hardloper in de herfst op gladde ondergrond met herfstbladeren

De zomer is ondanks het lekkere weer al wel voorbij. Dat houdt in dat de dagen nog korter worden en dat we de tijd van natte wegen, blaadjes op de weg en zelfs ‘s morgens al wat ijzel naderen. Tijd dus om je voor te bereiden op hardlopen op gladdere wegen.

“Het ergste wat kan gebeuren is dat je valt! En dat heb je vast al wel een keer gedaan, toch?” Rose staat met een groep beginnende hardlopers in het park. Ze rennen een rondje met een klimmetje erin. De regen komt met bakken uit de hemel en sommige lopers zijn zichtbaar huiverig voor de gladheid. Eén loopster doet wel erg voorzichtig en Rose roept haar bij zich. Samen lopen ze een stukje en de vrouw voert alle tips die Rose geeft uit. Na een rondje loopt ze al een stuk zekerder.

 

Check je schoenen

Natuurlijk is een goede techniek het halve werk, maar onderschat ook je materiaal niet. Heb je de zolen van je schoenen wel eens bekeken? Als je er al een tijdje op loopt en je deze herfst lekker door wilt blijven lopen, raden we je aan het even te doen. Zijn de zolen van je schoenen versleten? Dan heb je inderdaad geen grip en is het tijd om nieuwe te kopen.

Alle hardloopschoenen die worden gemaakt om te lopen op de weg, hebben in principe voldoende grip. Natuurlijk is het wat minder bij nat weer, maar je houdt nog zeker 70% over. Voldoende om op je benen te blijven staan.

>>Waar hardlopers aan denken tijdens het hardlopen

Kies je voor schoenen met meer grip waar je ook mee in het bos kan lopen? Weet dan dat die vaak op de gladde weg juist wat minder houwvast hebben. Deze schoenen hebben grotere noppen in hun profiel die van een harder materiaal zijn. Speciaal gemaakt om zich in zand, gras of modder vast te grijpen. Maar dit profiel maakt juist minder contact met de weg en door het harde materiaal glijd je makkelijker weg. Vaak is een gewone hardloopschoen met een standaard profiel van een wat zachter materiaal het lekkerst op een natte weg.

 

hardloopster in de herfst

Verlaag je zwaartepunt tijdens hardlopen 

We doen het allemaal, zodra we het spannend vinden: verkrampen. Uit angst om te vallen gaan we onhandig rechterop lopen en spannen onze armen en schouders aan. Juist dat zorgt ervoor dat we minder evenwicht hebben. Loop je op een glad stuk? Buig je knieen dan iets meer. Zo ligt je zwaartepunt lager en ben je minder topzwaar. Daar komt bij dat gebogen knieen werken als een natuurlijk balanssysteem, je kan sneller reageren op oneffenheden of een glad stukje.

Als je dan toch met licht gebogen knieen gaat lopen, probeer dan ook je pas iets aan te passen. Door kleinere passen te nemen en minder op je hak te landen, verklein je het risico tot uitglijden. Je zorgt er namelijk voor dat het grondcontact korter wordt en dat je schoen minder tijd heeft om weg te slippen. Maar voordat je nu op eigen houtje uit gaat vogelen hoe dat moet, hebben we een kleine tip. Er zijn mensen die denken dat voorvoetlopen op je tenen gebeurd. Enne…. dat is niet zo.

>>Hardlooptraining voor een hogere snelheid: Snel, sneller, snelst

Voorvoetlopen doe je niet zomaar even 123 als je altijd al haklander was. En je hoeft ook echt niet je hele loopstijl aan te passen. Gewoon een beetje je pas veranderen als je over een glibberig stuk loopt is al genoeg. Echt voorvoet lopen doe je door te landen op de bal van je voet. Onze Rose doet dat, haar hak raakt de grond nauwelijks aan. Voor de gemiddelde loper is dat lastig om te leren. Zij doen er, als het glibberig is, goed aan om te landen op hun middenvoet. Dat voelt meer alsof je met een platte voet landt. Het gedeelte wat onder je veters zit. Door dat te doen krijg je al een stuk meer grip. Het gaat er gewoon om dat je niet keihard op je hak en met een gestrekt been op dat gladde stukje grond kletst.

 

Pas je rondje aan als het slecht weer is

Vies weer, voor zover je weer vies kunt noemen, is de uitgelezen kans om eens wat anders te proberen. Ben je bang voor glad asfalt? Doe dan eens zoals wij en zoek echt gladde stukken op. Zoals het bos of de weilanden. Door het risico te vergroten krijgen wij juist meer vertrouwen. De ondergrond is zacht en als je valt maakt het weinig uit. Dit zorgde er bij ons voor dat we een stuk zekerder werden, want we leerden te vertrouwen op ons eigen kunnen. Heel vaak lijkt het alsof we gaan vallen, maar dan weten we het nog net te redden. Die ervaring sterkt ons tijdens andere rondjes op de weg en de verschillende omstandigheden.

>>Hardlooptrainer Online, doe met ons mee en leer sneller hardlopen

Je kan je rondje ook op een andere manier aanpassen. Is nat asfalt niet jouw ding? Probeer dan het park eens, of een schelpenpaadje. En vergeet niet dat je ook in je schema keuzes kunt maken. Regent het vandaag, maar dit weekend niet? Wij wisselen onze tempotraining  dan gewoon om met een rustige.

 

hardloopster in de regen

Genieten van hardlopen in de regen

En nog een persoonlijke tip van Rose: stampen in de plassen, want dat is leuk. Hoe vaak zijn we wel niet bezig in ons hoofd. We bedenken hoe we kunnen vallen, we denken over wat er kan gebeuren en mis gaan en we vinden het maar eng. Maar als we dat loslaten en het weer wat speelser benaderen? Dan valt het vaak reuze mee. Rose stampt soms bewust in de plassen. Haar missie? Zo smerig mogelijk thuiskomen. Daar beleeft ze enorm veel plezier aan. Probeer het eens.

Vorige week schreven we al een blogje over hardlopen in de bossen en we willen in oktober of december een workoshop organiseren voor jullie. Onze vriendin en trainster Shehr zal dan een clinic geven en de kneepjes van het boscrossen en modderrennen met ons delen. Die kneepjes kent Shehr, want zij werd al een keer vierde van Nederland. Wil je dat we je op de hoogte houden? Gebruik dan even het reactie formulier onder dit blog. Dan hoor je als eerste wanneer we de clinic gaan geven en wat we precies gaan doen.

 

Hardlooptrainer Deventer

Heb je na het lezen van dit blog nog vragen of zou je wel eens willen hardlopen met een trainer? Onze Rose geeft hardlooptrainingen aan groepen en bij bedrijven. Maar ook 1 op 1 trainingen voor hardlopers. In januari organiseert ze een meerweekse hardlooptraining in Deventer voor beginners en hardlopers die weer opnieuw willen trainen.

In haar hardlooptraining voor beginnende hardlopers wordt niet alleen aandacht gegeven aan conditie en looptechniek, ook leer je je lichaam sterker te maken, zodat het de hardlooptrainingen goed aankan.

Wil je dat we je op de hoogte houden hiervan? Mail ons dan even o.v.v. Hardlooptraining in Deventer. Onze email is [email protected]

Dames hardloopshirt Runningshoes

 

 

 

 

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

1 Comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.