Vier Stoere Vrouwen gaan de marathon lopen met de voorbereiding van Sportrusten. Met duurtrainingen van 14 kilometer een hele marathon lopen. Kan dat wel? Sportarts Guido Vroemen zegt van niet. Hij raadt het mensen niet aan. Rose vroeg hem waarom.

“Rose, ga doordeweeks lekker in je eigen tempo en haak in het weekend aan bij snellere mensen.” Guido kijkt me aan. Ik ben – inmiddels jaren geleden – net begonnen met fietsen en wil graag sneller worden. Voor een stukje wat ik schrijf vertelt Guido me hoe dat moet. Sinds die dag is hij regelmatig mijn raadgever. Op professioneel vlak als ik een vraag heb voor een artikel, maar ook voor mij als sporter. Als ik niet fit ben en niet zeker weet of ik wel starten moet bij een wedstrijd bijvoorbeeld.

Voor mij is Guido een fijne en betrouwbare bron van sportieve kennis. Alleen de laatste tijd loop ik tegen een probleem aan. Ik zie het nut van het Sportrustenschema wel in, maar Guido is er geen fan van. Op sommige websites en Facebook viel het me op dat de sportarts zich negatief uitlaat over Sportrusten. Op Twitter raadt mensen zelfs af met dit schema te trainen. Volgens sommigen doet hij dat omdat hij de concurrentie van Sportrusten niet fijn vindt en volgens anderen is het omdat hij echt kennis van zaken heeft. Ik wilde vooral weten wat nu toch zijn bezwaar tegen het Sportrusten schema is waarbij mensen met minder spierschade aan de start van hun marathon staan en stelde hem de volgende vraag: “waarom ben je negatief over het Sportrustenschema, gaat je negatieve advies voor iedereen op en wat vind je van het idee om uitgerust aan de start te staan?” (lees verder onder afbeelding)

13165890_10153659305906687_7762947788060380415_n (1)

“Als uitgerust aan de start staan je doel is, kan je ook alleen maar rusten. Ik maak een onderscheid tussen zo minimaal mogelijk trainen en een optimale voorbereiding. En optimaal vind ik Sportrusten niet. Om een bepaalde prestatie te halen is er ook een bepaalde belastbaarheid nodig. Die moet je opbouwen. Dat doe je conditioneel en op het gebied van pees-, spier- en bindweefsel. Dat kost trainingsuren. De sporters die ik train, bereid ik zo goed mogelijk voor. Ik train ze optimaal én zorg dat ze uitgerust aan de start staan. Dat is een kwestie van periodisering.”

“Natuurlijk kan dat best wel werken bij mensen, maar dan moet Sportrusten niet verkondigen HET SCHEMA te zijn voor een marathon. Het wordt nu op zo’n manier neergezet dat het meer een marketinginstrument lijkt om zoveel mogelijk mensen te kunnen bedienen met een gelijk schema. Maar kwaliteit zit er niet in. Of je het met het schema van Sportrusten kan, is natuurlijk ook een kwestie van aanleg en voorgeschiedenis van training. Koen de Jong van Sportrusten is daar een voorbeeld van. Hij heeft veel aanleg voor duursport, heeft op hoog niveau gewielrend en heeft een laag gewicht. De belasting is bij hem daardoor niet erg hoog. Ook ik kan wel een marathon lopen met het Sportrustenschema, maar ik heb er al zo’n twintig gelopen en heb zodoende een voorgeschiedenis opgebouwd. Uitlopen is een ding en dat kan voor velen misschien genoeg zijn, maar de manier waarop je dat doet speelt ook mee. Uit de test die ik met Koen de Jong deed, bleek dat hij makkelijk onder de drie uur zou kunnen lopen op een marathon, maar dan wel met een optimale voorbereiding en geen minimale.”

“Ik spreek niet tegen dat het mensen lukt om op deze manier de marathon uit te lopen, maar voor heel veel sporters wordt het wel heel erg afzien in de laatste 15 tot 20 kilometer. Je voorbereiden op de marathon kost voldoende trainingsuren zodat je conditioneel en je spieren, gewrichten en bindweefsel voldoende belastbaar maakt. Volgens mij lukt dat niet met duurlopen van maximaal 14 kilometer.” (lees verder onder afbeelding)

marathon met sportrusten

“En wat is de groep waar Sportrusten zich op richt? Beginners. ‘Wil je ook een keer een marathon lopen?’ vragen ze. En natuurlijk wil die groep dat wel, maar ze hebben nauwelijks ervaring en geen knowhow over hoe en wat te doen. Deze lopers willen graag met voorbereiding aan hun marathontraject beginnen, maar worden dan eigenlijk niet voorbereid voor een hele, maar misschien net een halve.”

