Fun in je run

Je kent ze wel: die hardlopers die het altijd naar hun zin hebben, die van elk loopje maximaal genieten en nooit last lijken te hebben van rondjes die zwaar en moeizaam zijn. Hun geheim? The fun in the run. Maar hoe vind je die en belangrijker, hoe houd je het vast?

Wanneer ben je eigenlijk een hardloper? Is dat label wel nodig? Of draait het meer om het plezier wat we hebben op ons eigen persoonlijke niveau? Wedstrijdrenner, prestatiesporter of gezellige dribbelaar. Voor mij is het op de momenten waarop ik langs de IJssel of in de bossen loop. Mijn voeten licht, mijn lijf recht en mijn ademhaling gecontroleerd. Als afstand er niet toe doet omdat ik ben waar ik één ben met de omgeving, in contact met mijn lichaam. Dan voel ik me een hardloper. Dan is alles perfect.

Plezier tijdens het hardlopen

Helaas zitten er ook genoeg loopjes tussen waarop het helemaal niet zo is. Loopjes die als werken voelen. Dan voel ik me ineens niet zo’n hardloper meer. En daarin ben ik niet alleen. Voor de meesten van ons voelt hardlopen wel eens als een taak of verplichting. Iets wat we doen omdat we een doel hebben en we ons daar aan gecommitteerd hebben. Iets wat bewijst dat we doorzetters zijn of omdat we bang zijn weer zo inactief te worden als voorheen. Dan slepen we ons door het rondje heen en is dat ‘wow ik loop als een hinde’gevoel ver te zoeken. De stappen zwaar, de ademhaling onrustig en de kilometers lang. Ik denk dat dat soort loopjes zo voelen omdat we vergeten plezier te hebben. Omdat we ergens down the line vergaten dat we hardlopen voor onszelf, omdat we er ons goed door voelen of omdat het leuk is nieuwe dingen te leren. Terwijl ik dit zo opschrijf vraag ik me af. Hoe komt het dat als we ons hardloper voelen op de momenten waarop we ervan genieten, we er er niet voor zorgen dat het gewoon elke keer heel leuk is? Geen gekke vraag toch?

Wat voor sporter ben jij?

Ik heb het meest genoten van hardlopen tijdens de periode waarin ik trainde op de baan. Ik wilde kijken of ik het in me had de 100 meter sprint te lopen. Ik trainde twee keer per week op de baan, liep in het weekend mijn benen los, deed aan krachttraining en deed een paar keer per week braaf mijn stretches. Ik was maximaal in mijn element. Helaas kon mijn lijf de sprint niet aan en moest ik op een andere manier sporten. Ik moest op een andere manier de fun in mijn run brengen.

Plezier in je sport is persoonlijk. Dit komt doordat er verschillende soorten sporters zijn, met verschillende motivaties en verschillende achtergronden. Een loper die als kind al lid was van de atletiekvereniging heeft een andere motivatie dan een loper die is gaan sporten om af te vallen. Een andere drive, maar ook een ander beeld van zichzelf als sporter.

In het hardlopen kan je sporters grofweg indelen in twee groepen. Of eigenlijk in twee succesvolle motivaties: het nastreven van Het Doel, denk aan een marathon, een pr of een plaats in de top zoveel. En het sporten voor het gevoel van totale ontspanning en een opgeklaard brein.

De training die bij je past

Als je weet wat jou plezier geeft, is het makkelijk gemotiveerd te zijn en is het heerlijk om te trainen. Ben je resultaatgericht? Dan helpt het om met een trainer te trainen, om naar de atletiekbaan te gaan en je te omringen met sporters zoals jij. Ben je meer een ervaringssporter? Ga dan voor die ervaring. Kies mooie rondjes, kies loopmaatjes en ga op zoek naar de ultieme flow.

Natuurlijk is het niet zo zwart wit, we hebben allemaal in meer of mindere mate wel iets van beide sporters in ons. In mijn geval ben ik dol op resultaatsport, maar is mijn leven daar te druk voor en mijn lijf net niet goed genoeg. Daarom moet ik net iets harder mijn best doen om fun in mijn run te brengen. Ik doe dat met bospaadjes, uitdagende ondergronden en vrienden die snelheid los kunnen laten en net als ik een middag buiten willen zijn.

Mijn tips voor tijdens jouw run

Als je moeite hebt plezier in je run te hebben of als je elke training weer knokken moet, is het misschien tijd om eens te kijken naar de manier waarop je traint. Loop je altijd heel hard? Of loop je altijd precies hetzelfde rondje? Grote kans dat je jezelf fysiek en mentaal eenzijdig belast. Hierdoor kan je vermoeidheid en verveling opbouwen. Dan is het niet zo gek dat het moeilijker en moeilijker wordt.
Ben je aan het werken aan je afstand en doe je daarom veel duurtrainingen? Loop je lang maar heb je geen snelheid? Ook dan is je training eenzijdig. Op de lange duur kan dat je sport minder leuk maken en heb je veel karakter nodig om dor te zetten. Eindig je duurtraining een keer met een paar versnellingen van 15 seconden en doe die zo snel als je kan. Of pak een vast stukje weg waar je zoveel lantaarnpalen sneller loopt en zoveel langzamer. Dan maak je een spelletje van je training zonder dat je heel veel druk op je snelheid legt.
Techniek is ook zo’n ding. Als je bent gaan hardlopen met een app is er de kans dat je conditioneel sterk bent, maar technisch nog wat zwaar loopt. Misschien is je schema goed, doe je niet te veel en ook niet te weinig, maar werk je jezelf tegen tijdens je run. Doe je dat lang genoeg en maak je geen stappen voorwaarts, dan is het best moeilijk om er van te genieten. Probeer een keer een leuke hardloopclinic en train eens in de week op de nieuwe dingen die je leert.

En weet je wat? Soms is het echt geen bal aan en is het werken, maar de je het toch omdat je ene doel hebt. Ik vertel mezelf dan dat dat de trainingen zijn waarin ik echt beter wordt. Waarin ik hardheid krijg en om leer te gaan met zware omstandigheden. Soms is zo’n training goed, maar heb je ze keer op keer? Sta jezelf dan een tijdje vrij toe. Ga zwemmen, of pak een keer de fiets.

Liefs Rose

La Rocha – Fall Palm hardlooplegging yogapants

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.