hardlooprondje de oefeningen van de fysio te doen! Maar wat dacht je? Dat ik dit ook doe als ik verzopen ben door de regen? No way! Dan duik ik liever direct onder de douche en daarna op de bank met een kop thee.

En zo gaat het alweer een paar weken, ook als het niet regent. Langzaam neemt het aantal pijntjes weer toe en merk ik dat ik instabieler word tijdens m’n hardlooprondje. Ik overweeg te bellen voor een kraakbeurt maar ik twijfel, waarom ga ik niet gewoon weer de oefeningen van de fysio doen? “Omdat ik geen discipline heb”, verzucht ik in gedachten. Dus is het tijd voor een plan: wat heb ik nodig en waar haal ik mijn motivatie uit? Omdat ik vast niet de enige ben die hier mee worstelt, heb ik ze voor je opgeschreven. (lees verder onder afbeelding)

twee hardloopsters trainen met oefeningen van de fysio

 

Tips om de oefeningen van de fysio vol te houden

Plan je trainingen in – ik deed dat altijd al met m’n hardlooprondjes en zwemtrainingen. En nu heb ik dus ook in m’n digitale agenda gezet wanneer ik de oefeningen van de fysio ga doen. Ik check m’n agenda meerdere keren per dag dus kan ik er niet omheen.

Houd het overzichtelijk – ik weet van mezelf dat ik de oefeningen van de fysio saai vind en er altijd tegenaan hik om ze doen. Nu heb ik een schema gemaakt met vijftien oefeningen. Het kost me 20 minuten per keer, da’s slechts een uurtje in de week.

Maak het leuk – en dat kan echt met saaie oefeningen. Ik gebruik zoveel mogelijk mijn fitnessbal. Chest press, pushups, planken… het wordt een stuk spannender en uitdagender met zo’n bal.

Voel wat het met je lijf doet – ik krijg een enorme kick als ik tijdens het zwemmen of hardlopen merk dat mijn lijf sterker is. Dan voel ik net even wat meer kracht of juist stabiliteit in het water of tijdens m’n hardlooprondje.

Deel je trainingen – want niets is zo leuk om elkaar te motiveren in onze facebookgroep. Als ik lees hoe goed anderen bezig zijn, motiveert mij dat. En als ik dan ook weer deel wat ik heb gedaan, is er vast weer iemand anders die dáár gemotiveerd door raakt.

Leg de lat niet te hoog – dat is wel mijn natuurlijke neiging. Want, de oefeningen zijn belangrijk, goed en blablabla… Maar eerlijk? Ik train niet voor de Olympische Spelen en de wereld vergaat niet als het even een periode wat minder gaat. Er komt vanzelf weer een moment – zoals nu – dat ik nieuwe motivatie vind.

Wil je ook wat meer onderhoudstrainingen doen voor je lijf? Check dan dit artikel waarin Rose vertelt hoe je die vervelende hardloopblessures voorkomt. En kijk ook eens bij onze online workouts, daar vind je verschrikkelijk veel oefeningen met uitleg en filmpjes. 

Hardloop ketting Love to Run

Kirsten Vogd
Kirsten Vogd

Sporten doe je volgens Kirsten niet alleen tijdens dat ene uurtje op zaterdagochtend. Voor haar maakt het deel uit van haar hele leven. Ze begon als blogger voor onze site toen ze nog niets eens zo gek veel sportte. Tegenwoordig maken hardlopen, fietsen, zwemmen en krachttraining standaard deel uit van haar week. Kirsten doet de eindredactie en haar grootste passie is prachtige portretten van stoere vrouwen op papier zetten.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.