Met de hele familie stond Martine aan de start van de Venloop. Al sinds 2011 is het vast ritueel: overnachten bij vrienden, de jongsten doen de kids- en jeugdlopen en de volwassenen lopen de 10K. Voor Martine was het een bijzondere loop, het was namelijk de afsluiter van 100 dagen Sportrusten.

De meeste mensen kennen Sportrusten als dé trainingsmethode voor een halve of hele marathon, maar er is dus ook een Sportrusten 10K-variant. Dat schema is wat eenvoudiger maar vooral ook veel intensiever omdat je nou eenmaal maar kort hoeft te lopen. Voor ik aan deze periode begon, had ik nog geen inspanningstest gedaan. De laatste die ik deed, was uit 2013 en sinds die tijd is er nogal wat gebeurd op blessure- en sportgebied.

Ik ging ervan uit dat het niet heel erg veel uit zou maken. Volgens schema liep ik nagenoeg elke week drie keer. Soms een keertje extra en heel af en toe heb ik een training overgeslagen. En het ging heerlijk. Meestal dan. De echt zware training vond ik die op “wedstrijdtempo”, en dat na een dag werken. Geen pretje, en dat lukte dan ook meestal niet. Dan kun je bij de pakken neerzitten en opgeven, maar dat is niet echt mijn stijl. Dus doen wat kan en dan weer doorgaan.

 

Steeds een beetje beter

Langzaamaan merkte ik ook echt wel dat ik beter werd, sneller op mijn gebruikelijke rondjes. En dat was echt wel heel lang geleden. Het resultaat mocht er zijn, niet de absolute toptijd die ik voor ogen had maar ik was wel sneller dan alle andere keren tijdens de Venloop en daar ben ik blij mee en trots op.

Hoe ik nu verder ga? Na de inspanningstest die ik begin maart deed, ben ik me in ieder geval mentaal al aan het voorbereiden op een halve marathon. Met de tips die ik heb gekregen is fietsen naar mijn werk nu vast een onderdeel van mijn training. En ik blijf lekker drie keer per week lopen.

 


Het eerste vervolg is inmiddels al weer geweest, de Nescioloop: 15 kilometer genieten en afzien. Heerlijk zonnig weer. Een afstand die ik pas vier keer eerder liep. En ik zag er best even tegenop. Mijn eerdere ervaringen tijdens de Dam tot Damloop waren nou eenmaal niet geweldig. Maar het ging fijn, heel fijn. In plaats van op het tempo te letten, was mijn hartslag mijn leidraad. Misschien was dat voor een super-geweldige eindtijd niet de beste keus. Maar voor ontspannen lopen, genieten van het mooie weer, het parcours was het dat zeker wel.

Als ik dit volhoud, dan lukt die halve marathon ook wel.

* Martine

 

Volg Stoere Vrouwen Sporten ook op InstagramFacebook en YouTube voor meer sport updates, recepten en leuke work-outs.

Wist je trouwens dat je het SVS platform heel gemakkelijk kunt supporten. Dat doe je door via onze site te kopen bij onze partners. Dan krijgen wij namelijk een kleine vergoeding. Dat geldt bijvoorbeeld voor de linkjes naar Futurumshop, Wiggle en Decathlon. Maar bijvoorbeeld ook voor Bol.comDille & Kamille,  Holland & BarrettfonQ en CoolBlue. Meer hierover lees je op de pagina Support Onze Site. Dankjewel alvast, want van al die kleine beetjes die we zo ontvangen, kunnen wij de site en servers draaiende houden.
No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.