“Zoals jij Rose, je geeft aan een trage hersteller te zijn met een voorkeur voor kort explosieve afstanden. Onvoldoende herstellen kan in veel oorzaken liggen. Een te zwaar programma met te korte herstelperiode, teveel andere stressfactoren die ook herstel in de weg staan, onvoldoende basis. Maar om te zeggen dat ze niet goed herstellen van die lange duurlopen en dan maar gewoon kort lopen met hetzelfde doel: een lange duurloop (de marathon dus), dan kun je beter zeggen: als je niet goed herstelt van die lange duurlopen, richt je op kortere lopen en dus ook op kortere wedstrijden. Gaat dat goed? Dan kan je het later gaan uitbreiden.”

“Als je al problemen met je spieren en gewrichten hebt dan is de hele met dit schema helemaal geen goed idee, misschien zelfs de halve niet. Je kan je afvragen waarom sommige lopers een marathon willen lopen. Helemaal als ze niet van lange duurtrainingen houden of die niet willen lopen. Waarom zo’n afstand als je je niet goed wilt voorbereiden en je denkt dat lange afstanden achter elkaar problemen gaan opleveren?

“Dat is denk ik dat veel mensen denken dat ze wel even een marathon kunnen lopen, en dat ze daar niet echt voor willen trainen. Ze willen graag heel veel, maar hebben er geen tijd voor (over) om er ook goed voor te trainen. Dus ja, moet je dan een schema geven waarvan je weet dat het je niet goed voorbereidt op de marathon of moet je gewoon eerlijk zijn en dan zeggen dat ze beter dan geen marathon kunnen lopen maar bijvoorbeeld een halve…”

“Tot slot ben ik op zich niet tegen het lopen van een marathon met het Sportrustenschema, het kan mensen helpen op een laagdrempelige manier hard te gaan lopen. Misschien is het een idee dat ze naast het marathonschema ook een 5km-10km-15km en halve marathon schema toevoegen, dan kun je beter mensen bedienen. En het doel is mensen te laten bewegen (hardlopen) en niet gericht op topniveau te presteren. Daar gelden meer wetten van voorbereiding.”

“En de manier van aansturing gaat op hartslag, die wordt vastgesteld aan de hand van je hartslag op een 10km test. Daar is niks mis mee. Je kunt ook tempo aanhouden maar daar hoort toch een bepaalde hartslag bij, dus dat werkt zeker voor deze groep prima.”

“Het punt is voor mij vooral dat als ze als Sportrusten pretenderen met dit schema voldoende voorbereid aan de start te staan dan kan dat. Maar ze pretenderen ook dat je met dit schema je PR kan gaan verbreken. Ik denk niet dat je dit zo kunt zeggen. Zeker zal het zo zijn dat er lopers zijn die dat halen – talent helpt je al ver op weg – maar de vele hardlopers die hard trainen om hun PR te verbeteren doe je tekort hiermee.”

Meer weten over dit onderwerp? Of twijfel je over hoe jij voor je marathon gaat trainen? Volgende week laten we Koen de Jong van Sportrusten zijn verhaal doen. En misschien organiseren we samen met hem een clinic. Met ademhaling én looptechniek. Wil je daar meer over weten, laat dan een berichtje achter onder dit blog.

Stoere Vrouwen Sporten Shop

Rose

Editor in chief en founder van Stoere Vrouwen Sporten. Rose schreef voor bladen als Fiets magazine, Grinta!, Fietssport en de Flair, Ze merkte dat ze het aanbod voor actieve vrouwen matig vond. Meestal gaat dat over slank zijn en afvallen. Voor Rose is een actief leven zoveel meer. Daarom begon ze deze site. Samen met haar team is het haar missie om zoveel mogelijk vrouwen te helpen vreugde, balans en activiteit in hun leven te brengen. Rose fietst, rent, kookt, schrijft en geniet.

9 Comments
  1. Interessant. Voor allebei is denk ik wel wat te zeggen (zoals meestal). Zoals ik Guido’s verhaal lees en wat ik van sportrusten weet, zou ik denken dat het niet voor mij is. Mentaal niet trouwens, maar dus ook lichamelijk niet. Ik ben simpel weg te zwaar vind ik om 51/2 uur te gaan rennen achter elkaar vind ik zelf. Mentaal kan ik het niet via sportrusten doen, omdat ik iemand ben die de afstand al zonder wedstrijd gelopen wil hebben voordat ik er in een wedstrijd aan begin. Ik zou het wel interssant vinden voor een kortere afstand.
    Mijn conclusie zou zijn – als ik dit zou willen en kunnen; train op de “normale” manier voor je eerste marathon, en daarna zou je eventueel het sportrusten schema kunnen gebruiken om een tweede in te plannen?
    Ik ben trouwens wel geinteresseerd in die clinic met Koen!

  2. Ik loop volgende week in Leiden voor het eerst een marathon, via sportrusten-programma. Heb er heel veel zin in. Ben ook benieuwd naar een clinic, blijf graag op de hoogte. Wie weet hoeveel er hierna nog volgen…!

  3. Wil graag ook op de hoogte gehouden worden van een clinic, lees veel over sportrusten en wil er graag een marathon mee lopen maar twijfel ook!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.